Twee maart is Screamride uitgekomen voor de Xbox One. De titel klinkt als een rollercoaster game en dat is het deels ook. Na de game wat uurtjes uitvoerig gespeeld te hebben, is hier mijn oordeel.
Schreeuwen
Screamride is ontwikkeld door Frontier Developments die ook de RollerCoaster games gemaakt heeft. Het mag dan ook, vanwege dit feit en de titel van de game, geen verrassing zijn dat het hier ook weer om een Rollercoaster game gaat, maar dan met meer onderdelen.
Je neemt de rol aan van een engineer in een futuristische setting wat op mij erg steriel en inspiratieloos overkwam. Als engineer mag je in drie disciplines, op diverse delen van de wereld, je best doen om een zo’n hoog mogelijke score te halen. De disciplines zijn de volgende:
1. Screamride
Dit onderdeel is eigenlijk het achtbaan-deel waarin je mensen (crash dummies) in een coaster plaatst en vervolgens hen angstaanjagend en met de adrenaline pompend door het lichaam, naar het einde van de rit mag begeleiden. Je kan de coaster op twee wielen laten rijden, turbo’s verzamelen voor een snelheidsboost en als ook adrenaline bij de dummies. Ook komen er in de latere achtbanen explosies, andere coasters, springschansen en enkele rails bij. Een blauwe sectie op de baan geeft je de kans op een turbo boost, die je kan bewaren tot balk vol is of die je gelijk kan gebruiken. Dit kan soms lastig zijn omdat je in een looping niet direct ziet waar de turbo sectie ophoudt.
Je unlockt andere banen door objectives te halen, zoals de volledige rit te rijden op twee wielen, de 100% turbo balk vol te laten (dus zonder de turbo te gebruiken) of juist je coaster te laten ontsporen nadat je meer dan 1 miljoen punten heb gehaald. De objectives zijn lekker afwisselend en uitdagend. De uitleg bij nieuwe features is leuk gedaan, alleen is de voice-over nogal….ehm….repetitief en saai om naar te luisteren. De skip button is handig maar je kan daardoor wel iets essentieels missen.
2. Destruction
In deze modus mag je gebouwen vernielen met een capsule waarin de bekende menselijke dummy zit. Je kan de snelheid regelen voordat je de dummy lanceert, waarna je op A drukt om vervolgens in slow motion de baan van de capsule te bepalen. Schiet je te laag, dan beland de capsule in zee en te hoog schieten betekent vaak dat je aan je doel voorbij schiet, in letterlijke zin. Je kan nog wel, voor een precisie schot, richting geven aan de capsule met de schouderknoppen. Je moet dit een beetje zien als de Crash mode in Burnout maar dan met gebouwen in plaats van rijdende verkeer. Je hebt ongeveer vijf worpen voordat de balans wordt opgemaakt en je score bepaald. Ook hier heb je objectives zoals alle gebouwen met drie worpen vernielen of alle Screamride borden raken voordat het gebouw instort. Hier beter je score, hoe meer je unlockt in de andere modi van de game of je krijgt meer Destruction levels.
3. Construction
Deze modus is net zoals Rollercoaster Tycoon maar dan zonder een heel pretpark eromheen. Je moet een zo goed mogelijke een achtbaan bouwen en vervolgens testen als het klaar is, met een hoge score als doel. Je kan loopings maken, kurkentrekkers of een vertical drop bouwen kortom, jij bent de man/woman in charge.
De legenda voor controls aan de rechterkant zijn oké maar het had beter gekund. Mocht je er niet uitkomen tijdens het bouwen, kan je altijd de auto-complete button gebruiken, al krijg je daar niet altijd een goede score mee.
Twijfel
Ik had al eerder de demo van deze game gecheckt en twijfelde erg of deze game iets voor mij was of niet. Nu ik de game veel meer heb gespeeld, blijft de twijfel er nog steeds. De graphics zien er okee uit maar je koopt deze game niet voor de eye-candy. Het voldoet, maar daar is alles mee gezegd. De verschillende modi zijn verfrissend aan het begin, maar ik merkte toch dat ik Screamride de leukste modus vond, de modus die duidelijk qua marketing en het hoesje, de speerpunt van de game is.
De controls zijn goed en voelen lekker aan, je zit er gelijk lekker in. Scores halen is de reden die zorgt dat je door blijft spelen en de eerste paar keer dat de dummies zwak, ziek en misselijk in het karretje zitten, is erg grappig, maar dat gaat al gauw vervelen. Qua algehele sfeer, cut-scenes en audio is de game voldoende maar het voelt erg aan alsof ze dit er later bij hebben gedaan. De core mechanics van de game waren er en de drie modi ook, nu moeten we het nog aankleden….. Oh laten we een sci-fi sausje erover heen doen.
Dus ja, de twijfel. Screamride is leuk maar de presentatie is niet zo geweldig. De Destruction mode is grappig maar niet de hele tijd. Je moet super veel unlocken wil je de verdere levels kunnen spelen. De game boeit een uurtje maar daarna merkte ik dat ik dat ik er wel klaar mee was. Terwijl de game an sich niet eens zo slecht is, is er een gevoel van, het is het net niet.De adviesprijs van 35,99 euro vind ik wat aan de hoge kant als ik kijk naar de hele game. 19,99 euro zou ik eerder een goede prijs vinden. Mocht Screamride 2 er komen, dan raad ik Frontier Developments aan om deze beter aan te gaan kleden, het verhaal duidelijker te maken of afwisselender, zodat je de eerste keer beter begrijpt waarom je dit allemaal doet. De game voelt soms af maar soms ook weer niet. Wat wel heel goed gedaan is, zijn de physics van de dummies en de gebouwen. Maar je verkoopt geen game met alleen dit hoogstandje.