Gameloft wist vorig jaar te verrassen met Disney Dreamlight Valley, maar doen ze hetzelfde met Disney Speedstorm?
Als je het hebt over chaotische racegames dan denken we al gauw aan Mario Kart. Ondanks meerdere pogingen heeft geen enkele studio het succes van deze iconische racer kunnen evenaren. Maar als iemand het kan, dan is het Disney, zou je denken.
De game is echter niet onomstreden en dat heeft alles te maken met de release. De game is nu namelijk betaald beschikbaar in Early Access. Hier kun je kiezen uit drie verschillende pakketten met verschillende beloningen om de game mee te starten. Best vreemd gezien de game later free to play wordt. Het voelt alsof je als gamer gaat betalen voor een betá.
Vertrouwde gameplay
Maar we dwalen af! Mijn eerste kilometers in Disney Speedstorm waren samen met een (voor mij onnodige tutorial) zeer makkelijk op te pakken. Nadat ik één van de personages had gekozen (Mickey Mouse in da house) konden we aan de slag. De besturing voelt echt vertrouwd. Zo krijg je een boost als je door de bochten drift, spring je met X, liggen er power ups die je met een druk op de Y knop afvuurt en gebruik je de A knop voor nitro.
Wat de game net even anders maakt dan anders zijn de manieren waarop je power ups kan gebruiken. Je kan ze namelijk gewoon afvuren, maar ook opladen waardoor ze een ander effect krijgen. Zo heb je een schild wat je met een druk op de knop kan inzetten om je langdurig te beschermen tegen vijandige projectielen. Maar je kan dit schild ook opladen, waardoor deze tijdelijk schade doet aan vijanden die tegen je aan botsen. Of je hebt een soort werpster, die je snel kan afvuren of kan opladen waardoor hij langzamer gaat, maar wel op zoek gaat naar een doel. Het is een leuke toevoeging die de game een tactische twist geeft.
De eerste race die ik deed liet mij direct verbazen over de grafisch pracht van de game. Kleuren spatten van je scherm en objecten worden strak weergegeven. Daar komt ook nog bij dat de game een scala aan verschillende maps weet te bieden, die allemaal terug zijn te leiden naar Disney. Wat te denken van Mount Olympus uit Hercules? Of een schip uit Pirates of the Caribbean die wordt bezet door een octopus die je van de weg probeert te slaan? Hoogtepuntje voor mij was toen ik een set op reed waar de aftiteling van een oude film in een theater bezig was en mijn beeld zwart/wit werd. Dit allemaal met een zeer soepele ervaring dankzij 60 fps. De muziek is trouwens ook een pluspunt. Verwacht vette remixes van oude Disney liedjes die je gaandeweg tijdens het racen begint te herkennen. Leukste nummers voor mij waren de remix van ‘The Bare Necessities’ uit Jungle Book en ‘A pirates life for me’ uit Pirates of the Caribbean!
Genoeg personages
Dat er in Speedstorm genoeg personages zitten, dat blijkt. De game kent zogeheten collecties waar personages in zijn onder gebracht. Zo hebben we Mickey en zijn vriendjes waarin we op dit moment Mickey, Donald en Goofy hebben zitten. Jungle Book heeft daar op dit moment Baloo en Mowgli tegenover staan. En Pirates of the Caribbean vinden we Jack Sparrow en Elisabeth Swann.
Een leuk aspect aan deze game is dat elk personage zijn voor- en nadelen heeft. Zo is Baloo wat sterker en sneller terwijl Mickey op zijn beurt minder goed is in combat, maar wel beter in handling. Ook dit zorgt voor tactische keuzes. Al kun je wel gaandeweg je karakters upgraden. Dit doe je door onderdelen te verzamelen. Elk personage heeft echter weer andere onderdelen nodig. Zo heeft Mickey in het begin een racevlag en een wekker nodig. Deze verzamel je random door races te voltooien. En uiteraard heeft je character steeds meer nodig om verder te komen. Op zich is het leuk uitgewerkt, maar gezien ook races mee levellen en je random rewards krijgt zorgt het er voor dat je op een gegeven moment echt moet gaan grinden, wat behoorlijk wat spelplezier wegneemt.
Dit geldt trouwens ook voor het vrijspelen van characters. Dit doe je met shards die je, naarmate je verder speelt, kan verdienen. Heb je genoeg, dan speel je weer een nieuw personage vrij. Personages kun je trouwens helemaal naar jouw wens aanpassen. Of je nu een nieuw outfit wil, of een andere banden onder je auto, het is allemaal mogelijk. Ook hierbij geldt: grinden is het antwoord.
Betaalmogelijkheden een zooitje
Dan mijn grootste probleem met de game: de betaalmogelijkheden. Wanneer je namelijk rechtsbovenin het hoofdmenu kijkt zie je drie munten staan: Season coins, tokens en Multiplayer Coins. Ik ga je niet in geuren en kleuren uitleggen wat het allemaal doet, maar het draagt in ieder geval bij aan het vrijspelen van wat ik eerder heb verteld. En dit is precies waar de game mij met name in het begin kwijt raakte. Ik snap namelijk niet waarom je als game voor zo’n ontzettend verwarrend systeem kiest waarin je zoveel verschillende in game betaalmogelijkheden door elkaar haalt.
Dit geldt trouwens ook voor de verschillende game modes die de game kent. Zo heb je uiteraard de mogelijkheid om lokaal te spelen. Daarnaast is er het Starter Circuit wat je kunt zien als de campaign. De Limited Events laten je racen door de werelden van verschillende Disney verhalen. Hier kun je vaak ook de bijbehorende shards van Disney figuren verzamelen. De season tour is verbonden aan het huidige seizoen en geven je extra xp en en wederom rewards voor het verzamelen van je characters. En dan kent de game nog ranked en (op dit moment) regulated play. Bij regulated word je ingeschaald op basis van je skill level, terwijl je bij ranked multiplayer een ranked level krijgt aan de hand van het personagewaar je mee speelt. Oftewel, je gaat per character in rang omhoog want er moet natuurlijk gegrind worden, zucht…
Mijn probleem met het bovenstaande is dat het simpelweg te veel is en ik het gevoel had in een doolhof te zitten. De game richt zich op dit moment te veel op grinden, allerlei verschillende currencies verdienen en de hele stapel aan game modes. Ja, er is een store waar je dagelijks wel wat dingen kan kopen om je te helpen om iets sneller te verkrijgen, maar het is te weinig. Deze game was prima geweest als er een campaign, regular en ranked multiplayer en een timed event in had gezeten. Wellicht met één of twee in game betaalmogelijkheden.
Conclusie
Er is dus nog werk aan de winkel als het aankomt op Disney Speedstorm. De game heeft potentie om beter te worden, zeker gezien het nog vol in ontwikkeling zit en een live service game moet worden. De huidige staat is echter niet om over naar huis te schrijven. Gek genoeg is deze game wel af, maar wil het te veel tegelijkertijd en zit het te vol. Schrijf de game dus niet af, maar hem in de gaten zou ik zeggen. Want dat er potentie in zit, dat is zeker!