[Review] Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged

Ben je fan van het eerste Broken Sword, dan kun je deze remake blind aanschaffen. De nieuwe grafische stijl is zo goed dat je bijna vergeet dat het niet de originele beelden zijn. Als nieuwkomer in het genre ben je eigenlijk verplicht om deze klassieker te spelen, en met deze versie haal je wat mij betreft meteen de beste versie in huis. Het verhaal is, bijna 30 jaar later, nog steeds ijzersterk en zal je vasthouden tot de laatste minuut.

+Prachtige nieuwe art stijl
    +Ijzersterk verhaal
    +Goede soundtrack
    +Toegankelijkheids opties

- welke min punten ?

Paris in the fall. The last month of the year and the end of the millennium. The city holds many memories for me: of cafés, of music, of love… and of death. Deze zin en het trompetgeschal dat volgt, hebben bij mij een onvergetelijke herinnering achtergelaten. Broken Sword blijft voor mij dan ook één van de beste point-and-click adventures die het genre ooit heeft voortgebracht. Het verhaal, de omgevingen, de personages, het geluid—alles was van hoge kwaliteit en wist me tot aan de laatste scène op het puntje van mijn stoel te houden

De Broken sword Franchise bracht in de loop der jaren nog vier sequels, die niet allemaal de hoge kwaliteit van het origineel wisten te evenaren. Desondanks bleef Broken Sword een geliefde franchise voor point-and-click fans van het eerste uur. Zelf ben ik ook een groot fan van dit genre, en ik was dan ook erg blij toen Revolution Software vorig jaar op Gamescom Broken Sword: Parzival’s Stone aankondigde, het inmiddels zesde deel in de franchise. Maar dat was niet alles wat Revolution Software te melden had. Ze maakten ook bekend dat het voor mij zo geliefde eerste deel een volledige make-over zou krijgen, met nieuwe handgetekende graphics en alles in prachtig 4K.

Broken Sword herbouwd

Ik was dan ook erg benieuwd naar wat Revolution Software op het scherm zou toveren. Het is namelijk niet de eerste keer dat Broken Sword: Shadow of the Templars een soort remaster heeft gekregen. In 2009 kwam er al een Director’s Cut van de game uit, waarbij extra speelbare scènes met Nicole Collard werden toegevoegd. Nicole was in het origineel een belangrijk onderdeel van het verhaal, maar was tot deze Director’s Cut nooit speelbaar. Ondanks enkele kritische punten wist ook deze versie de fans, waaronder ikzelf, opnieuw aan het scherm te kluisteren.

Voor deze remake heeft Revolution Software er echter voor gekozen om niet de Director’s Cut te gebruiken, maar het origineel waarmee het allemaal begon. Ik hoor je denken: ‘Alweer? Dat is wel heel makkelijk geld verdienen.’ Maar niets is minder waar. Dit is namelijk niet zomaar een remake. Er is gekozen om de gehele game volledig opnieuw te voorzien van handgetekende personages en achtergronden. Maar voordat we hierop terugkomen, zal ik voor degenen die deze game nog nooit hebben gespeeld, uitleggen wat je qua verhaal kunt verwachten.

Problemen in Parijs

Broken Sword: Shadow of the Templars vertelt het verhaal van George Stobbart, een Amerikaanse toerist die vakantie viert in de stad van de liefde, Parijs. Tijdens een heerlijke pauze op een zonnig terras wordt George bijna het slachtoffer van een gewelddadige roofoverval, waarbij het café wordt opgeblazen door een man verkleed als clown. George bedenkt zich geen moment en rent achter de dader aan. Maar wanneer hij de steeg in gaat waar de dader verdween, is de dader al gevlogen. Dit markeert het begin van een avontuur vol gevaar en intrigerende complotten, waarin George midden in een eeuwenoude vete tussen de Tempeliers en de Assassijnen terechtkomt.

Het avontuur brengt je naar verschillende plaatsen in Europa, zoals Ierland en Spanje, en naar de woestijngebieden van Syrië. Het verhaal is, ondanks de wat trage start, een pareltje van de bovenste plank en weet je van begin tot eind te boeien. Dit komt mede door het uitstekende schrijfwerk, vol subtiele humor die de vele gesprekken met zich meebrengen, en de geweldige voice-overs die voor deze remake ook nog zijn voorzien van verbeterde audio.

Prachtige nieuwe stijl

De kracht van de remake zit hem dus niet in het verhaal, want daar valt weinig aan te veranderen. De echte kracht ligt deze keer in de prachtig opnieuw ontworpen grafische stijl. Broken Sword Reforged is volledig opnieuw getekend, en dit heeft me compleet weggeblazen. Tot in het kleinste detail zijn de achtergronden opnieuw ontworpen of zelfs aangepast, zodat ze nog beter aansluiten bij de omgevingen die de ontwikkelaars oorspronkelijk voor ogen hadden.

Met een druk op de knop kun je schakelen tussen de oude en de nieuwe stijl. Zeker in het begin had ik bij de nieuwe stijl het gevoel dat de game er altijd al zo had uitgezien. Pas toen ik vaker wisselde tussen de twee stijlen, viel het me op hoe goed de nieuwe versie eigenlijk is. Je ziet dan pas echt hoeveel er veranderd is. Kleine foutjes, zoals een regenpijp die in de oude versie niet helemaal tot het dak reikte, waarbij George de opmerking maakte dat die misschien wel gebruikt was als vluchtroute door de dader, zijn subtiel weggewerkt. Of standbeelden in het museum, die nu beter passen bij de expositie die er te zien is. Dit soort onvolkomenheden zijn op subtiele wijze gecorrigeerd, en daarvoor verdienen de tekenaars een dikke pluim. Het enige kritiek puntje dat ik tegenkwam, was in de cutscenes. Deze vielen soms wat uit de toon door het semi-3D effect dat er af en toe word gebruikt.

Toegankelijk voor nieuwkomers

Naast de nieuwe grafische stijl komt Broken Sword Reforged met diverse toegankelijkheidsopties, zoals een hintsysteem. Hierbij kun je instellen na hoeveel tijd je een hint wilt ontvangen, of je kunt ervoor kiezen om hotspots te laten verdwijnen zodra alle mogelijke opties zijn gebruikt. Als beginnende avonturier kun je het dus zo makkelijk maken als je zelf wilt, al denk ik niet dat dit per se nodig is. Broken Sword bevat namelijk goed doordachte en logische puzzels die met wat denkwerk prima op te lossen zijn. Daarnaast biedt de game ook een hoofdstukselectie, waarbij ik me afvraag waarom je deze zou willen gebruiken, behalve misschien om gemiste achievements in te halen. Al met al heeft Revolution Software me opnieuw weten te imponeren met deze remake, en als fan kun je met een gerust hart de game nog eens doorspelen.

DM4S
    DM4S
    DM4S zijn voorkeuren gaan uit naar metroidvania’s, soulslikes of welk spel dan ook dat enige mate van zelfkastijding vereist. Hoe moeilijker en meedogenlozer het spel is, hoe meer plezier hij eruit haalt. Naast zijn werk als gastreviewer bij XBNL, kun je hem ook vinden op Retrolike.net, waar hij dagelijkse zijn avonturen uit retroland deelt.