12 september 2024 is Fabledom uitgekomen voor de Xbox, een citybuilder gebaseerd op sprookjes. Maar of deze game ook fabelachtig is, dat lees je hier.
Alle bekende sprookjes beginnen met “Er was eens…” Dit geldt ook voor Fabledom, een citybuilder ontwikkeld door slechts 2 personen die in Zweden Grenaa Games hebben opgericht. Laten we dit sprookje maar gauw beginnen, want dat is precies wat deze game verdient.
Er was eens een prinses Maleficent die met een paar onderdanen een eigen koninkrijkje wilde stichten. Ze was klaar om bedolven te worden in een prachtige sprookjeswereld en ging op pad om de grenzen van Fabledom te verkennen. Ze vond een prachtige plek vlak langs het water met vruchtbare grond om haar huisjes en boerderijtjes op te bouwen…… En leefde mijn prinses nog lang en gelukkig? Je komt het allemaal te weten in deze review.
In den beginne…
Zoals bij alle citybuilders draait ook Fabledom om het managen van je hulpbronnen. Wat hout om huizen voor je Fablings te bouwen, daarna een boerderij om voedsel te verbouwen en al snel volgen de steengroeve, zaagmolen voor planken, een molen voor meel en een bakkerij voor brood en uiteindelijk een grote markt waar alles verdeeld wordt onder je onderdanen. Eigenlijk niks nieuws onder de horizon en door de simpele en doeltreffende besturing bouw je al snel alles bij elkaar.
Wat me hierbij erg beviel is dat de seizoenen invloed hebben op je voedsel productie. In de winter groet er helemaal niks op je akkers. Als je hier geen rekening mee houdt, zullen je onderdanen sterven van de honger. Hier zit ook een klein verbeterpunt voor Fabledom, het is namelijk erg lastig om te zien waar je hulpbronnen allemaal naar toe gaan en bijvoorbeeld hoeveel groenten je Fablings per dag eten. Ik merkte dat ik vaak een enorm overschot of een enorm tekort had, zonder dat ik daar goed grip op kon krijgen.
Goed tegen kwaad
En toen…..ja toen zag onze prinses in het bos een huisje dat bewoond was door een heks. Vlug stuurde ze haar held erop af, je weet immers maar nooit wat een heks met je wilt doen. De heks begon gemeen te schaterlachen en eiste maar liefst 800 goudstukken van me. De prinses vertelde haar dat ze kon opvliegen met haar bezemsteel! De heks werd boos….ze werd bozer, ze spatte bijna uit elkaar!….ze vervloekte alle Fablings in skeletten. De Fablings hadden een jaar lang twee keer zoveel eten nodig, net terwijl er een strenge winter was. Gelukkig kreeg de prinses van haar oudere zus een kist met voedsel opgestuurd, waarmee ze het net kon redden.
De vrijheid hebben om de kwaadaardige of juist vreedzame weg te kiezen, draagt ​​alleen maar bij aan de charme van Fabledom. De impact van sommige keuzen zijn zwaarder dan dat je in eerste instantie door hebt. De keuze om de sprookjesboom te laten staan of te kappen, is misschien simpel. Maar moet je de faun nou voor de stenen of voor de bomen laten fluiten? De keuze die je daar maakt, heeft over je hele speelduur invloed. Fablings tevreden houden is essentieel voor de groei van je koninkrijk. Het trekt niet alleen meer Fablings naar je prille koninkrijk, maar het verhoogt ook de efficiëntie van hun werk. Wanneer je het koninkrijkje uit wil breiden, zijn blije helpers onmisbaar, maar ook ó zo moeilijk te behouden. De Fablings blijken over een soort olifanten geheugen te beschikken
Zoals op die dag dat ze geheel per ongeluk…ja echt, het was een ongeluk…de lokale kroeg plat gooide. De hele buurt op stelten, 3 jaar later moest ze het nog horen. Dat terwijl ze hem alleen even wilde verplaatsen zodat er ook een straattheater gebouwd kon worden. Nee, het leven van een prinses is niet altijd rozengeur en maneschijn.
Hoe verder je in het spel komt, hoe meer opties je gaat vrijspelen. Je krijgt al vrij snel de beschikking over je held, waarmee je lokale missies kunt doen, maar ook naar andere koninkrijken kan gaan. Met de missies bij de buren heb je ook weer de keuze tussen missies die een slechte invloed hebben op de diplomatie of juiste een goede invloed. En hoe leuker de buren je vinden, des beter is het handelen met ze.
Tijdens één van haar reizen om een koninkrijk te redden van een kwaadaardige Oger, ontmoette ze prinses Winifred, een beeldschone jonkvrouw die zwaardvechten beheerste als een ware samoerai. Ze werd op slag verliefd op haar. Winifred zou alleen trouwen met degene die alle tegenstanders in haar toernooi kon verslaan. Vastberaden om haar hart te winnen, versloeg alle onze prinses al haar tegenstanders. Als symbool van haar liefde bouwde prinses Maleficent een prachtig paleis voor haar. En ze leefden…. Hoho, het verhaal is nog niet klaar.
(on)begrensde magie
De beelden van Fabledom zijn levendig en prettig voor de ogen, barstensvol kleur en persoonlijkheid. Van de schilderachtige charme van je eerste huisjes tot de eigenzinnige Fablings die voor hun tuinen zorgen en de vliegende varkens bij hun stal, elk element is zorgvuldig vervaardigd om een ​​sprookjesachtige sfeer op te roepen. En er zijn genoeg attributen om je koninkrijk verder aan te kleden met parken, fonteinen, hagen, bomen, bankjes en meer. En toch mis ik iets. Ik had wat meer de sfeer van Anton Piek, Gebroeders Grimm of Disney verwacht.
De soundtrack is de perfecte begeleiding, die een luchtig tintje toevoegt dat de sprookjesachtige thema’s van het spel benadrukt. Een heel groot pluspunt is de humor die de ontwikkelaar aan de verhaalverteller heeft gegeven. De gortdroge simpele teksten die er af en toe vandaan komen, hebben regelmatig een lach op mijn gezicht getoverd. “Ken je die van de eenhoorn die in het bos verdwaalde?? … Ik kan je ieder geval vertellen dat het niet goed afliep” Naast dit soort teksten is er het zachte gehum en de pompidompidom die Fabledom net even een beetje meer sfeer geven.
Het moraal van het verhaal….
Fabledom is een leuke citybuilder die rijk is aan sprookjes. Je komt van alles tegen, van roodkapje tot boze heksen, van vliegende varkens tot de gans met de gouden eieren. Het enige wat ik daar jammer aan vind is dat ze voor mij daar net iets meer mee hadden kunnen doen. Je ziet dit namelijk niet direct in de sfeer van je stad terug.
Fabledom is eigenlijk een goede start voor de jongere of beginnende citybuilders. Niet te moeilijk, niet te lang en geen bodemloze put aan micromangement.
Nee, Fabledom is zeker geen draak van een Citybuilder.
Ach, dat doet me denken aan die ene keer dat de draak het stadje aanviel, maar dat mijn lieve Xbox vrienden, dat is weer een ander verhaal.
Oh ja…… “En ze leefden nog lang en gelukkig”.