[Review] Prince of Persia: The Lost Crown – Mask of Darkness (DLC) – onvergeeflijk!

Voor de echte platformfanaten is Mask of Darkness één groot gebied van plezier. Voor verhaalfanaten zoals ik, die platforms en uitdagingen wel leuk vinden als afwisseling, is dit echt een brug te ver (of vijf bruggen). Serieus, blijf dan vooral weg van deze DLC.

+ Mooi ontworpen gebieden in een nieuwe dimensie
    + Nieuwe vijanden en platformelementen
    + De levels zijn goed uitdagend ingedeeld

+/- Het verhaal is mager, maar genoeg voor deze paar uur DLC
    +/- Had beter verpakt kunnen worden als extra challenge modus dan 'verhalende DLC'

- Het is bijna alleen maar platformactie
    - Een hele steile moeilijkheidsgraad (vrij moeilijk op 'standard' al)
    - Wat mij betreft te veel onvergeeflijke stukken waar je echt vloekt en tiert op de game

Platformers, opgelet! Jullie krijgen heel wat moois. De rest, bespaar jezelf deze moeite. Hoezo? Ik leg het je uit in deze review van de Mask of Darkness DLC van Prince of Persia: The Lost Crown.

Begin dit jaar kwam Prince of Persia: The Lost Crown. Een ware parel! De franchise leent zich erg goed voor een toevoeging in het metroidvania genre. Collega redacteur Domingo was er positief over in zijn review. Onlangs is een nieuwe verhalende DLC genaamd Mask of Darkness uitgekomen en die voegt nieuwe gebieden, vijanden en platformelementen toe. Maar hoe bevalt dit?

Een heel moeilijk begin

Mask of Darkness voegt een nieuw hoofdstuk toe aan Sargons verhaal. Het gaat over Radjen, de sluipmoordenaar van de Immortals, waarin ze Sargon vastzet in haar Mind Palace, een soort Twilight dimensie die ze heeft gemaakt met haar zwarte magie. In deze dimensie heb je weer nieuwe gebieden te verkennen.

Zodra je de quest van Mask of Darkness begint en je betreedt de nieuwe area, zijn al je krachten weg. Dat is begrijpelijk voor de uitdaging van de DLC, maar donders irritant als je via muscle memory gewend bent om double jumps te doen en andere manoeuvres. Geloof mij, aan het begin is het heel erg wennen en je ziet direct dat platformen de boventoon voert. De frustraties liepen heel erg hoog op bij mij aan het begin. Je wordt door een soort boos oog achterna gezeten terwijl je verdwijnende platformen moet zien te bereiken. Geen double jump meer of wat dan ook. Het is één grote trial and error gebied waarbij je gegarandeerd doodgaat. Je hebt maar drie health balkjes, dus superveel pogingen zijn er ook niet te doen.

Toen ik eenmaal het eerste gebied voorbij was, kwam ik er achter dat alles nog een heel stuk moeilijker zou worden. Niet normaal. Ik heb mijn difficulty normaal op ‘Standard’, maar ik moest ‘m terugschroeven naar Easy. De hoeveelheid health die er af ging door vijanden en gefaalde pogingen was te veel om te slagen. Dan had ik een heel stuk achter de rug, aan het einde val ik kapot, vervolgens helemaal terug bij af. Tegen het einde aan heb ik zelfs ‘Platform assistant’ aan gezet zodat ik gedeeltes platformactie kon skippen als ik weer eens dood was gevallen. Zo erg is het allemaal gesteld in deze DLC.

De vijanden staan ook op plekken waar ik helemaal geen zin in heb als ik net als een soort circusartiest door een level ben gegaan. Je moet echt alles uit de kast halen om deze platform sequenties te voltooien. Natuurlijk voelt het goed als het wel gelukt is, maar ik heb eerlijk gezegd eerder stress dan plezier gehad met deze DLC. Het is teveel platformactie.

Verhaal

Het verhaal in Mask of Darkness is aanwezig maar het is zeer mondjesmaat. Je krijgt zo nu en dan getekende cutscenes te zien van het personage Radjen, maar that’s it. Zoals eerder vermeld gaat het vooral om de platform actie. Je krijgt niet nieuwe skills erbij, alleen maar health.

De gebieden die zijn ontworpen zijn goed. Hoewel ik dus stress kreeg van de platformactie, moet ik wel toegeven dat het allemaal goed gemaakt is. Je hebt nieuwe vijanden met verschillende soorten aanvallen, maar er zijn ook nieuwe platformelementen die je bijvoorbeeld van stuk naar stuk teleporteren. Het is goed bedacht en echt speciaal ontworpen voor één grote opvolging van acties zoals je die voorheen bijv. in games als Ori zag (hoewel dit moeilijker is, geloof me).

Je bent met deze DLC zo’n 3 à 4 uur bezig en daarna word je weer veilig gedropt in de oude wereld van de basegame.

Het verhaal is magertjes, maar goed genoeg voor wat het moet dienen. Hoewel het niveau dus te hoog is voor mij, zijn de levels wel echt goed ontworpen voor de uitdaging. Mask of Darkness kost 5 euro en je krijgt serieus veel waar voor je geld. Andere games zie ik hier namelijk wel 10 tot 15 euro voor vragen. Het enige wat wel echt jammer is, is dat ik verhalende DLC verwachtte terwijl dit eigenlijk een extra challenge modus lijkt te zijn qua gameplay. Er zijn wel cutscenes en gesprekken, maar het is summier.

Na de voltooiing heb je geen extra item of waarmee je nog in de basegame iets kunt doen. Hierom kan je eigenlijk makkelijk deze DLC skippen. Je moet Mask of Darkness een beetje zien als die VR missies uit Metal Gear Solid. Het heeft geen grote invloed qua verhaal op de basegame, maar het biedt wel extra uitdaging en gameplay. Voor 5 euro is dat niet verkeerd.

Als je een platformfanaat bent, gooi dan zeker een punt bij mijn eindcijfer. Ben je geen platformfanaat, maar wil je toch proberen, wees gewaarschuwd (en gebruik de platform assistant)! De DLC is vooral iets extra en biedt verder geen verdieping op de basegame.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.