More

    [Review] UFC 5 – Grafisch een K.O.

    XBNL REVIEW

    Is EA Sports UFC 5 dan perfect? Het komt er wel bij in de buurt. Het is duidelijk dat EA de 3 jaar voor deze game heeft gebruikt om de volgende stap te maken. De graphics en physics zijn in ieder geval dik in orde. Dit geldt al helemaal voor het verbeterde schade systeem waarbij verwondingen realistischer dan ooit in beeld worden gebracht. Ook is het duidelijk dat men nieuwkomers een kans wil geven met simple controls en het verbeteren van het submission systeem. De career mode weet door het diepgaandere verhaal en de cut scenes een aardige vibe met zich mee te brengen. Het is alleen jammer dat deze modus na een verloop van tijd over gaat in feest der herhaling. Desalniettemin mag duidelijk zijn dat de tijd voor een sportgame nemen goede dingen met zich mee kan brengen en daar is EA wat met vlag en wimpel in geslaagd!

    Plus
    + Nieuw schade systeem
    + Vermakelijke career met diepgaander verhaal en cut scenes
    + Submission systeem aangepakt
    + Simple controls zorgen voor toegankelijkheid naar nieuwkomers

    Min
    - Career wordt na verloop van tijd een herhaling

    Ondertussen is het al 3 jaar geleden dat EA Sports UFC 4 uitkwam. Met veel bombarie werd iets meer dan een maand geleden dan eindelijk het vervolg aangekondigd in de vorm van UFC 5. Maar weet deze het vorige deel te evenaren?

    Om maar met de deur in huis te vallen: ondanks dat ik zelf jarenlang heb gebokst heb ik niks met MMA. Al mag er gezegd worden dat ik ontzettend veel respect heb voor de professionals die deze sport beoefenen. Het is namelijk meer dan even wat tikjes uitdelen. De voedingsschema’s, de trainingen, de pers te woord staan en dan ook nog eens de gave hebben om heel veel pijn te weerstaan. Je moet het maar kunnen!

    In EA Sports UFC 5 krijg je als speler de mogelijkheid om een kijkje te nemen in het leven van deze fighters. Tenminste als je aan de slag gaat met de Career mode. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat dit al jaren mijn meest geliefde game mode is. En dat is dit jaar niet anders. Want vanaf de grond bouw jij je eigen character op waarmee je vervolgens aan de slag gaat. Je begint onderaan de ladder van amateurs en gaat in eerste instantie natuurlijk voor een plek op de ranglijst binnen de UFC. Waar het in voorgaande delen alleen wat trainen was gaat de game deze keer wat verder. Zo maakt men gebruik van cut scenes waarin een verhaal wordt verteld. Is dit verhaal diepgaand en origineel? Nee, dat zeker niet, maar het biedt wel een extra dimensie aan de game waardoor deze boeiend wordt.

    Onderaan beginnen

    Ik zal jullie niet helemaal mee gaan nemen door alle mogelijkheden van de career, maar dit zijn er nogal wat. Prioriteit is voor jou in eerste instantie om de rang van champion te behalen. Een in eerste instantie secundaire taak is om de status van G.O.A.T. te behalen. Dit doe je door uitdagingen te accepteren. Vervolgens kies je zelf hoeveel weken je je zelf wilt trainen om fit te worden. Des te langer je traint, des te hoger de hype en je fitheid. Maar daar staat ook tegenover dat je meer geld kwijt bent aan de gym waar je traint. Wil je geld besparen, dan kies je dus voor een minder aantal werken. Wil je fit aan de slag? Dan gun je jezelf de tijd.

    En die tijd kun je wel eens nodig hebben, want de weken tot aan je gevecht bestaan uit een aantal onderdelen. Ten eerste ga je sparsessies doen met zowel je partner als beroemde vechters. Voordeel is dat je van die laatste nieuwe moves kunt leren. Ga je met een trainingspartner aan de slag, dan kan het voorkomen dat je een keer geblesseerd raakt. En ja, als jij een gevecht voor over een week accepteert en je hebt een snee in je oog waardoor je minder ziet dan heb je een probleem. Gelukkig kun je hier wel eventueel geld voor gebruiken om via verschillende manieren weer te genezen.

    Trainen heeft overigens nog een ander voordeel: het verdienen van Evolution Points. Dit zijn simpelweg vaardigheidspunten die je verdient door moves te gebruiken. Daarnaast kun je hiervoor uitdagingen afronden. Deze punten mag je vervolgens naar eigen inzicht inzetten om je speler sterker te maken. Ben je meer van de klappen? Dan kun je bijvoorbeeld aan de slag met punch speed en power. Ben je wat defensiever? Dan kun je er voor kiezen om meer in je uithoudingsvermogen en herstel te investeren zodat je de mogelijkheid hebt om extra hard te counteren. Het zijn tactische overwegingen die er voor zorgen dat jij als speler weer een op maat gemaakte vechter kan maken. Het enige nadeel aan deze modus is dat het al gauw weer veranderd in een grind waarin je hetzelfde blijft doen en dat is het moment dat deze modus zijn charme verliest.

    Genoeg te doen

    Tot zo ver dus de career die in deze game weer een aantal uur vermaak garandeert. De rest van de game modes zijn nogal karig en eerlijk gezegd is dat meer dan prima. Recent reviewde ik NHL en daarin gaf ik aan het aantal game modes soms te overweldigend te vinden. UFC 5 is hierin een stuk rustiger. Zo heb je namelijk de game mode fight contracts. In deze modus gaan we dagelijks een aantal contracten proberen te voltooien door een uitdaging af te ronden. Win je dit gevecht en voldoe je aan de uitdagingen? Dan ontvang je extra credits. Een leuke toevoeging om de game voor de echte fans interessant te houden. De Fight Now modus laat je snel met en tegen bestaande fighters vechten…

    En vandaar uit gaan we naar de online modus. In online career ga je aan de slag met een vechter naar keuze en upgrade je die door online gevechten te winnen. In Ranked Championships neem je het op basis van je rank en skill level op tegen een online tegenstander. Heb je geen zin in een standaard online match met allerlei regels? Dan is Quick Blitz wellicht iets voor je. Hierin ga je korte matches spelen waarin de regels constant veranderen in real time. Zo had ik een gevecht gehad waarbij er alleen gebruik mocht worden gemaakt van vechters uit de middenklasse. Deze mochten alleen maar slaan en de uitslag moest worden beslist in één ronde. Het is een leuke toevoeging voor de liefhebbers die op zoek zijn naar een tussendoortje.

    Mocht dit nou allemaal niks zijn en je bent een beetje creatief is er ook nog de Event Creator. Hierin maak je je eigen toernooi. Jij bepaald als organisator de vechtstijlen, het aantal gevechten en in welke venue (locatie) het plaatsvind. En wil je jezelf uitdagen, dan mag je ook nog zelf bepalen hoe de AI zich per onderdeel gedraagt.

    Grafische pracht

    Mocht je bovenstaande gelezen hebben dan vraag je je misschien af wat er nu op een paar cut scenes na zo vernieuwd is aan deze game. Eigenlijk vrij weinig, want wat de game doet is al jaren dik in orde. Maar! EA heeft niet stil gezeten en duidelijk geïnvesteerd in de graphics. De venues zien er bijvoorbeeld echt fantastisch uit. Dat geldt ook voor de opkomst van spelers en het publiek wat hierin al juichend of fluitend de vechters begroet. Fighters zien er daarnaast realistisch uit en tonen zeer gedetailleerde gezichtsuitdrukkingen.

    Het zijn punten die deze game ontzettend veel sfeer geven. Maar, voor mij niet het grootste pluspunt in de game. EA heeft namelijk overduidelijk aandacht besteed aan de verwondingen en hierbij behorende physics. Zo zorgde het constant slaan op de rechterwang van het gezicht van m’n tegenstander er voor dat deze een flinke snee opliep. En hoe vaker ik hierop sloeg, hoe meer het begon te bloeden. Bloed wat vervolgens ook op de hele vloer van de Octagon werd verspreid. In een andere situatie sloeg ik mijn tegenstander zo vaak in z’n zij dat deze letterlijk bont en blauw werd. Het is een fantastische, grafische update van de game wat voor zorgt dat je soms het idee hebt dat je naar een echt gevecht kijkt. Dit is dan ook de reden dat de game voor het eerst in de geschiedenis van de franchise een ‘M for Mature’-rating heeft gekregen.

    Toegankelijk voor iedereen

    Dan nog een verbetering van de game. MMA is natuurlijk een sport waarin verschillende vechtstijlen worden ondergebracht. Het is niet alleen slaan en schoppen, maar ook worstelen met verschillende houdgrepen. Hierin kreeg de game in het verleden nog wel eens wat kritiek. Want het maken van bepaalde combinaties en het loskomen van bepaalde houdgrepen vroeg nogal om wat knoppencombinaties. Dit lost men voor nieuwkomers op door de introductie van simple controls. Hiermee zijn een stuk minder knoppen benodigd voor het maken van combinaties. Uiteraard krijg je hierdoor iets minder controle over de mep inventaris van je karakter, maar het maakt de game wel een stuk toegankelijker voor nieuwkomers.

    Conclusie

    Is EA Sports UFC 5 dan perfect? Het komt er wel bij in de buurt. Het is duidelijk dat EA de 3 jaar voor deze game heeft gebruikt om de volgende stap te maken. De graphics en physics zijn in ieder geval dik in orde. Dit geldt al helemaal voor het verbeterde schade systeem waarbij verwondingen realistischer dan ooit in beeld worden gebracht. Ook is het duidelijk dat men nieuwkomers een kans wil geven met simple controls en het verbeteren van het submission systeem. De career mode weet door het diepgaandere verhaal en de cutscenes een aardige vibe met zich mee te brengen. Het is alleen jammer dat deze modus na een verloop van tijd over gaat in feest der herhaling. Desalniettemin mag duidelijk zijn dat de tijd voor een sportgame nemen goede dingen met zich mee kan brengen en daar is EA met vlag en wimpel in geslaagd!

    Recent articles

    Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.
    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Is EA Sports UFC 5 dan perfect? Het komt er wel bij in de buurt. Het is duidelijk dat EA de 3 jaar voor deze game heeft gebruikt om de volgende stap te maken. De graphics en physics zijn in ieder geval dik in orde. Dit geldt al helemaal voor het verbeterde schade systeem waarbij verwondingen realistischer dan ooit in beeld worden gebracht. Ook is het duidelijk dat men nieuwkomers een kans wil geven met simple controls en het verbeteren van het submission systeem. De career mode weet door het diepgaandere verhaal en de cut scenes een aardige vibe met zich mee te brengen. Het is alleen jammer dat deze modus na een verloop van tijd over gaat in feest der herhaling. Desalniettemin mag duidelijk zijn dat de tijd voor een sportgame nemen goede dingen met zich mee kan brengen en daar is EA wat met vlag en wimpel in geslaagd! </br> </br> <b>Plus</b></br> + Nieuw schade systeem <br> + Vermakelijke career met diepgaander verhaal en cut scenes<br> + Submission systeem aangepakt<br> + Simple controls zorgen voor toegankelijkheid naar nieuwkomers<br> </br> <b>Min</b></br> - Career wordt na verloop van tijd een herhaling <br> [Review] UFC 5 - Grafisch een K.O.
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex