Uit de stal van Nickelodeon zagen we eind 2020 al Nickelodeon Kart Racers 2: Grand Prix op de Xbox verschijnen. Dit najaar ruilen we de racebaan voor de gevechtsarena in. Is het de ontwikkelaars van Ludosity en Fair Play labs gelukt om ons dit najaar op een frisse en nieuwe platform fighter te trakteren?
Waar menig gamer zijn of haar eerste stapjes met de Super Mario franchise gezet heeft, werd een deel van onze collectieve opvoeding aan de Nickelodeon characters uitbesteedt. Beide brands domine(e)r(d)en een deel van de entertainment industrie, namelijk gaming en televisie. Zo nu en dan maken zij echter ook een uitstapje naar elkaars medium. Meestal met weinig succes. De Super Mario Bros films hebben weinig impact in Hollywood gemaakt en een vlugge scan op onder andere Metacritic (voor wat het nog waard is) leert dat de meeste reviewers de Nickelodeon games met een onvoldoende beoordelen. Maar goed. De aanhouder wint, meestal. Of dat het geval is met Nickelodeon All-Star Brawl, de Super Smash Bros look-a-like, lees je in deze review.
Round One – rake klappen worden uitgedeeld
Nickelodeon All-Star Brawl is, zowel qua feels als looks, een platformer alla Super Smash Bros. Bij het opstarten van de game blijkt er behoorlijk wat mogelijk. Battles met verschillende characters, in verschillende Nickelodeon thema-level arena’s. Deze arena’s zien er bijzonder sfeervol uit. De meeste arena’s zul je direct herkennen van de televisieseries waar zij uit komen.
Ook de characters zitten goed in elkaar. Spongebob, Catdog, Hey Arnold!, Ninja Turtles, ze zitten er allemaal in! In verschillende modes kun je met je favoriete jeugdhelden spelen. De eerste indruk in 4k 60fps is ook zeer positief. So far, so good!
All-Star Brawl weet tijdens de eerste ronde te verbazen. De Nickelodeon characters zien er mooi gedetailleerd en kleurrijk uit. Precies zoals wij ze kennen. Daarnaast, en veel belangrijker, voelt de combat smooth aan en werken de fast attack en heavy attack lekker responsief. All-Star Brawl geeft de game nog wat meer smoel met unieke special attacks die ieder character bezit en combinaties die er gemaakt kunnen worden. Mijn eerste indruk is dan ook verrassend positief en de game doet vooralsnog niet onder voor Super Smash Bros. Kortom, de basis zit goed in elkaar!
Round Two – de eerste scheurtjes zijn zichtbaar
Na de goede start, beginnen er na een aantal potjes toch een aantal zaken op te vallen. Hoewel de sounds in de game lekker sfeervol zijn, mis ik tijdens de battles toch wel enige dialogen. Het is natuurlijk leuk wanneer Leonardo met een stukje pizza gooit, maar ik had graag gezien dat hij het gooien van krachtvoer met wat krachttermen bij zou zetten. Een ‘cowabonga’ hier, een ‘I’m ready’ daar. Het zit er niet in en dat vind ik jammer. Of dat een financiële keuze is geweest of dat het toevoegen van voices te veel zou afleiden dat weet ik niet. In ieder geval moeten we het doen met korte geschreven tekstjes voordat de battle begint.
Ook zien we een aantal ronden verder dat de dips in de framerates en de screen-tearing geen incidenten zijn. Het keert regelmatig terug en dat is toch eigenlijk iets wat ik niet in mijn platformers wil zien. Een soepele en vooral stabiele 60fps is een vereiste. Zeker gezien de vele actie-reactie die op het scherm plaatsvindt.
Round Three – naar de grond en knock-out
Weer een aantal rondes verder beginnen nog wat andere zaken op te vallen. De 20 themalevels geven genoeg variatie om je setting uit te kiezen. Maar het aantal speelmodes voelt gaandeweg toch wat beperkt aan.
Waar hebben we het over? Een battle mode (stock battles en timed battles), een arcade mode en een halfbakken sport mode. Kortom, na een uurtje of vier heb je alles toch echt wel gezien en ben je er aan toe om de game te gaan masteren. Waar kan dat beter dan in de online arena’s?
En juist in de online multiplayer krijgt de game een uppercut die waarschijnlijk nog enige tijd zal na tintelen. In de eerste plaats was het afgelopen week een hele klus om servers te vinden. Vaak zat ik in laadschermen van +5 minuten te wachten totdat er een tegenstander gevonden werd. Als die dan al gevonden werd, dan heb ik vooralsnog alle keren te maken gehad met zeer forse latency problemen. Ik heb het over 2500-3000ms gedurende de hele online battle. Online zie ik dat meerdere gamers van dit probleem last hebben, maar niet iedereen. Ik hoop van harte dat dit op zeer korte termijn gefikst zal worden, want onder deze condities is de online multiplayer mode voor mij onspeelbaar.
Dat de online multiplayer niet goed functioneert drukt voor mij behoorlijk op de spelbeleving en daarmee ook de beoordeling van deze game. All-Star Brawl is prima in single player te spelen, maar na een aantal uur ben je daar ook wel klaar mee. Er is daarvoor simpelweg niet genoeg variatie en content aanwezig. De AI kun je in moeilijkheidsgraad instellen, maar ik voel dan toch niet die sensatie die ik wel voel wanneer ik het tegen mijn mede-redacteuren opneem.
De basis in deze game zit echt wel prima in elkaar, maar voor een duurzaam speelplezier is deze game mijns inziens afhankelijk van de online multiplayer. All-Star Brawl vult weliswaar een leemte en biedt voor Xbox-spelers een alternatief voor Super Smash Bros, maar om het aantrekkelijk te houden is er wel nog werk aan de winkel. Ik hoop van harte dat de ontwikkelaars de resources gaan krijgen om deze game verder te gaan ondersteunen en uit te breiden, want het lijkt me fantastisch om in online lobby’s de XBNL-community members alle hoeken van de arena te laten zien.
Conclusie
Nickelodeon weet met All-Star Brawl in de basis prima een platform fighter naar de Xbox te brengen. Er zijn genoeg van je favoriete Nickelodeon characters om mee te vechten en de themalevels voelen sfeervol en uniek aan. Daarnaast zorgen de beschikbare bewegingssets voor de nodige variatie, hilariteit en uitdaging in de gameplay. All-Star Brawl is een typische ‘easy to learn, but hard to master’ platformer die tevens door de lage instap de ideale familie couch co-op game van dit najaar kan zijn.
De fanatieke platformer liefhebbers onder ons zullen echter ook (vooralsnog) hun bedenkingen bij deze game hebben. All-Star Brawl wordt door performance issues geplaagd. Je zult regelmatig last hebben van screen-tearing. Daarnaast laat de online multiplayer problemen met match making zien en zeer forse latency problemen (>2500ms). Ook zal de balans tussen de verschillende characters verder geoptimaliseerd moeten worden.
Al met al is Nickelodeon All-Star Brawl een prima casual game met het nodige potentieel, maar zal er komende maanden nog gesleuteld moeten worden aan de stabiliteit van de game, aangevuld met nieuwe en gevarieerde content.