Na Trials HD, Trials Evolution en Trials Fusion is het nu de beurt aan Trials Rising. Kan de game nog verder worden opgekrikt? Kan er nog meer worden uitgetrokken? Blijkbaar wel!
De basis van de game stamt nog uit het tijdperk van de online Flash-games. Als je nagaat dat de ontwikkelaar dit heeft kunnen uitbouwen tot een volledige game met de toeters en bellen zoals we die van de topgames kennen, dan is dat al een behoorlijke prestatie. Vooral omdat deze basis nog altijd exact hetzelfde is: gassen, remmen en voor- en achterover leunen. Hoe simpel kun je het krijgen? En hoe krijg je het voor elkaar om hier keer op keer een succesvolle game van te maken met elke keer wel iets nieuws?
De games tot aan Trails Fusion was telkens steeds meer en meer over-the-top. Want wat met simpele banden en rioolpijpen begon in Trials HD was in Trails Fusion ingewisseld voor half afgebouwde wolkenkrabbers en ’s werelds gevaarlijkste rotsen.
Nu we al een paar keer over-the-top zijn gegaan, kun je je afvragen of de koek niet op is voor een volgende Trials game. Nou hier is Trials Rising dan. Deze game gooit het niet op de “over-the-top”-boeg, maar moet het meer hebben van de gevarieerde gameplay.
Nieuwigheden
Net zoals alle voorgaande delen is het concept hier ook weer dat je makkelijk begint en langzaam maar zeker wordt het steeds lastiger, tot het punt dat je op de meest extreme banen terechtkomt waar je wel een half uur over kunt doen, met 150 retry’s. Tot zover is dus alles hetzelfde en dat verwachten we, laten we eerlijk zijn, ook niet anders. Maar er is toch genoeg nieuws.
Op de track zelf is er weinig veranderd, behalve dat je elke race nu met 3 ghosts begint. Dat zijn opgenomen sessies van andere spelers waaraan je dus kunt spiegelen hoe goed jij het doet tijdens de sessie. Met deze toevoeging kun je dus direct zien of je het een beetje goed doet.
Iets anders wat heel welkom is, is dat events nu op de wereldkaart staan geplot. Je gaat dus niet meer door een menuutje om de tracks van voor naar achter af te werken, maar je kiest zelf welke je wilt doen. Uiteraard is niet alles direct beschikbaar maar ontgrendel je de volgende moeilijkheidsgraad elke keer na een aantal tracks te hebben afgewerkt en daarna de Stadium Final te doen. Deze Stadium Final is ook iets nieuws. Dit is een 3-ronden knockout-finale waarin je met 8 computerspelers begint en je uiteindelijk als enige over moet zien te blijven. Je racet hier parallel aan elkaar en ziet dus direct hoe je het doet.
Ook deze game gooit genoeg over-the-top-materiaal op je af, dus verwacht niet dat dit minder is. Je begint weliswaar met een paar simpele tracks in Amerika, maar al snel reis je de wereld rond en bevind je je op de meest rare plekken. Van een vliegdekschip tot aan een crashende vliegtuig waarin stukken losraken en je met veranderende physics krijgt te maken. De settings zijn gevarieerd en de tracks zijn dynamisch en simpelweg prachtig. De game trekt alles uit de Xbox One en Xbox One X, dat is wel te merken. Op die laatste kun je aan de slag met 4K.
Meer dan enkel brons, zilver en goud
Zoals gewend kun je bij elke track brons, zilver en goud en platina verdienen op basis van je tijd. Als een nieuwe overtreffende trap komt daar nu ook diamond bij, nog lastiger wordt het dus. Maar ook kun je challenges doen op bepaalde tracks, deze varieren ook van makkelijk tot heel moeilijk. Bijvoorbeeld, doe 15 backflips en 7 frontflips zonder fouten, deze lastige challenge levert je dan ook coole goodies op.
En daar is het in deze game dan ook om te doen, om de cosmetics. Want ook hier kun je je rijder en je voertuigen aanpassen met te verdienen cosmetics. Nieuwe helmen, handschoenen, koplampen, uitlaten, noem het allemaal maar op, zijn te vinden in de loot boxes die je tussendoor verdient, maar kun je ook kopen met de coins die je verdient. En natuurlijk daar bovenop zijn er premium coins, Acorns in deze game, die je heel exclusief in de game kunt verdienen, of gewoon kunt kopen met keiharde Euro’s.
Het grote nadeel aan dit systeem is de aanwezigheid van stickers. Naast coole nieuwe onderdelen voor je motoren kun je namelijk ook stickers verdienen. Die stickers kun je als een vinyl op een onderdeel plakken, wat natuurlijk wel grappig is, maar er zijn honderden stickers om te unlocken en de kans dat je een sticker ontgrendeld is net zo groot als een nieuw onderdeel. In de praktijk komt het er op neer dat in bijna elke loot box, 2 van de 3 items een sticker is, soms zelfs alle 3. Ik gebruik die stickers niet en zit er niet op te wachten, doe mij maar nieuwe onderdelen of gear voor mijn rijder.
Nieuwe modes
Veruit de beste nieuwe toevoeging aan de game is University of Trials. Deze modus is in samenwerking met een Trials top-speler ontwikkeld en laat je zien hoe je de fijnste techniek beheerst. Zo komt het dus niet op dat laatste stadium in die verrekte moeilijke track aan, maar kun je direct aan de slag met 1 bepaalde techniek en krijg je gericht advies voor wat je moet doen.
Een andere nieuwe toevoeging zijn de Skill Games. Dit zijn grappige mini-games waarbij het niet altijd om tijd gaat. Je moet bijvoorbeeld een basketbal-shot doen door je bestuurder te lanceren van z’n motor en met een basketbal in de hand in de ring te laten belanden. Of zo lang mogelijk in leven blijven omdat je in de fik staat en het tempo er in moet houden om niet oververhit te raken.
Conclusie
Trials Rising is een goede toevoeging aan de Trials-serie. Dit keer gaat het minder over het over-the-top, maar gaat het meer om alle nieuwe onderdelen. De basisgame is in essentie hetzelfde, maar ziet er nu wel een stuk mooier uit. Nieuwe onderdelen zoals de University of Trials, de challenges en de cosmetics zijn goede toevoegingen. Over dat laatste zou ik alleen willen zeggen, dat de stickers wat mij betreft wel achterwege gelaten mochten worden, deze voegen als unlockable niet zoveel toe.
De game blijft natuurlijk een niche-game die niet direct een breed publiek zal aanspreken, maar het is nu wel leuker en makkelijker geworden dan ooit om in te stappen. Voor de bestaande Trials-fan is dit een no-brainer.