Microsoft Flight Simulator is al een tijdje uit op pc. Morgen komt de versie voor de Xbox Series X|S uit. Maar kan je zo’n simulatie wel op een console spelen?
Deze review is uitgebreid. Geen tijd of zin om een stuk te lezen? Wij hebben ook een 2-minuten review gebouwd.
Ooit, in een ver ver verleden, was ik totaal verslaafd aan Flight Simulator. Ik weet nog goed dat ik naar een klein winkeltje in de buurt van Schiphol ging om daar allerlei extraatjes voor die simulatie aan te schaffen. Denk dan aan software waarop chatter via de boordradio stond of kaarten om je vliegplan te regelen. Je was altijd op zoek naar mooiere, door fans gemaakt, scenery om je game mee op te fleuren.
Nu zijn we 23 jaren verder en kan je eindelijk ook als consolegebruiker met de nieuwste Flight Sim van Microsoft aan de slag. Van de uitgever mocht ik er een paar dagen eerder mee rommelen en daarmee jullie alvast met mijn mening en oordeel verblijden.
Flight Stick? Of toch niet?
Ik heb het geluk dat ik een Hotas flight stick bezit. Behalve dat het een onding is om neer te zetten, is het voor FS wel heel fijn om te hebben. Tenminste, dat dacht ik. Dus stick aangesloten en starten maar. Helaas bleek dat niet het geval te zijn. Alhoewel de Hotas ondersteund en herkend wordt door het programma, blijkt er van alles niet te kloppen. Dat merk je direct als je de eerste flight school opstart en je de eerste instructies krijgt. Een instructie waarbij je A moet indrukken, blijkt niet te doen wat het moet doen. Gelukkig kent het programma een uitgebreide knoptoekenning en kan je het corrigeren. Maar als je daarmee bezig bent, zie je dat bijna alle knoppen anders registreren. Het indrukken van de A laat op beeld bijvoorbeeld knop F2 zien. B3 ziet FS als X en ga zo maar door. Hopelijk is dit alleen een probleem in de preview-versie maar ik vrees met grote vrezen.
Met dit probleem loop je ook direct tegen een ander probleem aan. Want al snel merk je dat je toch je controller erbij moet pakken om sneller in je cockpit rond te kunnen kijken en bepaalde functies te kunnen gebruiken. De Hotas mist, zelfs met een behoorlijk aantal extra knoppen, de nodige functies. Al snel merk je dat een simulator zoals deze, als je echt alles wil gebruiken, eigenlijk niet zonder keyboard gespeeld kan worden. Er zijn gewoonweg teveel functies die je moet kunnen in- of uitschakelen. Is FS dan onspeelbaar zonder deze extra’s? Nee, dat is hij niet. De sim kent zoveel ondersteunende functies (waar je trouwens bij de LOI een extra cursus voor moet nemen om ze allemaal te snappen) dat veel vanzelf wordt geregeld.
Heb je dan eindelijk je controls ingesteld en kan je de instructies gaan gebruiken, dan komt probleem nummer drie om de hoek. De gevoeligheid van de flight stick controls, die is gewoonweg te extreem. Even wat extra gas geven, even wat stijgen, even een beetje keren is erg lastig. Maar ook daar is een aanpassing voor te maken door de sensitivity bij te stellen. Maar ook bij dat proces heb je weer een hoofdstuk LOI (of YouTube) nodig want ook daar zie je weer termen die je totaal, als leek, niets zeggen. Helaas moet ik bekennen dat FS dat stuk niet goed heeft opgezet. Zelfs met een behoorlijk verminderde gevoeligheid zijn de controls op de goedgekeurde flight stick nog te gevoelig. Het draaien van je vliegtuig vergt dat je microbewegingen aan je stick toedient. Even teveel en hop, je vliegtuig gaat op zijn kant. Tel daarbij op dat het overschakelen van het besturen van je vliegtuig naar het rondkijken maakt dat je die besturing even los moet laten (en de AI dat overneemt, al gaat dat ook niet vlekkeloos), en je hebt een volgende uitdaging te overwinnen. Het vliegen met alleen je controller bleek verrassend genoeg een stuk minder gevoelig te zijn en ik merkte al snel dat het vliegen daarmee een stuk prettiger was. Alleen het selecteren van knoppen en instrumenten op je dashboard die niet onder een controllerknop zitten, dat blijft een ding.
Door het rondkijken op je dashboard kan je elk instrument laten oplichten en zo nodig bij- of afstellen. Maar ook dat vergt precisie en juist dat mist je controller. Regelmatig was het zoeken en was het bijna onmogelijk om op een vol dashboard precies dat instrument te selecteren
Maar goed, na dit epos aan kritiek en lastigheden gaan we eindelijk een start maken en begin ik met de eerste les in Flight School. Les voor les krijg je instructies van een zeer prettige stem die je leert hoe je vliegt, hoe je opstijgt en hoe je op verschillende manieren de landing goed volbrengt. Je krijgt wat instructies omtrent het vliegen op VFR (oftewel visueel navigeren) en als laatste onderdeel mag je (na veel lessen in een kleine Cessna) in een echt passagiersvliegtuig stappen om daarmee je opleiding af te sluiten. Klaar voor de grote wereld.
Accurate graphics?
Wat denk ik eigenlijk iedereen als eerste doet is kijken hoe jouw omgeving er in de simulatie uitziet. Gelukkig is ons landje klein en is er altijd wel een vliegveld in de buurt. Ik merkte dat ik toch enigszins teleurgesteld was over wat ik te zien kreeg. Natuurlijk is het onmogelijk om je echte omgeving in de sim totaal na te maken maar je verwacht wel wat bekende landmarks zoals molens of kerken terug te zien. Zeker omdat er zoveel uit de realtime real life databases gehaald wordt. Dat bleek niet waar te zijn. Mijn geboorteplaats Leiden liet wel perfect de waterwegen en straten zien maar de gebouwen waren niet kloppend en erg generiek. Zelfs bekende punten zoals een molen in het centrum was niet meer dan een soort korte cilinder. De kerken totaal niet kloppend en dat alles maakte dat ik het allemaal maar moeilijk kon herkennen.
Het zoeken van mijn straat in het dorp waar ik nu woon heb ik, ondanks dat er best veel herkenningspunten in mijn buurt zijn, niet kunnen ontdekken. Men heeft wel de moeite genomen om een bepaalde levendigheid op de kaarten te brengen. Zo zie je onder je verkeer bewegen wat toch een stukje realisme met zich meebrengt. Maar blijf op hoogte want als je te dichtbij komt, ziet het er ineens een stuk minder uit.
Je zal het dus moeten hebben van de grotere plaatsen die door de sim zijn uitgewerkt zoals Londen, New York of Parijs. Daar herken je wel bekende landmarks zoals het Vrijheidsbeeld of de Empire State in NY. Voor de liefhebbers van dit soort sightseeing heeft de sim een mode waarmee je snel naar die bekendere plekken toe reist.
Daarnaast heeft de sim natuurlijk een vrije modus waarmee je simpelweg een startpunt en eventueel een eindpunt kiest waarna de sim je aan het begin van elke startbaan of zelfs taxiplek van de vliegvelden zet. En uiteindelijk gaat het daar dan toch om. Dat je jezelf als volleerd piloot van Amsterdam naar elke plek in de wereld kan brengen. Ik raad je ten zeerste aan om niet te snel in een grote airliner te stappen en gewoon veel te oefenen in de kleinere vliegtuigen. Die zitten al behoorlijk vol met instrumenten waarvan je de helft waarschijnlijk niet begrijpt en dat is dan nog maar een fractie van wat je in een Airbus ziet.
Magere tutorial
Ik mis in de sim wel meer uitleg over al die instrumenten. Ik heb het geluk dat mijn geheugen nog genoeg uit mijn vroegere ervaringen kan tappen waardoor ik van veel wel weet wat het is. Maar het blijft overweldigend als je merkt dat je elk instrument kan veranderen of gebruiken en je een rij aan termen ziet staan die de meeste onder ons niets zeggen. Gelukkig doet de sim heel veel zelf (zoals het veranderen van frequenties in de radio bijvoorbeeld). Maar het had fijn geweest als de Flight School wat meer op de materie in zou gaan.
Eigenlijk schiet FS2020 op het gebied van tutorials en handleiding zeer tekort. Wat je op Flight School te zien krijgt, is eigenlijk maar 5% van wat de sim allemaal in zich heeft. Hoe bestuur je een Airbus? Hoe maak je een vluchtplan volgens officiële regels? Hoe werkt een ILS landing? Dat is nog maar een tipje van alles wat er in zit. Om daar een idee van te krijgen, zou je de control binding op de stand ‘All’ even moeten bekijken. Dan schrik je van de rij aan zaken die in een vliegtuig zitten. Om even een tipje van de gevorderden sluier op te lichten, zo kan je nu heel simpel een IFR Flight Plan instellen. Bij het maken van je vlucht zet FS dit namelijk automatisch in je boordcomputer. Voor de gevorderden piloten zeker een prettig voordeel. Een andere aanrader om te gebruiken, mocht je er toch meer in willen duiken, is de checklist in de sim. Daarin krijg je stap voor stap onderdelen die je moet aanzetten in je vliegtuig met de optie om deze aan te laten wijzen. Maar bereid je voor, het is heel heel veel info.
ATC
Het radioverkeer brengt een groot stuk realisme in de sim. Je hoort de verschillende luchtverkeersleiders tegen je praten, je wordt overgezet naar een andere ATC als je een gebied verlaat (iets waarvoor je vroeger zelf je frequentie op je radio kon gaan bijstellen) en je hoort de verkeerstoren met andere vliegtuigen in je buurt communiceren. Het andere vliegverkeer wordt, zover ik begrijp, uit de realtime opgepakt. Men laat je andere vliegtuigen die in het echte luchtruim op dat moment rondvliegen op je scherm zien, inclusief callsign (als je dat aan hebt staan).
Ook het weer en de tijd is realtime. Zo vloog ik vrijdag in een helder zonnetje en was het een dag later behoorlijk bewolkt in mijn woongebied. Dat pikt de sim geweldig op. Dus mocht je willen weten hoe het weer in Parijs is, gooi FS aan en check het door er even boven te gaan vliegen.
Het aantal vliegtuigen is behoorlijk en je kan direct al wat gratis pakketten binnen halen waarmee bijvoorbeeld Nederland wat beter in beeld komt. Hou er wel rekening mee dat FS een behoorlijke hap uit je interne SSD hapt. Je hebt er ruimte voor nodig en zeker de Series S zal daar last van gaan hebben.
Conclusie
Helaas moet ik bekennen dat het spelen van FS 2020 op de console niet zonder slag of stoot gaat en dat mijn T.flight Hotas One niet prettig werkte. Je had er op zijn minst een extra controller bij nodig en waarschijnlijk zou een keyboard nog beter zijn. Het gaat wel maar voor mij was het niet lekker intuïtief en vergde het veel georganiseer met een controller en een stick op schoot. En zelfs dat werkte niet heel soepel. Hopelijk lost Microsoft het binding probleem met de Hotas op want dat vond ik echt wel een misser. Met alleen een controller en veel hulpmiddelen aan, lijkt het allemaal een stuk makkelijker te gaan. En dat is vreemd. Je zou denken dat een flight stick toch fijner zou werken maar dat is op dit moment niet zo.
De startvraag die je jezelf moet stellen is: ben ik het type speler die dit leuk vind? Microsoft Flight Simulator 2020 is namelijk een sim pur sang. Natuurlijk is het leuk om even een vluchtje te maken met alle hulpmiddelen aan maar ik verzeker je dat je daar snel op uitgekeken bent en je dan snel je Airbus in de kelder parkeert.
Dit is echt voor de liefhebbers die aan de slag gaan met een vluchtplan, die een tablet op schoot hebben met echte vliegkaarten en die de tijd willen nemen om heel veel informatie en kennis tot zich te nemen over alles wat je moet doen om van A naar B te vliegen. Om volledig van deze sim te genieten en hem te waarderen, zal je je echt moeten verdiepen in de wereld van de luchtvaart. Je zal jezelf termen zoals IFR, VFR, ILS, transponders, holding patterns en final approach eigen moeten maken en het leuk moeten vinden om en aantal uren van je tijd eigenlijk weinig te doen. De start en landing zijn de meest intensieve momenten maar daartussen ben je een soort toerist die er voor moet zorgen dat het vliegtuig blijft vliegen. Bij de grotere vliegtuigen is dat nog erger omdat de autopilot je dan verder helpt. Al kan je het wel spannender maken door het inschakelen van eventuele problemen.
Mocht je bij het lezen van bovenstaande al denken… pfffff… ff niet. Probeer het dan gewoon even een uurtje uit in de Game Pass en verwijder het dan weer van je harde schijf. Ik verzeker je dat je er snel op uitgekeken bent.
Maar ben je het type speler die gelijk met de pilotenpet op en kotszakje op schoot in de gamestoel gaat zitten om vervolgens zijn partner in de keuken opdracht te geven om de kinderen uit te leggen hoe je het zwemvest opblaast, dan ga je vele uren plezier aan Microsoft Flight Simulator 2020 beleven en zal je telkens weer versteld staan van de vele plekken die je kan bezoeken. Zeker in deze Coronatijd is het reizen rond de wereld nooit zo makkelijk geweest.