[Review] Persona 3 Reload: Episode Aigis – The Answer

Episode Aigis - The Answer doet precies dat wat je er van verwacht. Het geeft je een dikke 25 uur extra tijd met je vrienden uit de hoofdgame. Daarnaast krijg je er een nieuwe dungeon in de vorm van The Abyss of Time voor terug en een nieuw personage in de vorm van Metis. De DLC draait voornamelijk om de combat in die dungeons, hoewel er wel wat ruimte is voor verhalende dingen tussendoor. Hierdoor ligt het tempo ook flink hoger dan in de hoofdgame.

Al met al gewoon een prima DLC en een must-have voor degenen die net als ik met heel veel plezier heel veel tijd in Persona 3 Reload hebben gestoken.

+ Meer tijd die je in de game kunt steken
    + Nieuwe dungeon
    + Nieuw personage

- Geen relaties meer opbouwen, alleen combat

Nadat ik eerder dit jaar zeker 120 uur in Persona 3 Reload had gestoken had ik nauwelijks een excuus nodig om terug te keren in die wereld. Een verhalende uitbreiding in de vorm van Episode Aigis – The Answer was dan ook meer dan genoeg reden voor een reünie met mijn vrienden van Gekkoukan High.

Het ding met de Persona games is dat je er een enorme bak tijd in kwijt kunt, maar dat ik dat persoonlijk nooit een straf vind. De manier hoe de wereld opgebouwd is, hoe personages uitgediept worden, de enorme hoeveelheid activiteiten die je kunt ondernemen, hoe je je schoolleven en je leven in de ‘andere wereld’ moet balanceren en hoe de overige personages echt vrienden van je worden. Veel andere games kunnen hier wat mij betreft nog wat van leren.

Elke keer als ik klaar ben met een Persona game val ik dan ook een beetje in een videogame-gat. Met Persona 3 Reload (zie ook review) was dat niet anders. Helemaal wanneer je het einde van de game ziet waarbij je hoofdpersonage komt te overlijden. Shit, en nu dan?

Direct vervolg

Episode Aigis begint met je vrienden uit de hoofdgame die allemaal hun eigen weg zijn gegaan na het einde van de hoofdgame. Iedereen heeft op zijn of haar eigen manier nog last van het verlies van het hoofdpersonage. Ze komen samen omdat ze de Dorm die ze tijdens het afgelopen schooljaar samen hebben gebruikt moeten verlaten en omdat ze de spullen van hun avonturen in Tartarus nog in moeten leveren. Ze besluiten er nog een laatste gezellige avond van te maken voordat ze definitief hun eigen weg gaan.

Hun feestje wordt echter ruw verstoord door een indringer genaamd Metis die beweert dat ze een zus is van Aigis. Metis valt het groepje aan omdat ze Aigis tegen hun moet beschermen. Aigis, die zoals de naam van de DLC al aangeeft het hoofdpersonage wordt, weet haar ternauwernood te verslaan, maar het groepje blijft met een hoop vragen achter.

Tegelijkertijd ontdekken ze dat zij vastzitten in de Dorm. Ze kunnen er niet uit. Ook blijven ze vastzitten op de dag 31 maart die zich elke keer om middernacht reset. Daarnaast zit er een gat in de vloer die hen leidt naar de Abyss of Time. Samen met Metis die zich bij hen aansluit moeten ze in de Abyss op zoek naar antwoorden en een uitweg.

Reset

Je kunt aan het begin van Episode Aigis je savedata van de hoofdgame meenemen, maar dat betekent niet dat je idioot overpowered even door het avontuur heen dendert. Je mag je persona compendium onder andere meenemen en nog tal van andere zaken, maar je level niet. De game lost dat op door te zeggen dat de personages al een tijdje geen gevechten meer hebben hoeven voeren met de Shadows en daardoor uit vorm zijn. Op deze manier mag je dus wel diverse zaken meenemen, maar geeft de game je toch ook een reset.

Abyss of Time

Waar je in de hoofdgame de toren Tartarus moest beklimmen, daar ga je in Episode Aigis dus juist de diepte in in The Abyss of Time. Deze DLC draait eigenlijk volledig om het verkennen van de dungeons en het vechten met de Shadows. Je hoeft dus geen relaties meer op te bouwen en onderhouden, schoolwerk te verrichten en meer van dat soort dingen.

De Shadows in The Abyss of Time zijn ook best pittig en je wandelt er dan ook niet zomaar even doorheen. Maar waar je in de hoofdgame rekening moest houden met tijd die verstreek als je Tartarus verliet, daar valt dit stukje in de DLC weg. Het enige dat je verliest zijn de bonussen die je aan het einde van een gevecht gedurende de Shuffle Time kunt verdienen. Zo kun je dus met regelmaat je health en SP weer opladen en je zuurverdiende geld uitgeven aan nieuwe equipment of items.

De niveaus in The Abyss of Time zijn ook korter dan die in Tartarus en dus wordt je vrij regelmatig getrakteerd op nieuwe omgevingen. Dit was voor mij ook eigenlijk het enige minpuntje in de hoofdgame en dat wordt dus in de DLC mooi opgelost.

Meer van hetzelfde

Episode Aigis bouwt voort op alles uit de hoofdgame. De combat, de graphics, de muziek, het is allemaal meer van hetzelfde en dat is prima. Dit werkte allemaal gewoon al hartstikke goed. Wel zijn er natuurlijk een aantal nieuwe dingetjes toegevoegd zoals het personage Metis en diverse nieuwe Theurgy’s, zeg maar de speciale aanvallen. En uiteraard is er het verhalende gedeelte, het stuk dat na de hoofdgame komt.

Hoewel dit allemaal gewoon goed werkt is het wel gewoon meer van hetzelfde. Dikke prima als je geen genoeg van de hoofdgame kunt krijgen, een tegenvaller als je nieuwe mechanics en dergelijke had verwacht.

Episode Aigis – The Answer doet precies dat wat je er van verwacht. Het geeft je een dikke 25 uur extra tijd met je vrienden uit de hoofdgame. Daarnaast krijg je er een nieuwe dungeon in de vorm van The Abyss of Time voor terug en een nieuw personage in de vorm van Metis. De DLC draait voornamelijk om de combat in die dungeons, hoewel er wel wat ruimte is voor verhalende dingen tussendoor. Hierdoor ligt het tempo ook flink hoger dan in de hoofdgame.