Inside the HoloLens. Is er werkelijk een toekomst in dit verhaal te vinden?

Deze week liet Microsoft wat nieuwe prototypes zien en gaf wat meer details over zijn veelbesproken HoloLens project. Deze nieuwe technologie zou wel eens een behoorlijke invloed kunnen hebben op hoe wij computers in de toekomst gaan gebruiken. Al lijkt de HoloLens in vorm op de Oculus Rift is het een compleet ander systeem. De Oculus Rift maakt complete 3D omgevingen (virtual reality) terwijl de HoloLens een holografische laag over de echte wereld heen legt (Augmented Reality). Augmented Reality kan je vertalen als de realiteit met uitbreidingen. Al eerder, in januari van dit jaar, liet Microsoft beelden van deze technologie zien met nog behoorlijk grote prototypes. De nieuwe prototypes zijn een stuk kleiner. Vreemd is dit niet als je er van uitgaat dat deze brillen niets meer dan een laag leggen over de al aanwezige wereld en de bril deze wereld niet hoeft te vervangen door middel van een scherm die je ogen compleet moet afdekken zoals VR headsets doen.

hololens_microsoft-600x274[1]

HoloPrototype

Microsoft is wat terughoudend met informatie over de componenten die in de bril aanwezig zijn. Wat zij wel laten weten is dat er geen externe camera’s, bedrading, verbinding met een mobiel of pc nodig is. Een bron kwam er achter dat de huidige prototypes werken met een “x86 processor, 2GB RAM, 802.11ac Wi-Fi en een 60Hz refresh rate,” draaiend met een uitgeklede versie van Windows 10. MS geeft aan dat de toekomstige HoloLens meer data kan verwerken dat de gemiddelde laptop maar dat het hierin niet vertrouwt op een standaard CPU of GPU. Zij beweren dat zij een nieuw soort unit, een “Holographic Processing Unit” hebben ontwikkeld. Wat ze hier precies mee bedoelen, is vaag en of ze deze beweringen daadwerkelijk waar kunnen maken is de vraag. Volgens Redmond, het ontwikkelcentrum van MS, geeft de HPU een HoloLens de mogelijkheid om informatie wat betreft je kijkrichting, je houding en hoe de wereld er om je heen uit ziet, goed te begrijpen. Deze door hen ontwikkelde HPU is specifiek ontwikkelt om de HoloLens te laten werken. De data die de sensoren van de HoloLens binnen krijgt, kunnen door developers gebruikt worden om de meest geweldige dingen te creëren zonder dat zij zich door complexe berekeningen hoeven te worstelen.

HoloLens3

Uit eerder geconstrueerde beelden die Microsoft heeft gepubliceerd, kan je de doelen die de HoloLens voor ogen heeft goed bepalen. MS ziet in de toekomst een technologie die buiten de gebruikelijke monitoren gaat werken en meer geïmplementeerd zal worden in het echte leven. Hiermee proberen zij de grens tussen datgene wat we op het scherm doen en wat we in het echte leven doen te laten vervagen. De virtuele wereld wordt een onderdeel van de echte wereld.

Azure

Hoe Microsoft dit voor elkaar wil krijgen, laten zij nog niet echt zien. Hoe kan een HoloLens functioneren zonder pc of smartphone? Dit is toch wel een essentieel iets. Waar anderen hun bestaande producten blijven herhalen is het ook voor Microsoft onmogelijk om hoogstaande smartphone accu’s, geïntegreerde computer systemen en WiFi of mobiele verbindingen allemaal in één kleine headset te proppen. Het logische alternatief is al deze processen in de cloud te laten plaatsvinden. Door dit alles naar Azure, MS’s cloud systeem, te pushen, is het mogelijke om de technologie van de HoloLens hardware een stuk simpeler te maken. De hardware heb je nodig om de informatie te verwerken maar de opslag en applicaties kunnen in de cloud plaatsvinden. We zien in de beelden van de HoloLens wel wat 3D modelling in samenwerking met een pc maar dit betekent niet dat Azure op de achtergrond hier geen rol in speelt.

HoloLens

Xbox One

Toen Ms de Xbox One op de markt bracht, was het gebruik van de cloud om graphics in een spel te implementeren , één van de mogelijkheden waar zij de blits mee maakten. Tot nu toe hebben we nog geen titel gezien die hier gebruik van heeft gemaakt maar de HoloLens zou wel eens datgene kunnen zijn waar MS toen op doelde. De HoloLens zou het mogelijk kunnen maken om een game op tv te spelen terwijl er meer informatie wat betreft de game om de tv te zien zou zijn. Autodesk heeft al aangegeven de HoloLens te willen ondersteunen met zijn Spark3D open-source print systeem.

Gaat dit echt de toekomst worden? Of gaat het dezelfde weg zoals vele baanbrekende ontwikkelingen die we nu al gezien hebben. VR systemen lijken niet echt aan te slaan bij het brede publiek, zelfs 3D brillen en tv’s worden niet massaal gekocht en gebruikt. Neem de Kinect, is dat nu echt een succesverhaal te noemen? Bij het lanceren alom geprezen maar achteraf gezien werkt het niet heel geweldig en zijn er een legio aan gamers zonder Kinect (waarvan ondergetekende) die het totaal niet missen. Ook de Wiimote en Playstation Move zijn nooit echt aangeslagen. We zullen het allemaal gaan beleven.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties