Een spel wat niet echt op mijn radar stond maar waar de trailer toch mijn interesse wekte. Een mysterieus verhaal op een onbekende planeet, dat moet toch wel wat brengen?
Wat is Scars Above? Een third-person action-adventure shooter gemaakt door de kleine studio Mad Head Games dat zich afspeelt op een planeet die een geheim herbergt. Een geheim die jij, in de vorm van de gestrande ruimtereizigster dr. Kate Ward, moet ontrafelen door op onderzoek te gaan. Je schip is beschoten en gestrand en al je collega’s zijn verdwenen. En jij moet aan de slag om er achter te komen wat er nu precies is gebeurt. Onderweg kom je bergen aan vreemde wezens tegen waarbij de meeste redelijk makkelijk om te leggen zijn.
Daarnaast vind je verschillende puzzels die ook, qua moeilijkheid, niet al te ingewikkeld zijn. Soms is het wel zoeken naar hoe iets op te lossen is en is dat niet altijd voor de hand liggend. Wat je wel moet doen is goed luisteren want dat is exact waarop ik in dit spel ben vastgelopen, het niet goed luisteren. Maar daarover later meer.
Laat ik beginnen met het simpele feit dat ik dus ben vastgelopen in het spel tijdens de reviewperiode. Drop mij in een soort Soulslike game en je weet al, dat loopt meestal slecht af. Nu had ik Scars Above totaal niet zo ingeschat. Maar al snel bleek de game toch die elementen te bevatten. Dus dan de uitdaging maar aan gaan. En ik moet zeggen, de bosses die ik tegenkwam, vergden wel wat studie maar waren niet onoverwinnelijk (voor mij dan). Iets waar ik in eerdere games toch wel tegenaan liep.
Men gebruikt de omgeving wel om het moeilijker te maken. Zo kom je in de game ook zeer koude omgevingen tegen welke ervoor zorgen dat je het kouder en kouder krijgt. Dus naast het bevechten van de monsters, moet je ook vuurtjes stoken om je warm te houden.
In het begin neemt het spel je ook goed mee door het verhaal en alle elementen. Het vinden van blueprints waarmee je bepaalde wapens kan craften in je 3D printer en waarmee je vervolgens even in training mag om de mogelijkheden te zien, was iets wat ik zeker kon waarderen. Je moet hier denken aan wapens die vooral de elementen in zich hebben, vuur, ijs, elektriciteit en ga zo maar door. Elke vijand heeft zo zijn eigen voorkeur aan wapens waarmee je deze om kan leggen. Soms is dat even puzzelen maar vaak wordt dat wel snel duidelijk. Tot aan mijn strandpunt.
Grafisch is het spel niet geweldig. Het oogt erg grof en de omgevingen zijn vooral veel copy paste. Wat wel prettig is, is dat je hier niet echt over een open wereld kan praten. Je wordt redelijk vast van punt naar punt geleid. Ook de characters zien er niet geweldig goed uit en de gezichtsanimaties zijn gewoon onder de maat. Al met al heb je niet het gevoel dat je met een Series game te maken hebt.
Qua combat werkt de game zoals het moet. Zoals we dat kennen is het veel dodgen en schieten. Waar ik wel problemen mee had is het wisselen tussen bepaalde wapens. Vaak is het gebruik van combinaties dodelijker dan het gebruik van maar een soort munitie. Neem het bevriezen van een monster waarna de elektrische ladingen die je op hem afschiet meer effect geven. Maar dat wisselen is echt waardeloos en juist dat heeft mij nogal wat levens gekost.
Het verhaal is op zich best aardig maar niet heel origineel. Je ziet veel onderdelen uit andere scifi games terug. Zo zit er een onderdeel analyseren in waarbij je soms (ala The Witcher) een lijk of object onderzoekt en met het vinden van meerdere aanwijzingen uiteindelijk een conclusie te zien krijgt. Heel geleid en eigenlijk altijd een succes.
Ondanks de redelijke simpelheid van de game, liep ik behoorlijk vast en heb hem uiteindelijk nog niet uit kunnen spelen. De eerste mechanische boss bleek voor mij, simpelweg omdat ik niet kon ontdekken hoe ik deze het beste kon aanpakken, een onneembare vesting. Na het minstens 50 keer proberen, heb ik de handdoek in de ring gegooid. Na het bekijken van een walkthrough, zag ik wel dat ik al op ¾ van het spel zat en dat betekent dat je het spel, mits je niet zoals ik vastloopt, in maximaal een uurtje of 10 wel uitgespeeld hebt.
Conclusie
Scars Above is een vermakelijke game waarbij je niet te hoge verwachtingen moet hebben. De puzzels zijn goed te doen en de combat is oke. Het is al met al een gemiddelde game met een bekend en voorspelbaar verhaal waarbij de graphics niet geweldig zijn.
Gelukkig weten de makers dit ook en is de prijsklasse waar deze game in hangt rond de 40 euro. Maar zelfs met die prijs, zou ik wachten totdat hij in de budgetbak terecht gaat komen. Of nog beter, de Game Pass, iets waar ik deze game ook redelijk snel in zie verschijnen.