Vanaf nu hebben ontwikkelaars de mogelijkheid om games nog scherper te maken door aanpassingen in de ontwikkelkit voor de Series X|S. Wat zijn die aanpassingen precies?
AMD liet weten dat in de laatste Xbox Series X|S Game Development Kit (3 keer woordwaarde) ondersteuning voor FidelityFX te vinden is. Met deze effecten kunnen game ontwikkelaars Contrast Adaptive Sharpening (CAS), Variable Shading en AMD’s ray-traced shadow Denoiser aan hun games toevoegen.
AMD FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS) verscherpt een beeld en maakt dat het te schalen is. Het algoritme past de hoeveelheid verscherping per pixel aan om een gelijkmatig scherpteniveau over het beeld te bereiken. Gebieden van het invoerbeeld die al scherp zijn, worden minder verscherpt, terwijl gebieden zonder detail meer worden verscherpt. Dit zorgt voor een hogere algehele natuurlijke visuele scherpte met minder artefacten.
De Series X en S hebben de AMD RDNA 2 architecture in de AMD Radeon RX 6000 Series grafische kaart zitten. FidelityFX is al op sommige pc’s te vinden en nu komt het dus ook naar de Xbox toe.
Wanneer we hier iets van gaan merken, dat hangt van de ontwikkelaars af. Zij moeten dit in hun games gaan toepassen.