[Review] Bunny Battle Nemesis – derde game, derde genre

Deze game is een redelijke Beat 'em up. Zoveel games komen er niet uit in dit genre. Ja, er zijn wat steekjes laten vallen, maar niets dat de game voor mij verpest of onspeelbaar maakt. Bonuspuntjes voor de devs voor de samenwerking met gamers. Zo wordt dit spel er een voor en in samenwerking met gamers. Ook goed dat ze in deze digitale wereld extra aandacht hebben besteed aan een streamermodus, zodat er geen copyrightclaims meer kunnen volgen. Nadeel vind ik wel het (stevige) prijskaartje dat aan de game hangt, te weten € 24,99. Denk goed na of je dat voor een middelmatige game wilt uitgeven, of dat je liever wacht op een sale.

+ Grappig weergegeven konijnen die de strijd aangaan.
    + Gameplay is zonder glitches of problemen. Best goede controls.
    + Streamermodus. Eindelijk geen gedoe meer met copyrightclaims.

+/- Grafisch geen hoogstandje, maar een zesje.
    +/- Bewegingen naar voren en achteren zijn slecht gedaan. Langzaam en bijna niet in te schatten op welke hoogte je nu eigenlijk staat.

- Bewegingen naar voren en achteren zijn slecht uitgevoerd. Langzaam en lastig om de hoogte van je personage te bepalen.

Begin september is Bunny Battle Nemesis uitgebracht. In deze review lees je mijn bevindingen met de game:

DCF Studios is geen compleet onbekende naam als het aankomt op games voor de Xbox. Eerder hebben ze Cruz Brothers (Fighting) en Tony and Clyde (Shoot ‘em up) uitgebracht. Beide games waren redelijk eenvoudig en voor de liefhebbers van achievements zijn er de nodige uitbreidingen met achievements voor uitgebracht.

Nu gooit deze studio het over een iets andere boeg. Hun game is niet meer kinderlijk simpel, maar op sommige momenten best uitdagend. Wat voor soort game krijgen we dan voorgeschoteld? Nou, een ouderwetse Beat ‘em up, beter gezegd een oldskool brawler. Kan deze game zich meten met pareltjes als Scott Pilgrim en Phantom Breaker? Geen idee, maar laten we eens zien.

Waanzinnig verhaal, maar wat maakt het uit 🙂

Alles begint wanneer Ella, de koningin van de hel, te maken krijgt met een generaal die rebelleert en de benen neemt. De generaal, Amanda, heeft een eigen leger bij elkaar gesprokkeld, bestaande uit een mengelmoes van allerlei soorten krijgers. Zo zijn er ninja’s, huurmoordenaars en diverse robots (al dan niet vliegend of over de grond voortbewegend). Met dit zooitje ongeregeld wil Amanda een greep naar de kroon doen en heerseres over de hel worden.

Jij bent Valentina, de laatst overgebleven menselijke krijger. Samen met drie andere konijnen, … euh wat? … ja, konijnen, is het aan jou om je een weg te vechten door de rangen van vijanden en weer wat verstand in Amanda te beuken.

Tja, je speelt in deze game dus of met een mens, of met een konijn. Heel begrijpelijk wanneer je de koningin van de hel wilt beschermen. Elk personage in deze game heeft zijn/haar eigen sterktes en zwaktes. Valentina is jouw reguliere krijger die eigenlijk nergens goed, maar ook nergens slecht in is. Ze heeft redelijke snelheid, middelmatige kracht en gebruikt een stok om mee te slaan. Dan hebben we Bjorka, niet bepaald Miss Universe. Zij is een reusachtig konijn die dienstdoet als jouw tank. Ze is sterk en gruwelijk traag, en kan rondzwaaien met haar grote bijl. Doordat ze zo traag is, draait bij haar alles om verdedigen. Als derde hebben we Gladius, de slapjanus van het stel. Zij is supersnel en heeft de beschikking over een mes dat aan haar pols zit en een geweer/blaster dat op haar schouder zit. Kortom: snelheid, afstand bewaren en vooral hopen dat je niet in no-time dood bent. Ze kan namelijk niet bepaald iets hebben qua afstraffing. Als laatste is er een schattige verrassing: een lieftallig, klein, poezelig konijntje dat ieder kind zou willen hebben. Zij is de berserker van de club. Eerst iedereen in de lure leggen met haar grote, lieftallige oogjes om daarna de vijanden aan gort te scheuren. Ik kreeg een flashback naar de killer-rabbit van Monty Python.

Voor elk level moet jij kiezen met welke krijger jij de strijd aangaat. Je kunt ervoor kiezen om met één personage de hele game door te spelen, of om elk level te wisselen van personage.

Qua gameplay krijgen we een typische beat ‘em up voorgeschoteld die ergens hangt tussen 2.5D en 3D. Je moet voor het grootste deel van de game van links naar rechts reizen, terwijl je slechteriken afmaakt. Dit principe werkt verrassend goed. Je hebt de beschikking over een aantal aanvallen die je zelfs tijdens de uitvoering daarvan in de juiste richting kunt sturen. Tot zover geen klachten.

Op het gebied van de net genoemde aanvallen heb je de beschikking over jouw standaard aanval, een krachtige aanval, een ranged aanval en een ultimate aanval. Deze laatste kun je niet zomaar gebruiken; je moet hem eerst opladen. Dit doe je door vijanden de moeder te meppen. Ook kun je natuurlijk springen, ontwijken en een vijand vastgrijpen. Alles gaat vrij vlot en vloeiend.

De game laat helaas wel een steekje vallen met het bewegen in de diepte. Hoe snel of langzaam je ook van links naar rechts kunt bewegen, de beweging naar voren en naar achteren gaat altijd traag. Naast deze belemmering is het ook enorm lastig om te bepalen op welke hoogte jouw vijanden zich bevinden. Zo kun je zomaar een hele combo in het luchtledige loslaten, omdat je niet op dezelfde hoogte komt als jouw vijanden. Deze vijanden hebben daar helaas minder moeite mee. Heb je gekozen voor het zwakste personage, dan komt de Game Over snel in zicht.

Door vijanden te verslaan verzamel je beloningen aan het eind van het level. Allereerst jouw score, gemeten in punten, en als tweede het belangrijkste, namelijk het bloed van je vijanden. Dit is de currency van de game en kun je gebruiken om jouw favoriete personage sterker te maken. Lever wat bloed in en level een van je aanvallen op. Qua kracht kon ik de upgrades niet altijd volgen (en waarderen), maar op het gebied van grafische uitvoering is er een groot verschil te merken. Door het upgraden van aanvallen worden jouw aanvallen visueel een stuk aantrekkelijker. Een mooie prestatie van de devs.

Modes van gameplay en opties

Het belangrijkste deel van de game is te vinden onder story-modus. Je begint met een intro en wordt daarna al snel in de soms chaotische gameplay gegooid. Daarnaast is er de Bunny Arena-optie. Deze optie heeft niets met het verhaal te maken en zet jou tegenover enorme aantallen vijanden. Dit onderdeel is een soort survival-modus. Het fijne van deze modus spelen is dat, ondanks dat het niet gekoppeld is aan de story-modus, je wel de beloningen meeneemt. Kortom, al het bloed van je vijanden dat je verzamelt, kun je gebruiken om in de story-modus sterker te worden.

In beide bovengenoemde modi heb je de mogelijkheid om alleen de strijd aan te gaan, maar ook in local co-op. Een leuke extra voor als je met een vriend of met je kids wilt spelen. Helaas is er geen mogelijkheid tot online gameplay.

In het startmenu kun je kiezen voor Controls. Hier zie je in één oogopslag welke knoppen je waarvoor kunt gebruiken. Als verdieping hierop kun je kiezen voor Combat-mogelijkheden, waar je een korte beschrijving krijgt van wat je allemaal in de game kunt doen om jouw vijanden te verslaan.

Een aparte vermelding voor een optie die de devs speciaal voor de streamers onder ons in de game hebben gestopt: Streamer Mode. Hierbij wordt automatisch alle achtergrondmuziek onderdrukt tijdens het streamen. Alle andere geluiden blijven perfect hoorbaar. Kortom, geen gedoe meer met copyright-claims. Goed bedacht van de devs in deze tijd, waarin we steeds meer online lijken te leven.

Graphics: ok is soms ook wel genoeg

Grafisch is deze game geen powerhouse. Alles overstijgt net het pixelart-niveau, maar echt strak en scherp is het allemaal niet. De personages en vijanden zien er redelijk uit gedurende de gameplay. Tijdens de cutscenes is alles wat beter en moderner, en heeft de game een cartoony uitstraling uit de jaren ’90.

Jammer genoeg merk je van bovenstaande niet veel meer wanneer er genoeg te doen is op het scherm. Dan lopen al snel alle graphics in elkaar over en zijn het overzicht en de schoonheid ver te zoeken. Blurry en vage graphics ten overvloede… Op dat moment merkte ik dat ik volledig overging naar button-mash modus en zo het level overleefde.

Op het gebied van levels is er genoeg afwisseling en diversiteit. Weliswaar allemaal een beetje aan de donkere kant gekleurd, maar zeker niet slecht en duidelijk genoeg. De transformaties van jouw konijnen tijdens de gevechten tillen deze game net boven het maaiveld uit. Ook de upgrades van jouw aanvallen zijn visueel de aandachtstrekker van de game. Overall is dit een typische game waarbij een zesje ook gewoon voldoende is.

Achievements met input van de gamingcommunity.

Er zijn 20 achievements die je kunt vrijspelen in Bunny Battle Nemesis. Het leuke aan deze lijst is dat alle achievements zijn bedacht en hun naamgeving hebben gekregen met input van de gamingcommunity. De devs hebben geluisterd naar deze gamers en dit precies zo in hun game verwerkt. Dit alles zorgt voor enorm makkelijke achievements (als je in ieder geval weet uit te vinden wat je moet doen), tot redelijk uitdagende. Echter, niets is buitengewoon lastig qua uitvoering. De grootste uitdaging zal zijn om uit te vinden welke actie je moet ondernemen (en met welk personage). Juist om die uitdaging niet weg te nemen, zal ik de achievements hier in het duister laten.

Deze game is een redelijke Beat ‘em up. Zoveel games komen er niet uit in dit genre. Ja, er zijn wat steekjes laten vallen, maar niets dat de game voor mij verpest of onspeelbaar maakt. Bonuspuntjes voor de devs voor de samenwerking met gamers. Zo wordt dit spel er een voor en in samenwerking met gamers. Ook goed dat ze in deze digitale wereld extra aandacht hebben besteed aan een streamermodus, zodat er geen copyrightclaims meer kunnen volgen. Nadeel vind ik wel het (stevige) prijskaartje dat aan de game hangt, te weten € 24,99. Denk goed na of je dat voor een middelmatige game wilt uitgeven, of dat je liever wacht op een sale.

eddiem1974
    eddiem1974
    Speelt al vanaf begin jaren '80 schrikbarend goede én slechte games. Via Atari, Nintendo, PlayStation, 14 jaar geleden uiteindelijk bij Xbox als main console uitgekomen. Groot fan van racegames, point-'n-click games en turn-based (J)RPG's. Weet af en toe nog eens iets zinnigs neer te pennen.