[Review] Dredge: The Iron Rig DLC

Heb je Dredge en wil je een excuus om die wereld nog eens in te duiken? Wacht dan af tot deze DLC iets van 5 euro kost. Heb je Dredge nog niet? Koop dan de basegame zelf in de aanbieding en wellicht later de DLC. De basegame is namelijk echt genieten en zou ik zo een 8 geven, maar de DLC voegt naar mijn mening te weinig toe aan de ervaring. Het was leuker geweest als er een paar eilanden bij waren gekomen met nieuwe verhaaltjes.

Pluspunten:
    + Enigszins handige upgrades van je tools
    + Een olieboorplatform die je kunt upgraden om weer dingen vrij te spelen

- Te weinig inhoud om het verhaal te willen ontdekken
    - Geen nieuw gebied
    - Nieuwe upgrades heb je eigenlijk niet per se nodig

Weet Dredge spelers vast te houden met de nieuwste DLC genaamd The Iron Rig? Of boort het olieboorplatform zichzelf in een graf?

Voor het beoordelen van deze Iron Rig DLC moest ik eerst nog even de basegame spelen. Een korte uitleg. Dredge is een indiegame die simpel begint: je bent een visser die met zijn boot over de zeeën vaart, op zoek naar vis om te verkopen. Maar onder het oppervlak schuilt een duister, bijna Lovecraft-achtig mysterie. Dit verhaal dient als een soort overkoepelende reden om verder de wereld te verkennen.

Ontwikkeld door Black Salt Games en uitgebracht in 2023, is Dredge meer dan zomaar een vissersspel. Het speelt zich af in een reeks eilanden met elk hun eigen unieke omgeving en vreemde verhalen. Er zit een behoorlijk RPG-element in waarbij je je visuitrusting en boot kan upgraden, wat essentieel is om dieper de zeeën te verkennen. Maar waar de game echt in uitblinkt, is wat mij betreft het rustgevende aan alles. Het horror element doet mij weinig, maar de muziek vind ik heerlijk en het upgraden van je schip om betere vissen te vangen is een gameplay loop die voor mij persoonlijk heel goed werkt.

Wat ook sterk naar voren komt, is de visuele stijl. De graphics zijn simpel, maar efficiënt. Het draagt bij aan dat gevoel van isolatie en het onbekende, wat perfect aansluit bij de sfeer die het spel probeert neer te zetten. In de nacht valt het rustgevende weg want een spanningsmeter loopt op en zorgt ervoor dat je eventueel aangevallen wordt door mysterieuze wezens uit de zee (of je gaat hallucineren).

Maar hoe zit dat met The Iron Rig?

Uiteindelijk is deze review voor de DLC The Iron Rig. Je kunt dit eigenlijk al spelen wanneer je de basegame start en het is dus niet gebonden aan een einde of iets wat je moet afronden. Het draait in de DLC om een olieboorplatform die onderzoek doet naar de zee en het grote mysterie. Overal in de wereld vind je kratten die je moet ophijsen en in moet leveren om het olieboorplatform uit te breiden met een lab, fabriek, brandstofkamer etc. Dit olieboorplatform kan je bereiken als je eenmaal een bootje hebt die de afstand kan afleggen. Kortom, als jouw bootje genoeg motorkracht heeft, dan moet je het platform kunnen vinden voordat de nacht valt.

Tot noch toe gaat alles goed. Ik vind het leuk om een platform op te bouwen, dus ik heb die kisten verzameld en veel vrij gespeeld. Ook de introductie van het miniverhaal wordt leuk gebracht. Je komt in de DLC nieuwe vissen tegen, maar geen nieuw gebied. Er worden olievlekken toegevoegd aan de map, maar biedt verder weinig nieuw. Dat vind ik een gemiste kans. Dredge draait om het verkennen van de wereld en nieuwe vissen en nu moet je dezelfde map opnieuw bevaren maar er is weinig nieuw behalve dat er olievlekken zijn met nieuwe visjes.

Via een aparte divisie op het olieboorplatform kan je jouw gear upgraden, maar het leidt eigenlijk nergens naartoe. Er zijn misschien een paar upgrades die handig zijn zoals je verrekijker waarmee je vissen in de verte alvast op je kaart kunt markeren. Ook de nieuwe hull is best fancy. Het is allemaal op zich genoeg om weer je innerlijke verbeteraar aan te wakkeren. Maar meer dan dat… is er niet.

Het is een beetje alsof de game je nieuwe gear geeft om tegen een epische eindbaas te vechten, maar die is er niet. Er is geen eindbaas. Je kunt redelijk makkelijk alle vissen vangen en die extra gear is niet nodig (al zeker niet tier 5, wat alleen maar voor een grind zorgt). Dus het enige wat je doet is die innerlijke verbeteraar in jezelf aanwakkeren om alles maximaal te willen upgraden, maar bij mij valt die drive weg als ik niet weet waar ik het voor doe. Natuurlijk wil je verhaaltechnisch het mysterie een beetje oplossen, maar voor mij is het niet genoeg om echt met vol enthousiasme tot het einde van de DLC te spelen.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.