Met toestemming van de Sea of Thieves-community van XBNL, is gast-reviewer DM4S afgelopen week in Ships Simulator gedoken en heeft hij de outposts daar eens grondig onderzocht. Wat mogen we van deze simulator verwachten? Hoe hangt de vlag er bij? In dit artikel lees je zijn bevindingen:
Simulator games, of je houdt van ze of je hebt er een ontzettende hekel aan. Ik behoor tot het kamp houden van. En in mijn zoektocht naar de nieuwe Lawn Mowing Simulator en PowerWash Simulator grijp ik dan ook iedere kans aan. Zo heb ik onlangs Castle Renovator van een XBNL-review voorzien, maar helaas bleek deze niet te brengen waar ik zo naar verlang. De pijlers zijn nu op Ships Simulator gericht. Hopelijk voorziet deze game wél in mijn simulatie-behoefte!
Een bootje!
Om maar meteen antwoord te geven op de vraag die ik mezelf in de inleiding van dit artikel stel: het is alle dagen visdag maar geen vangdag. Vanaf het eerste moment dat ik de game aan heb gezet en mijn eerste boot ter water liet gaan, voelde ik aan mijn water dat dit niet de simulator game is waar ik zo naar op zoek ben. Wat bracht de game mij dan wel?
Laat ik bij het begin beginnen. Als speler krijg je de keuze uit drie verschillende schepen. Een vrachtschip, een bergingsschip en een diepwaterconstructie schip. Je hebt net genoeg geld om het vrachtschip te kopen en te repareren en dit is ook meteen je eerste tutorial.
De 24 missies die je voorgeschoteld krijgt zijn verdeeld over de 3 schepen, en variëren van het laden van je vrachtschip, het bergen van een schip tot het repareren van onderwaterleidingen. ter afwisseling zijn er ook nog missies waarbij je je crew in een top down view aanstuurt. Hierbij moet je brandjes blussen of kapers afweren.
Meermaals had ik missies waarbij ik plotsklap de opdracht voltooid had terwijl ik nog onderweg was naar het eindpunt of nog aan het bergen was. Dit voelde alsof de makers niet wisten wat ze verder met de missie aan moesten. Ik hoopte op wat diepgaandere managementtaken, zoals het managen van vaar routes, het managen van je personeel of de financiën van je bedrijf beheren. Echter, buiten wat reparatie mogelijkheden na de missies is het management aspect in deze game ver te zoeken. Het is niet de enige kritiek die ik heb.
Het besturen van de boten is clunky en ontzettend traag. Dit komt helemaal naar voren in de missies van het diepwaterconstructie schip. Het plaatsen en optakelen van objecten gaat moeizaam en vaak zit je op de juiste plek maar weigert de game dit te erkennen. Het varen van de schepen gaat traag maar gelukkig is er een optie om de tijd te versnellen waardoor er nog een beetje tempo in de game komt. Weersomstandigheden en schade die je kan oplopen hebben geen invloed op het besturen van je schip wat je wel zou mogen verwachten van een simulator game.
Verouderd
Grafisch gezien is alles achterhaald. Schepen en de omgeving hebben weinig details en lijken vooral copy paste. Na wat research blijkt de game in 2017 al op Steam uitgekomen te zijn. Maar zelfs voor die tijd oogt de game ongepolijst. Missie objecten zijn regelmatig slecht zichtbaar waardoor je niet weet waar je moet zijn. De schade die je oploopt in missies is niet zichtbaar wat een gemiste kans is.
Qua sound laat de game ook veel te wensen over. Het up-tempo muziekje wordt na de zoveelste loop irritant en omgevingsgeluiden zijn nagenoeg niet aanwezig. Hier had in mijn ogen (& oren) meer sfeer mee gecreëerd kunnen worden.
Conclusie
Mijn zoektocht naar de nieuwe goat in simulator land zal nog even voort duren, want Ships Simulator slaat helaas op alle vlakken de plank volledig mis. Grafisch is de game outdated en kent mede daardoor weinig sfeer. Daarnaast voelen de missies repetitief en zielloos aan en mist het vele gameplay aspecten die een simulatiegame kenmerkt. Zo zou ik verwachten dat er vele management opties aanwezig zijn, maar buiten wat reparaties uitvoeren heeft de game helaas weinig te bieden. Ik kan hem dan ook in de huidige vorm aan niemand aanraden.