[Review] Kena: Bridge of Spirits – Net als in de animatiefilm

Kena: Bridge of Spirits is een visueel meesterwerk wat spelers een magische ervaring weet te bieden. De mix van verkennen, vechten en puzzelen zorgen er voor dat de game geen moment gaat vervelen. Daarnaast verdient Ember Labs echt een compliment voor de sfeer die deze game met zich meebrengt. Het is alleen jammer dat de puzzels niet net even wat meer uitdaging met zich meebrengt en de camera het soms af laat weten. Ondanks dat is Kena: Bridge of Spirits een must voor liefhebbers van platformgames en Pixar films. Want eerlijk is eerlijk, dichter bij een hoofdrol in een animatiefilm dan dit, ga je niet komen. Spelen dus!

+ Visueel meesterwerk
    + Prachtige omgevingen
    + Uitdagende gevechten
    +Afwisselende gameplay

- Onhandige camera tijdens gevechten
    - Puzzels weinig uitdagend

Kena: Bridge of Spirits kwam eigenlijk in 2021 al exclusief uit voor de Playstation. Nu, bijna drie jaar later besloot ontwikkelaar Ember Labs dat het tijd is voor een uitstapje naar de Xbox. Maar heeft de game de tand der tijd doorstaan? Je leest het in deze review.

Kena draait om de gelijknamige hoofdpersoon Kena. Zij is een Spirit Guide. Deze guides kunnen hun magische krachten gebruiken om overledenen te helpen om van de fysieke wereld naar de geestenwereld te gaan. Deze geesten hebben hier soms hulp bij nodig omdat ze er nog niet klaar voor zijn om te vertrekken. Verder gun ik je als speler een eigen duik in het verhaal, dus meer ga ik niet spoilen. Verwacht echter wel een prachtig verhaal over rouwen, loslaten, vriendschap, empathie en de kracht van liefde.

Waar ik julllie normaal direct mee zou nemen naar de gameplay en eindig met de graphics doe ik dat deze keer andersom. Want mensen, wat ziet deze game er prachtig uit. Dat Ember Labs daar goed in is, mag geen verrassing heten. De ontwikkelaar begon namelijk ooit als animatiestudio en kreeg bekendheid met de fan made film Terrible Fate. Deze film, die gebaseerd was op Zelda: Majora’s Mask, kon op veel enthousiaste fans en lof rekenen.

En dat zie je ook duidelijk terug in Kena’s wereld. De wereld van Kena is duidelijk geïnspireerd op landen als Japan en Bali. Prachtige jungles worden afgewisseld met kabbelende beekjes, weelderige bossen en sfeervolle dorpen. De game voelt daardoor sprookjesachtig aan en dat werkt zowel rustgevend als vervullend. Ik betrapte mezelf er op meerdere keren stil te staan om gewoon te genieten van het uitzicht.

De game kan op grafisch gebied gespeeld worden op Performance en Fidelity Mode. Performance zorgt er voor dat je speelt in 60 fps met upscaled 4K. In Fidelity speel je de game op een gelockte 30 fps in native 4K. Mijn advies? Speel de game lekker op Performance want dan ziet de game er al scherp en gedetailleerd genoeg uit terwijl je geniet van een soepele ervaring! En ray Tracing zorgt er voor dat de wereld van Kena nog beter tot z’n recht komt, terwijl de game op een Xbox Series X weinig tot geen laadtijden kent.

Prachtig geluid

De muziek en het geluid verdienen een speciale vermelding. De muziek is prachtig en past perfect bij de sfeer van de game. Rustige momenten worden afgewisseld met epische muziek tijdens gevechten en ook de stemacteurs leveren prima werk. Wel kunnen de dialogen soms redelijk cliché overkomen.

Kena is qua gameplay een echte third person action adventure game. De game brengt een interessante mix van verkennen, puzzels oplossen en vechten met zich mee. De puzzels los je met name op door de wereld om je heen te genezen. En hoewel deze niet uitdagend zijn, brengen ze een aangename pauze tussen de gevechten met zich mee. De gevechten zijn overigens verrassend uitdagend. Vijanden zijn slim en agressief en het gebruik van de Rot brengt een strategische laag met zich mee.

Schattige introductie

De Rot zijn schattige, kleine wezentjes die Kena gedurende haar reis kan verzamelen. En deze brengen ook de oplossingen voor de puzzels die je voorgeschoteld krijgt. De Rot kunnen bijvoorbeeld bang zijn voor de vijanden die je voor je kiezen krijgt. Maar versla je er genoeg? Dan kan Kena ze op de bloemknop van een verdorde plant afsturen om deze vervolgens met haar schild te genezen.

Maar niet alleen tijdens gevechten kunnen de Rot Kena helpen. Ook hierbuiten kan Kena ze zware objecten laten oppakken om zo op hoger gelegen platformen te komen. En met de juiste hulpmiddelen kunnen de Rot zelfs in een (tijdelijke) waterdruppel veranderen die kan aanvallen en verdorven planten weg kan halen. Oh, en je mag deze wezentjes ook nog eens versieren met wat outfits. Zo had mijn Rot op een gegeven moment een piratenhoed op. Ja Rik, dat heb je goed gelezen..

Zijn er dan verder geen minpunten op Kena aan te merken? Nou ja, wellicht eentje. De camera van de game wil namelijk wel eens onhandig alle kanten op gaan tijdens gevechten. Dit zorgt er met name in kleine ruimtes voor dat ik soms moest herpositioneren en op bepaalde momenten maar vanuit één locatie kon vechten om maar geen last te hebben van de camera. Dit komt gelukkig niet elk gevecht voor en valt te overzien.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.