[Review] Star Wars Outlaws – das niet Nix

Star Wars Outlaws is een spel voor de Ubi-format liefhebbers. Hou je van dat soort games en vermaak je je daar kostelijk mee, dan is dit wel iets voor jou. Ben je daarnaast ook nog Star Wars fan, dan is er ook nog eens een feest der herkenning omdat je allerlei bekende elementen uit de films en series terug gaat zien.
    Ben je dat niet zo, dan zal je denk ik vaak de Lore moeten checken want het spel neemt je niet aan de hand mee door het Star Wars Universum. Een stukje achtergrond is best handig. Voor die laatste categorie is een paar maandjes wachten op een leuke sale een beter idee.

Het blijft een grote gok, een game maken met als achtergrond een bekende filmreeks. De kans dat je jezelf in de voet schiet met je lasergun is zeer groot. Dus is Star Wars Outlaws alles wat het belooft of wordt het gewoon Nix.

Als reviewer van een Ubisoft game heb je een bepaald beeld. Je weet eigenlijk al dat het voor een groot stuk een copy/paste iets gaat worden met stukjes uit alle voorgaande succesvolle Ubi-titels. Dan blijft de vraag of een nieuwe titel genoeg verrast om boeiend te blijven. Met dat in het achterhoofd ben ik in Star Wars Outlaws gedoken.

Het verhaal

Jij speelt als Kay Vess. Zij is de outlaw, oftewel kleine crimineel, die zich in een wereld van verschillende misdaadorganisaties staande moet houden en moet bewijzen. Voor de filmliefhebbers: het speelt zich af tussen The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. De Empire is overal aanwezig en houdt de boel enigszins in de gaten. Maar de verschillende bendes zijn degene die echt de touwtjes in handen hebben.

Kay Vess en haar kleine pluizige hulpje Nix bewegen zich door deze wereld en proberen de gunst te winnen van de big bosses van de verschillende syndicaten zoals Crimson Dawn of The Pyke Syndicate. Help je ze, dan wordt je reputatie bij hen beter en wordt het makkelijker om je in hun gebied te bewegen en zaken te doen. Belazer je ze, dan gaat je reputatie omlaag en wordt je sneller als vijand gemarkeerd. Dat laatste is exact waar Kay tegenaan gelopen is. Ze heeft een nieuwkomer tegen zich in het harnas gejaagd door in te breken en zijn schip te jatten en deze nare man heeft een bounty op haar hoofd gezet. Kay moet dit zien te overleven met hulp van rivaliserende bendes en te overwinnen en daarnaast degene die haar in deze positie hebben gebracht ter verantwoording zien te roepen.

Star Wars Outlaws is een third person open world adventure game. Je hebt de vrijheid om je binnen een variatie van werelden te bewegen (lopend of op je speeder) of in je starship het heelal onveilig te maken. Outlaws geeft je naast de Star Wars sfeer ook een beetje de feel van een Western mee. Een wereld van gunslingers en bazen die de macht willen.

In het begin gaf ik het al aan, dit is een typische Ubisoft game waarin men een variatie van game-elementen uit andere Ubi-games heeft gegoten. Zo zien we de bekende manier van klimmen, sluipen, slingeren, vijanden lokken door te fluiten en sneaky ombrengen en komen we weer wat minigames tegen waaronder de Star Wars Outlaws versie van Orlog, Sabacc genaamd. Een zeer verslavend pokerachtig kaartspel waarbij je al snel merkt dat je daar weer veel te veel tijd in steekt in plaats van gewoon het spel te spelen. Kleine tip: verlies je er niet teveel in. Sabacc is een onderdeel van het verhaal waarbij je uiteindelijk altijd bij deze minigame uitkomt en de kneepjes leert.

Het spel speelt prettig weg. De werelden zijn levendig en gevarieerd en, zoals we dat wel kennen, vol met gesprekken in de verschillende Star Wars talen. Een veelvoud aan verschillende aliens die allemaal bezig zijn met hun alledaagse bezigheden. Winkels, verkopers, drinkende bargasten, alles leeft en geeft je soms belangrijke info als je even stopt en luistert. Je bezoekt verschillende planeten met verschillende omgevingen waaronder het bekende Tatooine. Naast de drukte in de steden en dorpen, zie je ook in de natuurlijke gebieden veel dieren en kom je bijvoorbeeld Jawa’s tegen die in hun grote forten rondrijden.

Ga je eenmaal van een planeet af, het wegvliegen en terugkomen heeft trouwens een zeer goede animatie, dan kan je rond een planeet meerdere zaken tegenkomen zoals scheepswrakken of stations die daar de boel in de gaten houden. En na de nodige missies en de zoektocht naar de nodige onderdelen, ga je ook op weg naar andere planeten. Het spel kent vier locaties/planeten waar je uiteindelijk naar toe kan reizen met elk een best uitgebreide en gevarieerde map.

Er is veel te doen. Je kan contracten oppakken bij fixers van de verschillende facties. Daarnaast kom je onderweg ook nog wel wat zaken tegen zoals boerderijen die om je hulp vragen of Stormtroopers die je willen aanhouden. En natuurlijk kan je van alles upgraden of aanschaffen door materialen en credits te vinden of klussen te doen. En er zijn meerdere minigames waar je geld kan winnen of vergokken. Kortom, er zal veel herkenbaar zijn in dit spel als je eerder dit soort games hebt gespeeld. Dit alles bouwt het spel langzaam op. Steeds een stukje erbij en dat is best fijn. Zelfs je menu is in het begin een stuk kleiner zodat je niet al in zaken gaat snuffelen waar je nog niets mee kan.

Voor mij ligt de basis vooral in het rondsluipen en, zonder gelijk groot alarm te krijgen, je taak te volbrengen. Je hulp’knuffel’ Nix helpt hier ook goed bij. Deze kan je aansturen als afleiding, zorgen dat ze dingen voor je jat, de vijand aanvallen en tijdens gevechten als extra hulp te fungeren. Nix zorgt dat er een extra puzzelelement bij komt. Later in de game krijg je er nog een wat grotere companion bij maar wie en wat, dat verklap ik niet. Ook zien we de bekende lockpicking game weer verschijnen. Deze keer gebruik je het ritme wat het betreffende slot gebruikt om zo zaken open te krijgen. Op zich goed geslaagd en wel anders dan wat ik ooit eerder heb gedaan.

Als we het over wat minpunten moeten hebben dan is dit er wel eentje die ik zeer aanwezig vind zijn. Soms moet je een taak volbrengen die op een punt ligt waar je met geen mogelijkheid ziet hoe je er gaat komen. Zo ben ik een bepaalde berg wel vijf keer rondgelopen en wist ik nog steeds niet hoe ik boven op dat gebied moest komen. Een wat helderdere toegang zou wat mij betreft geen luxe zijn geweest.

Beeld en audio

De werelden zijn prachtig en er is veel detail en leven te zien. De characters hebben in mijn ogen, vooral in het gezicht minder scherpe details. Ook iets wat ik uit andere Ubi-games herken. De game heeft ook de bekende bugs zoals NPC’s die op tafels staan waar ze niet horen te staan of botsende of in file staande speeders. Het is eigenlijk niet anders dan anders maar ook weer niet ernstig storend. Je weet dat men in een game van deze omvang met zoveel elementen niet kan voorkomen dat het soms even niet klopt. Maar op zich kijk je je ogen weer uit aan alles wat er voorbij komt  of aan vergezichten met planeten op de achtergrond. Ook in het heelal kom je allerlei schepen en stations in veel detail tegen. Zoals je trouwens aan alle screenshots kan zien, kan je voor een 21:9 beeldverhouding kiezen waardoor je een ‘filmbalk’ boven en onder je beeld ziet verschijnen.

De voice acting is erg goed. De stemmen en teksten komen goed geacteerd en realistisch over en het gebruik van de vele alien-talen zorgt voor een schepje extra realisme. De muziek is, zoals we dat gewend zijn van Star Wars, lekker bombastisch en symfonisch. Het sluit goed aan bij de scenes die je aan het spelen bent.

Star Wars Outlaws is een bekend Ubisoft format. Zodra je begint met spelen, herken je deze handtekening al gelijk. Uiteindelijk moet dit spel het hebben van een goed verhaal. Ik zeg met nadruk geen origineel verhaal, want het blijft natuurlijk wel Star Wars. Een moderne versie van goed tegen kwaad met alles erop en eraan. Maar uiteindelijk maakt dat niet erg veel uit. Want de opbouw van het verhaal zit solide in elkaar en men heeft allerlei game-elementen zeer goed stap voor stap in het verhaal laten verschijnen. Zo krijg je in het begin nooit het gevoel dat je een soort overspoeld wordt door allerlei bijzaken. Iets wat ik in andere games nog weleens mee maak en iets waar ik slecht mee om kan gaan.

Wat dit betreft is het verfrissend dat we hier geen uitgebreide character building hebben maar dat het netjes gefaseerd binnen komt. Grafisch ziet het er netjes uit. Verwacht geen fotorealisme of supergedetailleerde beelden, maar het is voldoende. De voice-acting is dan wel weer af.

Als laatste het advies. Dit is een spel voor de Ubi-format liefhebbers. Hou je van dat soort games en vermaak je je daar kostelijk mee, dan is dit wel iets voor jou. Ben je daarnaast ook nog Star Wars fan, dan is er ook nog eens een feest der herkenning omdat je allerlei bekende elementen uit de films en series terug gaat zien. Ben je dat niet zo, dan zal je denk ik vaak de Lore moeten checken want het spel neemt je niet aan de hand mee door het Star Wars Universum. Een stukje achtergrond is best handig. Voor die laatste categorie is een paar maandjes wachten op een leuke sale een beter idee.