Het is weer tijd voor een nieuwe Sonic-game. Nou ja, in elk geval een halve nieuwe game. Of is het zelfs nog iets minder? Hoe dan ook, we mogen weer met Sonic aan de slag en dat is altijd goed. Toch?
Sonic gaat al flink wat jaren mee. De franchise bestaat ondertussen al ruim dertig jaar. In 2011, om het toen twintigjarige bestaan van de blauwe egel te vieren, werd Sonic Generations uitgebracht. Een game die de klassieke 2D gameplay mixte met de modernere 3D gameplay van de recentere games. Die formule werkte erg goed en verbond de oude met de nieuwe games. Ondertussen hebben we dat trucje al meerdere keren gezien, maar het blijft leuk.
Met Sonic X Shadow Generations krijgen we deze game nogmaals onder de knoppen, maar dan flink opgepoetst. En zoals de naam Shadow in de titel van de game al doet vermoeden krijgen we er ook content met de zwarte rivaal van Sonic bij.
Sonic greatest hits
In principe is Sonic X Shadow Generations gewoon twee games in één. Je hebt Sonic Generations en Shadow Generations. Die laatste komen we straks even bij terug.
Sonic Generations is dus de geremasterde versie van dezelfde game die in 2011 al uitgebracht werd. Het verhaal gaat verder waar Sonic Colours eindigde. Eggman zijn ruimtepretpark is vernietigd en hijzelf zit verslagen en gestrand ergens in de ruimte. Gelukkig voor hem komt er een tijdreizend wezen genaamd de Time Eater voorbij. Eggman gebruikt het wezen om ermee terug in de tijd te gaan. Daar vormt hij een verbond met de eerdere versie van hemzelf, veranderen ze de Time Eater in een robot en vallen ze zowel de klassieke als de moderne Sonic en zijn vrienden aan. Sonic’s vrienden worden door verschillende Time Portals geworpen en de beide Sonic’s moeten gaan samenwerken om ze te redden.
Vanuit een hub wereld, de white space kun je de diverse werelden betreden. Met klassieke Sonic voor de bekende 2D platform-actie en met moderne Sonic voor de 3D levels. Elke wereld moet met beide Sonic’s uitgespeeld worden om verder te komen. Heb je drie werelden voltooid, dan volgt er een boss. Die moet je overigens nog wel ontgrendelen door middel van sleutels die je kunt verdienen met challenges.
Die challenges zijn uitdagingen waarbij je zo snel mogelijk een level moet voltooien, een bepaalde hoeveelheid vijanden uit moet schakelen voordat je bij de finish bent of met behulp van een van je vrienden en zijn abilities een level uitspelen. Er zijn er 45 per Sonic, dus 90 in totaal. Je hoeft ze overigens niet allemaal te doen, maar ze zijn wel leuk om te doen, dus de kans is vrij groot dat je er uiteindelijk toch meer doet dan nodig is om verder te komen.
Waar Sonic Generations vooral op neerkomt is een Greatest Hits verzameling van iconische levels uit voorgaande games. We zien 2D werelden zoals de Green Hill en Chemical Plant uit Sonic the Hedgehog, maar ook levels uit Sonic Adventure 2 Battle, Sonic Unleashed en Sonic Colours. Het leukste hiervan is dat je met beide Sonic’s dus een level moet voltooien om de wereld uit te spelen. Maar Sonic the Hedgehog was alleen 2D en Colours was dus 3D. Dat betekent dat ze van bekende levels nieuwe versies hebben gemaakt en dat is echt heel tof. Green Hill en Chemical Plant in 3D doorkruizen nadat je dit al honderden keren gedaan hebt in 2D is echt heel tof. En een level zoals City Escape uit Sonic Adventure 2 Battle ziet er in 2D ook weer fris uit. Echt heel tof.
Shadow Generations
En dan Shadow Generations. Dit is een volledig nieuwe game die gemaakt is voor deze bundel. Terwijl Sonic zijn eigen avontuur beleeft is ook Shadow druk bezig. Hij is terug op de Space Colony ARK om een aantal vreemde activiteiten die zijn waargenomen te onderzoeken. Hij ontdekt hier dat Black Doom (uit de game Shadow the Hedgehog voor de Gamecube) hun laatste ontmoeting heeft overleefd. Shadow zet de achtervolging in maar wordt door de Time Eater naar de White Space geteleporteerd waar een groot object, de Black Moon, in de lucht zweeft. Black Doom wil de kracht van de Time Eater gebruiken om zijn leger te laten herrijzen en de wereld te veroveren. Aan Shadow om hem tegen te houden.
Ook Shadow Generations is een soort Greatest Hits van voorgaande Sonic/Shadow games, maar Shadow’s game is wat mij betreft wel de betere van de twee. Zo is ook de gameplay van Shadow een mix van 2D en 3D gameplay, maar worden de levels niet meer gesplitst. 2D en 3D segmenten wisselen elkaar in dezelfde levels af. Op zich zien we dat ook wel in de levels van de moderne Sonic, maar Shadow heeft veel meer mogelijkheden om door deze levels heen te razen.
Zo vindt de zwarte egel namelijk diverse relics die hem nieuwe krachten geven. Zo krijgt hij bijvoorbeeld de mogelijkheid om Chaos Spears richting vijanden te gooien. Deze gave kan hij echter ook gebruiken om deuren te openen door meerdere schakelaars direct in te schakelen. Later krijgt hij ook vleugels waarmee hij korte stukken kan zweven.
Dat is echter niet alles. Wie Shadow kent weet dat hij veel meer met de Chaos Emeralds kan dan zijn blauwe tegenhanger. Zo kan hij bijvoorbeeld Chaos Control gebruiken. Hiermee vertraagd hij de tijd. Zo kun je dus makkelijker door stukken met veel projectielen heen manoeuvreren, of langs instortende platforms komen.
Ook de levels zelf zijn lekker divers. Zo zijn er stukken waarbij je gewoon lekker door loopings heen mag sprinten, heb ik aan een adelaar gehangen om me te transporteren en heb ik volop op mijn abilities moeten vertrouwen om het einde van een level te halen. Ja, ook deze levels zijn allemaal geremasterde versies uit eerdere games, maar dankzij de nieuwe krachten die Shadow uit de relics haalt hebben de ontwikkelaars de levels wel aan moeten passen.
En dan is er nog de hub wereld van Shadow. Deze is veel uitgebreider dan die van Sonic. Naast dat je hier de levels en challenges van Shadow activeert kun je hier ook diverse stukken artwork en muziek vrijspelen. Ook zijn er meerdere collectibles te vinden. Shadow Generations is dus een heerlijk uitgebreid pakketje.
Klassieke ergernissen
Goed, al met al is Sonic X Shadow Generations echt een heel toffe game, maar dat wil niet zeggen dat er geen imperfecties inzitten. Dit zijn vooral de kritiekpunten die in eerdere reviews ook al ter sprake zijn gekomen. Zo is de game bij vlagen zo ontzettend snel dat het soms lastig is om vijanden te zien staan. Daar klap je dan af en toe ook vol op. Ook heb ik hier en daar weer eens ruzie gehad met de controls. Over het algemeen zijn die strak en werken ze gewoon goed, maar bij de overgangen tussen de 2D en 3D stukken werkt het soms even niet helemaal lekker mee.
Verder heb ik af en toe wat frustratiemomenten gehad bij boss fights. Dat het dan net niet helemaal duidelijk was wat ik nou nog moest doen om verder te komen, of dat een prompt op het scherm niet activeerde omdat ik net niet dichtbij genoeg was. Op zich niks dramatisch, maar in een game die om snelheid draait is het wel eens vervelend dat je dan 5 minuten rondrent en geen klap verder komt, maar misschien is dit ook wel gewoon een stukje onkunde van ondergetekende geweest.
Voor de rest werkt de boel prima en ben ik geen bugs of gekke dingen tegengekomen.
Fans gaan weer smullen
Qua graphics is de game prima. Je merkt wel het verschil tussen Sonic en Shadow. Bij Sonic zijn de levels geremasterd, maar de cutscenes zijn alleen licht opgepoetst. Hierdoor ziet de gameplay er mooier uit dan de tussenfilmpjes. Dit zie je bij Shadow niet. Daaraan merk je dat dit gewoon echt een volledig nieuwe game is.
Qua geluid zijn ze allebei weer dik voor elkaar. Sonic Generations zit vol met de bekende Sonic muziek, hier en daar gemixed voor de modernere levels. Het is echt heerlijk om die klassieke nummers opnieuw door je speakers te horen galmen. Ook de geluidseffecten zijn heerlijk. Het geklingel van het oppakken van de ringen op hoge snelheid, de checkpoint geluiden, de geluidseffecten van klassiek Sonic die springt. Het transporteert je meteen terug naar je jeugd. De fans gaan hier weer van smullen! De muziek in Shadow Generations is juist wat donkerder met een mix van metal en techno die perfect past bij de wat duisterdere Shadow. Beide games zijn wat dat betreft weer dik voor elkaar.
Conclusie
Sonic X Shadow Generations is een heerlijke dubbelgame met de vertrouwde, razendsnelle actie die je gewend bent uit de Sonic games. De game ziet er prachtig uit en alles werkt (op een paar bekende frustratiepuntjes na) gewoon prima. De geremasterde levels, muziek en geluidseffecten zijn fantastisch om weer te zien en te horen. Shadow steelt echter de show. Zijn diverse levels, skills en uitgebreidere hub-wereld zijn wat mij betreft in alle opzichten superieur aan die van Sonic.
Beide campaigns kosten je iets meer dan vier uur om uit te spelen, maar daarna wil je uiteraard nog voor alle S-ranks, collectibles, rode ringen en challenges gaan. Al met al een goed pakket dat je als Sonic-liefhebber gewoon in huis moet halen.