Als we het over de betere Disney games van vroeger hebben, dan is de kans groot dat Disney Epic Mickey daarin ook genoemd wordt. De game kwam in 2010 voor de Nintendo Wii uit en kreeg lovende kritieken. Volgens ontwikkelaar Purple Lamp was het daarom hoog tijd voor een remake. Of dat goed uitpakt? Dat lees je hier!
Ons verhaal begint wanneer de onstuimige Mickey in aanraking komt met een kwast waarmee hij chaos veroorzaakt in een parallel universum. Dit universum, genaamd The Wasteland, is ontworpen door de tovenaar Yen Sid (ja, die ken je van Fantasia). The Wasteland is ontworpen voor vergeten Disney karakters die daar hun laatste dagen slijten. Oswald, The Lucky Rabbit, zwaait hier de scepter. Dit konijn is eigenlijk de voorganger van Mickey. De arme Oswald is boos en jaloers op Mickey omdat deze zijn plek heeft ingenomen en de harten van het publiek heeft gestolen.
Het is dus niet een duizend in één verhaal wat de game je voorschotelt. In plaats daarvan krijgen we te maken met een verhaal wat gaat over verlies, vergane glorie en de vergeten hoekjes van het Disney universum. Leuk, want de game geeft ons hiermee eigenlijk ook gelijk een stukje les in de (Disney) geschiedenis.
Mocht je net als ik een groot fan zijn van Disney, dan zou het je wellicht verbazen dat dit Mickey overkomt. Fans weten namelijk dat Mickey over het algemeen erg slim en vrolijk is. In Epic Mickey: Rebrushed zien we echter een andere Mickey. Eentje die wat meer ondeugend en avontuurlijk is en daardoor echt naar voren wordt geschoven als een epische held.
Springen, knokken, verven en wissen
De gameplay van Rebrushed is fris en afwisselend te noemen. In essentie is dit namelijk een platform game. Maar onze muis gaat veel verder. The Wasteland is namelijk een wereld die veelal aan elkaar hangt door verf en dat is waar onze muis in beeld komt.
Mickey is namelijk uitgerust met een kwast die tweeledig werkt. Zo kan de muis verf gebruiken om werelden weer in te kleuren en verder te komen. Gebruikt hij zijn thinner? Dan kunnen objecten juist worden weggeveegd. En ook dit kan Mickey gebruiken. In het begin voelt de besturing hiervan nog een beetje wennen, maar na een half uur was ik druk bezig om met vloeiende bewegingen de wereld van The Wasteland in te kleuren. En gezien je zowel kan kleuren als kan wissen, beslis je als speler soms ook of je de wereld opbouwt of juist vernietigd.
De verdere besturing, zoals het rennen, springen en klimmen, gaat zoals je dat gewend bent van een platformgame. Purple Games liet eerder nog weten de besturing, vergeleken met z’n voorganger, te hebben aangescherpt en dat voel je over het algemeen ook terug in de game. Soms voelde het namelijk wel een beetje houterig wanneer je een langere afstand moet overbruggen met een lange sprong. Gelukkig kwam het niet vaak voor, maar soms voelde het alsof er een onzichtbare muur tussen mij en het volgende platform stond. Over het algemeen is het echter een vloeiende ervaring qua besturing. En ben je platformgames gewend? Dan zul je al snel je weg vinden in de wereld van Rebrushed.
De platformelementen worden op hun beurt afgewisseld met combat. Gezien Mickey door verschillende universums reist, zien we ook een verscheidenheid in vijanden terug. En waar we beginnen met vijanden een schop te verkopen om ze uit The Wasteland te verbannen, gaat dat later een stap verder. Met behulp van je kwast zul je namelijk tactische beslissingen moeten maken om vijanden te kunnen verslaan. Erg moeilijk wordt dit nooit, maar de game zorgt er op deze manier wel voor dat de combat afwisselend blijft
Terug naar de kindertijd
Daarnaast heeft Rebrushed nog een fantastische toevoeging die mij geregeld terug naar m’n kindertijd liet gaan. Als Mickey namelijk naar een andere wereld wil reizen, dan doet de muis dat via projector schermen. Door deze te gebruiken, komt de muis in 2D-werelden die zijn gebaseerd op oude Disney films die echt zijn uitgebracht terecht. Wat te denken van Clock Cleaners, Steamboat Willie of Mickey’s Steamroller? Noem de film naar keuze op en de kans is groot dat deze er in zit.
De sfeer die hier in wordt gestopt is noemenswaardig. Zo zijn sommige levels net als vroeger in het zwart wit, zien we de bekende karakters uit de films terugkomen en ook de deuntjes die we kenden van vroeger maken hun rentree. Dit alles terwijl deze omlijst worden door de filmrollen aan de zijkanten van de levels. Het is een ontzettende leuke ervaring, waarin de game een frisse variatie brengt van het 3D-platformen.
Rennen voor bekenden
Mocht je net als ik niet gelijk door het verhaal willen rennen, dan heeft de game een behoorlijke hoeveelheid side quests. Het leuke hiervan is dat je deze vaak doet voor bekende personages zoals Goofy, Boris Boef, Clarabella Koe en Karel Paardepoot. Deze missies variëren van iets simpels ophalen tot aan ondeugende, aanvallende konijntjes achter slot en grendel te zetten. Het is een heerlijke afwisseling die meestal helaas geen invloed heeft op het verhaal. Met uitzondering van die ene keer dat ik door een bepaalde missie af te ronden een eindbaas kon overslaan omdat degene die ik geholpen had het gevecht voor mij overnam.
Daarnaast vind je op je reis tickets die je kan verzamelen om nieuwe pins, filmrollen en upgrades aan te schaffen. Ik raad je aan om daarom elk hoekje van een level te verkennen om zo de beste upgrades te kunnen vergaren. Daarnaast zal dit je naarmate je verder komt in de game ook helpen. Daarnaast kun je ook nog eens filmrollen en sketches verzamelen. De filmrollen geven toegang tot nieuwe 2D-levels en extra upgrades.
En als je toch op verkenning gaat tijdens het hoofdverhaal, kijk dan zeker uit naar kooien. Deze bevatten Gremlins. Handige, vriendelijke mannetjes die je kunnen helpen om bepaalde gedeelten van de game over te slaan. Soms doen ze dit gratis en soms moet je er voor betalen, maar het scheelt je vaak wel behoorlijk wat tijd. Verkennen wordt dus beloond!
Grafisch wisselend
Waar Rebrushed absoluut in uitblinkt, is het ontwerp. Dit is niet het vrolijke, kleurrijke Disney dat je kent van de films of de parken. The Wasteland is duidelijk een plek vol vergane glorie. Overal waar je komt zie je verwijzingen naar iconische Disney-attracties, maar dan in hun meest vervallen vorm. Roestige attracties en vergane personages bevolken hierbij The Wasteland. Het contrast tussen de speelse karakters en de sombere wereld waarin ze zich bevinden, zorgt voor een unieke sfeer.
Neem bijvoorbeeld de wereld van It’s a Small World, een van de beroemdste attracties in de echte Disney-parken. In Epic Mickey: Rebrushed zien we een spookachtige, vervallen versie hiervan. De altijd vrolijke liedjes hebben plaatsgemaakt voor grimmige tonen en de kleurrijke poppen zijn vervangen door griezelige, beschadigde versies. Het is een geniaal concept, dat de val van de ooit magische wereld perfect weergeeft.
Nu moet ik zeggen dat ik het origineel op de Wii nooit heb gespeeld, maar ik ben hier wel even ingedoken. Wat blijkt? De game was op de Wii een stuk lichter en vrolijker weergegeven, maar nu, jaren later, is deze op de Xbox een stuk donkerder en grimmiger geworden. Over het algemeen ziet de game er strak en gedetailleerd weergegeven en de werelden van Disney lijken hierdoor echt tot leven te komen. Dit doet de game ook nog eens in 4K met een stabiele 60 fps.
Het kleurgebruik is echter niet overal perfect en daarom zien bepaalde (vaak kleinere) omgevingen er soms niet helemaal top uit. Het gebrek aan detail en oppervlakkig gebruik van kleur gaf me hierdoor soms het gevoel dat ik op een vorige generatie console aan het spelen was.
Conclusie
Disney Epic Mickey: Rebrushed is een fantastische game die je meeneemt naar je kindertijd. Hierbij geeft de game je een kijk in de geschiedenis van Disney, terwijl de game een prachtig verhaal verteld over vergane glorie, verlies en vriendschap. De wereld van The Wasteland is daarbij prachtig vormgegeven. Daarnaast is voelt de gameplay vertrouwd en is het gebruik van het paint en thinner systeem prachtig uitgewerkt, zowel in het puzzelen als in de combat. Het is echter jammer dat de game hier en daar wel wat houterig aanvoelt qua gameplay en dat de game grafisch soms net even wat te kort schiet. Maar zit je eenmaal in de game, dan leg je hem ook niet meer zo snel weg.
Zelf heb ik ondertussen na een uurtje of twaalf de credits zien rollen. Overall is Disney Epic Mickey: Rebrushed namelijk een prachtig avontuur wat het spelen zeker waard is, niet alleen om zelf je kindertijd te herbeleven, maar ook voor je kinderen. De game is namelijk leuk voor jong en oud. Dus ben je fan van Disney of hou je gewoon van platformgames, ga deze titel dan zeker spelen. Nu rest alleen de vraag: wanneer zien we een remake van Disney Epic Mickey: The Power of Two?