Als het op rally sims aankomt dan worden er steevast twee titels genoemd. Richard Burns (Rip) Rally en de DiRT Rally reeks van Codemasters. En dan is de eerstgenoemde niet eens speelbaar op de One. Hoe fijn zou het zijn om meer keuze te hebben? Kylotonn heeft een jaar extra de tijd genomen met WRC 8. Heeft dat zich uitbetaald?
Nou begin ik wel heel stoer over simulaties, maar ondertussen speel ik de game met een gamepad in handen. Hou daar tijdens het lezen van dit stuk rekening mee. Ook met een controller kun je hele serieuze tijden op de leaderboards zetten, maar toch. Een sim speel je doorgaans met een stuur en pedalen, over de meest fijne details op het gebied van de handling of over force feedback kan ik je uit eigen ervaring niks vertellen.
DiRT Rally is al enige tijd alleenheerser. Concurrentie is voor de consument nooit weg en in het geval van DiRT Rally 2.0 zijn er (ondanks mijn erg positieve review) beslist genoeg redenen om iets anders te willen proberen. De bij release zwakke (maar inmiddels toch sterk verbeterde) force feedback bijvoorbeeld. Of wat dacht je van always online waar Codemasters voor heeft gekozen?
Kanonnen..
Geen game die zoveel van mijn concentratie vraagt als WRC 8. Dat zit hem voor een goed deel in de beleving van snelheid. Verder is rewinden in een rally game natuurlijk als vloeken in de kerk: geen optie. Een fout kan je hier het raceweekend kosten. Nou heb ik de gewoonte m’n tong naar buiten te steken als het lastig wordt. Combineer dat met WRC 8 en al na een paar potjes zit ik met een gortdroge lap in m’n mond.
WRC 8 kent zonder twijfel de beste en meest gevarieerde proeven op de console, ooit. Alle 14 landen van het wereldkampioenschap zitten in de game en bij elk weet ontwikkelaar Kylotonn te overtuigen. Corsica is onmiskenbaar Corsica, enzovoorts. Dat is best knap want, hoewel bepaalde bekende elementen uit de echte WRC-proeven er in terugkomen, zijn geen van de proeven, behalve de super special stages een kopie van het eggie. Elk van de landen kent een proef van 15 tot 20 minuten en 1 unieke super special stage (circuit). De grote proef hebben ze in drie delen opgeknipt en zijn ook nog in reverse speelbaar. Totaal kom je dan op meer dan 100 proeven uit.
De proeven zijn bovendien heerlijk gevarieerd en uitdagend (zeer smalle secties, bijvoorbeeld). De dynamische weereffecten doen daar nog een schepje bovenop. Het is een moeilijk voorspelbare factor die tijdens losse proeven en in Career telkens weet te verrassen. Een baan verandert met een goede plensbui, zowel in uiterlijk als qua gevoel. Met een goede plensbui zul je jouw rempunt moeten verleggen en met de optredende aquaplaning in plassen wordt je wel eens onaangenaam verrast.
In natte omstandigheden vond ik het met de controller wel eens moeilijk om te bepalen hoeveel grip ik had. Wat je bij een stuur door de feedback wel voelt, heb je met de controller weinig invloed op de hoeveelheid feedback die je krijgt. Naast dynamische weereffecten kent elke proef trouwens ook een versie voor de vier verschillende dagdelen.
Het betere stuurwerk
Een van de gebieden waar Kylotonn flink in heeft geïnvesteerd ten opzichte van eerdere delen in de serie, is het gevoel dat je bij de auto’s hebt en hoe ze zich laten sturen. De meest krachtige voertuigen in WRC 8 zijn de vierwielaangedreven WRC-bommetjes waarmee Ott Tänak, Thierry Neuville en Sébastien Ogier dit seizoen om het kampioenschap vechten.
De Fiesta uit de Junior klasse gooi je hoeken om waarna je er door met het gas te spelen grotendeels wel uit komt. Het betere gooi en smijtwerk. Net als in DiRT Rally 2.0 is het gaspedaal net zo belangrijk als het stuurwerk in de beheersing van het voertuig. Om het meteen toch ook in een WRC-bak te proberen, stapte ik in Quick Play in een Polo R WRC. Mijn god, wat een monster is dat, bergen aan grip en wat een snelheid zit er in dat ding. Elke aandrijving vraagt er om op een andere manier behandeld te worden, wat zeg ik, er zitten zelfs verschillen tussen de merken. In vergelijking met de meest krachtige voertuigen uit DiRT Rally die haast angstaanjagend zijn lijkt de Polo me uit te nodigen om het gas dieper in te trappen.
Dat komt door de het gevoel van snelheid die de game je geeft, maar ook omdat er een zekere consistentie in de handling zit die maakt dat je vrij snel vertrouwen krijgt in de auto’s. Bovendien voelen de auto’s wat lichter aan dan in 2.0 en laten ze zich zonder aanpassingen maar al te graag insturen. Alles bij elkaar is WRC op dit vlak meer vergevingsgezind dan 2.0. Let wel, dat betekent niet dat je in de WRC-bakken zomaar een goede tijd neer zet.
Het is verstandig om jezelf omhoog te werken door vertrouwen op te bouwen met wat minder krachtige bakken. De tegenstanders geven je weinig ruimte om fouten te maken. Met de nodige assists, de keuze voor een moeilijkheidsgraad, of zelfs door de schade aan jouw voertuig geheel uit te zetten, kun je de game zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.
Overigens heb ik de deadzone vrijwel direct aangepast omdat zonder dit de auto’s zich wat te nerveus gedroegen. De verschillende ondergronden die je tegenkomt zijn goed te onderscheiden, zowel visueel als de mate waarin de virtuele banden tractie vinden. Waar DiRT het erg goed doet in de simulatie bij onverharde ondergronden, heeft WRC 8 de overhand met zijn simulatie op asfalt.
Je kunt de setup van je auto’s ook in groot detail aanpassen, de meeste aanpassingen zijn ook goed merkbaar. Noodzaak om hiermee te stoeien is er niet, buiten de leaderboards om. Daar gaat een goede setup zeker het verschil maken. Ik beperk mijzelf tot een paar opties die bij mijn rijstijl passen. Het aantal opties die voorhanden zijn, zijn echter indrukwekkend. Toch missen er een aantal zoals het kunnen aanpassen van je bandendruk. In de racerij toch een belangrijke factor.
WRC 8 bevat een schademodel dat visueel misschien niet zo spectaculair als dat van DiRT, maar reken maar dat je het merkt in het rijgedrag van de auto. Dit draagt bij aan het welhaast heroïsche gevoel wat je aan het einde van een proef kunt ervaren wanneer je met een wrak toch nog een aardige tijd neer weet te zetten.
Stuurervaringen van Rob
Omdat Clenn de game met controller heeft bestuurd, ben ik maar even in zijn stuk gesprongen om mijn ervaringen met een Thrustmaster TMX aan dit verhaal toe te voegen. WRC 8 stuurt als een malle. De Force Feedback geeft je genoeg informatie om te voelen wanneer de grip verdwijnt en zorgt er mede voor dat deze game tot een echte sim gerekend kan worden. Wat wel jammer is, is dat de game een universele stuurinstelling kent. Je kan, zoals bij andere games, de game niet op jouw specifieke merk instellen. Dat betekent dat je wel het een en ander aan de instellingen moet aanpassen zodat het goed voelt. Maar over het geheel is WRC 8 heerlijk om met een stuur te spelen.
(Edit Rob)
Grafisch en geluid
Het geluid van de een-punt-zesjes heb ik niet als opwindend ervaren, maar ze klinken vrij getrouw aan de echte motoren. Dan heb ik de mix van omgevingsgeluiden en het geluid van de wagen wel wat aan moeten passen, want in de regen bleef er in eerste instantie maar weinig van over. Zo kun je op basis van het gejank van de auto een goede inschatting maken in het moment van schakelen en klinken de ondergronden op een overtuigende manier door in de cockpit.
Uitzondering zijn de historische voertuigen zoals de Lancia’s, deze klonken mij te gevormd en te digitaal in de oren. Dan is er nog de navigator. Zijn pace notes zijn fantastisch maar zijn stem klinkt wat vreemd. Persoonlijk heb ik het niet als hinderlijk ervaren maar hij klinkt niet helemaal natuurlijk. Alsof hij zich niet helemaal in zijn natuurlijke habitat begeeft; vastgesnoerd in een hatchback.
Visueel is de game een beetje een mixed bag. De voertuigen uit de WRC zien er waanzinnig goed uit. De omgevingen zijn vaak ook oogstrelend maar als je goed oplet zie je dat de kwaliteit van de textures en bepaalde modellen in de omgeving te wensen over laten.
Op de Xbox One X is de game in 4K speelbaar. Onder bepaalde omstandigheden kan de game er ook onnatuurlijk uitzien. Verder lijkt de omgeving in de verte wel eens te vervormen. Of het een glitch is of een techniek die de ontwikkelaar hanteert om rekenkracht te sparen, daar ben ik nog niet over uit.
Hoeveel fps de game nu precies hanteert, daar zijn geen duidelijke berichten over. Op het interweb beweert men dat de game op 30 fps draait. Hoe dan ook, de framerate is op de X wel erg stabiel en mocht hij op 30 fps draaien dan is daar, waarschijnlijk door het gebruik van de motion blur, weinig van te merken. Optioneel is deze ook uit te vinken.
Modi
In WRC 8 heb je de keuze uit Quick Play, het doorspelen van een seizoen zonder poespas in Season en het uittesten van alle mogelijke wagens en setups in uitgebreide Test Area. De hoofdmoot is echter Career. Hierin maak je als coureur onderdeel uit van een team, compleet met alle mogelijke afdelingen die je je maar kunt bedenken. Hier komen een aantal mechanieken uit voort die maken dat je tussen de wedstrijden door manager mag spelen.
Via een kalender heb je de keuze uit evenementen zoals trainingen, historische evenementen en extreme uitdagingen die voor de nodige variatie zorgen en bovendien geld en ervaringspunten opleveren. Via een skilltree kun je jouw zuurverdiende punten besteden aan heel diverse upgrades. Verder heb je rekening te houden met personeel dat je inhuurt, onkosten die je maakt en zelfs het maken van afspraken met je fabrikant over de prestaties die jij dit seizoen denkt te kunnen leveren. Al deze systemen samen maken dat jouw persoonlijke vooruitgang veel merkbaarder is dan enkel die paar punten in het kampioenschap.
Naast de singleplayer modi bevat de game ook online en splitscreen multiplayer. Wat opvalt is dat elk willekeurige tegenstander in de lobby de instellingen kan aanpassen. Wil ik een race starten in droge omstandigheden en heb ik mijn bandenkeuze daar op aangepast, dan blijkt de tegenstander, net voor ik de countdown voor de race heb gestart, voor natte omstandigheden te hebben gekozen. Het lijkt er op dat je er mondeling via voice chat samen uit moet komen. Het zorgde in mijn geval voor de nodige hilariteit. Kylotonn komt verder nog met wekelijkse uitdagingen en zelfs een eSports competitie.
Uiteindelijk laten de opties op multiplayer vlak te wensen over maar wat er is, werkt. Oh, met uitzondering van het kunnen downloaden van drivercards en ghosts vanuit de leaderboards. Dat is mij tot op heden nog niet gelukt.
Conclusie
Al met al moet ik zeggen dat de game mijn hart heeft weten te stelen. De snelheid in combinatie met de uitdagende banen maakt dat dit een van de leukste rally games is die ik heb gespeeld. Het geeft je veel maar vraagt ook het nodige van je. In een halve trance ben je volledig gefocust op hetgeen de auto jou vertelt en wat de navigator roept.
WRC is volwassen geworden, naast DiRT Rally is dit een serieuze optie voor liefhebbers van het betere stuurwerk. De stages zijn ongekend en de Career mode maakt dat WRC 8 de completere ervaring biedt op het vlak van de singleplayer. DiRT Rally 2.0 mag op de andere vlakken misschien nog de rijkere ervaring bieden, ik denk dat Kylotonn dicht in de buurt is om van de WRC-serie een van de groten te maken.