[Review] Pneumata – Alleen ambitie is niet genoeg

Pneumata heeft alles in zich waar ik blij van wordt. Inspiratie uit een aantal goeie games, een lekkere intro, een goeie sfeer en het wekt bij mij de drang op om door te spelen en uit te zoeken wat er in de game nou werkelijk aan de hand is.

Helaas werkt de game je daarna echter in alles tegen. Onlogisch leveldesign, geen hints of aanwijzingen hoe nu verder of waar je zou moeten zoeken en een hele bak technische ellende en bugs. Als alleen ambitie en passie genoeg waren geweest om een succesvolle game af te leveren dan was dit een topgame geweest. Helaas is de realiteit anders en is Pneumata in zijn huidige staat gewoon niet leuk genoeg om door te spelen. Wellicht dat dit na een aantal patches beter is, maar voor nu zou ik hem overslaan.

+ Goeie sfeer
    + Nodigt uit om uit te zoeken wat er aan de hand is
    + Game ziet er prima uit

- Leveldesign is onlogisch
    - Geen hints of aanwijzing
    - Vijanden verliezen hun kracht door onnodig heen en weer rennen
    - Technisch is de game een rommeltje

Een nieuwe horrorgame met invloeden vanuit Resident Evil, Outlast en Condemned. Dat zijn grote schoenen om te vullen. Kan dit ambitieuze soloproject ook maar een beetje tippen aan zijn inspiratiebronnen?

Een game met invloeden uit enkele van de beste games uit het horror genre willen maken? Aan ambitie geen gebrek. Gesteund door uitgever Perp Games is dit toch wat de solo ontwikkelaar Antonio Alvarado heeft geprobeerd te doen. Prijzenswaardig, dat zeker. Maar is dit hobbyproject ook echt de moeite waard om te spelen en kan het ook maar enigszins tippen aan zijn inspiratiebronnen?

In Pneumata speel als je de ex-detective David. David is tijdens een scheepsongeluk zijn vrouw Jamie verloren, maar kan zich niet exact herinneren wat er precies is gebeurd. Het nabijgelegen stadje Clover Hill wordt ondertussen geteisterd door een reeks verdwijningen en moorden. Omdat hij het idee heeft dat beide zaken wel eens met elkaar te maken kunnen hebben vertrekt David naar Clover Hill om daar op onderzoek uit te gaan. En zo komt hij in een ware nachtmerrie terecht. Er zit in Clover Hill namelijk iets in het water dat de inwoners in afschuwelijke gedrochten verandert. Succes David.

Goed begin

De game begint in het huis van David die in het holst van de nacht een pakketje ontvangt. Het pakketje bevat een videoband. Op de videoband staan beelden van het stadje Clover Hill. De beelden lijken op herinneringen en David besluit om naar Clover Hill af te reizen. Eenmaal aangekomen blijkt de boel verlaten. Wat hij wel aantreft zijn een hoop dode beesten, dichtgespijkerde huizen, hier en daar een document en sowieso een hoop rare shit.

Ja, het begin van de game is prima. De sfeer die neergezet wordt is griezelig en elk geluid of beweging zet je op scherp. Pneumata doet erg zijn best om je ongemakkelijk te laten voelen en slaagt daar ook in. Bijvoorbeeld door de belichting. De meeste ruimtes zijn best goed verlicht, maar dan wel met een vreemde kleur of onder een rare hoek waardoor je uiteindelijk nog steeds net niet genoeg ziet. Of anders gezegd, het laat je net zoveel zien als dat het verhult. De zaklamp die je vrij vroeg in de game krijgt, helpt wel mee, maar is ook niet zaligmakend.

De muziek in de game draait zacht op de achtergrond en draagt bij aan het onbehaaglijke gevoel dat Pneumata je wil geven. Hier en daar in-game afgewisseld met muziek die totaal misplaatst is bij hetgeen dat je ziet. Vrolijke kermismuziek bij een tafereel met verlaten kermiskraampjes, dode beesten en een heleboel bloed en andere smerige beelden. Allemaal sfeerbepalende dingen.

De game ziet er ook best goed uit. Tuurlijk, het is geen Triple A-kwaliteit, maar het is best te pruimen. Ook de geluidseffecten doen lekker mee. So far so good.

Bergafwaarts

Qua gameplay is Pneumata inderdaad een beetje een mengeling van zijn inspiratiebronnen. De combat en inventory management zijn overduidelijk afgeleid uit Resident Evil en dan met name uit het zevende deel, Biohazard. Ook de invloeden vanuit Outlast zijn overduidelijk. Je hebt namelijk niet altijd een wapen voorhanden en dus moet je ook af en toe domweg vluchten voor de gedrochten die je tegenkomt. En tot slot doet ook Condemned een duit in het zakje met het verkennen, zoeken naar items en oplossen van puzzels. Iets dat trouwens in alle eerdergenoemde games een rol speelt.

Helaas slaat Pneumata hier de plank wat mij betreft nogal mis. De wereld zit namelijk volstrekt onlogisch in elkaar. Gebouwen en tunnels hebben tientallen gangen en afsplitsingen die nergens naartoe leiden. Ook lijkt alles nogal op elkaar en dus ben je in no-time verdwaald. Dit was op zich nog niet zo’n probleem geweest als nou duidelijk was wat je precies moest doen of welke voorwerpen je hiervoor nodig had. Dit is echter niet het geval. Je komt met regelmaat deuren, apparaten en andere dingen tegen waar je niks mee kunt omdat je de benodigde sleutels of voorwerpen niet hebt. Zo kwam ik een wasmachine tegen waar iets in zat, maar ik kon er niet bij omdat ik eerst een aantal muntjes in die wasmachine moest gooien. Daar had ik er gelukkig al een paar van. Ik gooide ze in het apparaat en…. niks. Blijkbaar had ik te weinig muntjes. En dus ben ik een uur rond aan het rennen geweest op zoek naar meer muntjes. De uiteindelijke oplossing echter was dat ik eerst iets totaal anders op een heel andere plek moest doen. De game helpt je daar totaal niet mee. Geen hints, geen aanwijzingen, alleen een objective en zoek het maar uit.

Ondertussen zit de game ook nog vol met vijanden. Vijanden die enge geluiden maken, die achter je aanrennen, die als ze dood zijn je nog steeds kunnen verwonden door de dikke puisten waarmee ze bedekt zijn die ontploffen als je te dichtbij staat. Kortom, ze zijn niet gezellig. De kracht van dit soort games is dat je geen overkill van vijanden wil. Anders verliezen ze hun kracht. Door het eindeloze heen en weer rennen in Pneumata is dit echter exact wat er gebeurt. De eerste keer dat je zo’n monster zwaar ademend in een andere ruimte hoort heb je wel iets van: ‘nu moet ik even goed nadenken over wat ik doe’. Na een halfuur door een gebouw gezworven te hebben op zoek naar een of ander lullig voorwerp, wordt dat zware ademen eigenlijk alleen maar irritant, zeker als blijkt dat het monster in een ruimte zit waar hij niet uit kan en jij niet in kunt.

Ditzelfde geldt ook voor de confrontaties. Een gebrek aan health items, kogels en melee wapens die stuk kunnen gaan, maken dat vechten met monsters iets spannends is. Maar na een tijdje zitten ze alleen maar in de weg als je weer eens een rondje rent, op zoek naar de oplossing om verder te komen en aangezien het schieten ook niet fijn werkt, soms raak je wel en andere keren niet, ren je er dus maar omheen. Weg dreiging. En zo zit de game zichzelf eigenlijk alleen maar in de weg.

Technisch een puinhoop

Er zijn nog meer dingen op het gebied van gameplay die niet lekker werken. Zo kun je voorwerpen uit je inventory oversluizen naar een item box, net als in Resident Evil. Alleen staan er dan geen teksten bij wat je precies selecteert. Dus moet je uit de item box en naar een andere menu om te zien wat voor voorwerpen je nou eigenlijk bij je hebt. Raar.

Hier blijft het echter niet bij. Zo kwam ik op een bepaald punt in de game waar ik een handpistool had en ook best wat munitie. Kom maar op met die monsters. Toen zakte ik door een vloer en kwam ik terecht in een grote groep monsters. Tijd om te rennen. Niet veel later was ik ze kwijt en vond ik een mes. Cool! Nu had ik een pistool en een mes en dus meer keuze (en mogelijkheden om munitie te besparen). Goed, mes toewijzen aan quickselect en… wacht eens. Waar de F is mijn pistool? Was dit een bug? Moet toch wel? Dus game reloaden, maar nog steeds geen pistool. Later vond ik het naast het gat op de bovenverdieping waar ik doorheen gevallen was weer terug. Ik miste hier dus de animatie om duidelijk te maken dat ik mijn pistool verloren was. Wederom een puntje van onduidelijkheid.

En de game kent meer vage dingen. Waarom kan ik niet op een richel klimmen die nauwelijks hoger is dan mijn knieën, maar wel op een houten pallet die letterlijk drie centimeter lager is en ernaast staat? Waarom kan ik wel een luchtschacht inkruipen, maar wordt ik daar door een onzichtbare muur tegengehouden? Ik snap ook wel dat dit is omdat de game je een bepaalde richting in wil duwen, maar als je door een horde monsters achterna gezeten wordt, terwijl je eindelijk een voorwerp hebt waarmee je verder zou kunnen, en je dan vastloopt omdat je niet op een richel van veertig centimeter hoog kunt klimmen (of springen, maar dat kun je helemaal niet in de game), dan is dat gewoon irritant. Zeker ook omdat je daarvoor al honderd rondjes hebt gelopen op zoek naar een uitgang.

Waarom kan ik wel rechts op dat hout klimmen, maar niet links op dat richeltje dat marginaal hoger is?

Had de game nou verder perfect gewerkt dan waren dit puntjes geweest die ik uiteindelijk nog wel door de vingers had kunnen zien, maar helaas is dat niet het geval. Pneumata is technisch eigenlijk een dikke puinhoop. Een paar voorbeelden.

• Elke keer als ik doodging en reload selecteerde, was al het geluid van de game weg. Dit kon ik oplossen door de game volledig af te sluiten en opnieuw op te starten.
    • Na een cutscene was mijn zaklamp ineens uit en met geen mogelijkheid meer aan te krijgen, ondanks dat de game mij bleef vertellen met welke knop ik hem aan of uit kon zetten. Reload voor een oplossing.
    • Na een poosje stopt de game automatisch je wapen weg. Geen probleem, met quickselect kun je hem weer selecteren. Meestal dan. Toen ik een groep monsters tegenkwam en mezelf wilde healen gebeurde er niks. Wapen trekken ook niet. Dood, reload, geluid weg, game afsluiten en opnieuw opstarten. Ja, toen werkte het weer, maar kon ik ook alles weer opnieuw doen.
    • Af en toe werkt de interactie met de omgeving niet. Dan sta je voor een laddertje dat kniehoog is, maar kun je met geen mogelijkheid de interactie aangaan en dus zit je vast. Dit is niet eens altijd met een reload op te lossen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het is wel wel duidelijk ondertussen. Pneumata werkt op dit moment niet zoals het zou moeten.