More

    Keihard scheuren met The Crew

    XBNL REVIEW

    Aan games geen gebrek dit najaar, ook de raceliefhebbers kunnen hun lol niet op met Forza Horizon 2, Driveclub (PS4 weliswaar), Project CARS straks, maar nu eerst The Crew. Het zal niet de meest serieuze racer zijn, maar is hij wel leuk genoeg? En hoe zit dat nou met dat MMO? Wie kan deze vragen nu beter beantwoorden dan onze virtuele coureur Maarten.

    Te laat

    Ik had deze  game al een tijd via pre-order besteld na het op Gamescom, Tokyo Game show en First Look 2014 gespeeld te hebben. Ik verwacht als fan van racegames veel van The Crew door het online mét elkaar racen, het vormen van een Crew en de manier waarop je de auto’s tot in de details kunt tunen.

    Jammer genoeg kreeg ik de game  één dag na de release (2 december) binnen, maar ging gelijk aan de slag. Tenminste, traditiegetrouw volgde daar eerst de installatie én de update. In die volgorde werkt het het snelst en na het lange wachten ging ik van start en liet ik me opgaan in de wereld van racen, tunen en een inmens Amerika om te verkennen. Hieronder mijn indruk van de eerste dagen spelen met The Crew.

    Stap voor stap

    Na de ietwat lange installatie en update knalde het introfilmpje voorbij en dit zette gelijk de toon. Ik had er zin in! Echter stuitte ik op een probleem met het verbinding maken met de Ubisoft servers. Dit verliep niet bepaald vlekkeloos. Het duurde ruim een half uur voordat ik verbinding had en op New Game kon drukken.

    De cut-scenes zijn goed en proberen een filmische toon te zetten wat voldoende werkt. De tutorial is duidelijk en ik kwam hierdoor er goed in. Je hebt de standaard missies die het verhaal verder ontvouwen en zorgen voor de grote progressie. Hiernaast heb je in het land ook veel sidequests om je skills te verbeteren en je auto up te graden op een bepaald gebied van prestaties. Denk aan je vering, versnellingsbak, motorblok en remkracht. Deze sidequests variëren van slaloms dwars door het verkeer, voor 1 minuut op dezelfde snelheid blijven rijden, door nauwe checkpoints heenscheuren en nog veel meer. Leuk is dat dit niet snel verveelt. Je kan dit ook combineren wanneer je naar de volgende story-drive missie rijdt. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat het upgraden van je bak stap voor stap was, maar al snel prettig voelde. De sidequests en missies kennen allemaal een fast travel optie zodat je er niet helemaal heen hoeft te rijden. Wel is het zo dat je als eens eerder in het gebied moet zijn geweest. Soms duurt het even voordat je er bent, een kwartiertje rondcruisen is peanuts. Dit kan je leuk vinden of niet, ik in ieder geval wel, omdat dit de schaal weergeeft van wat Ubisoft neer wilde zetten, hulde!

    Ik koos als allereerste auto voor de Ford Mustang, qua geluid klonk deze bolide lekker hard en rauw. Het is bij The Crew niet zo dat je snel een garage vol met bloedsnelle auto’s hebt. Je moet er voor knokken en het duurt iets langer om meer auto’s te krijgen.

    5 uit 10

    Het verhaal is even actievol als clichématig en begint bij de hoofdrolspeler Alex Taylor die ziet hoe zijn broer vermoord wordt. Zijn broer was leider van een gang genaamd 5-10’s. Alex wordt bovendien ook nog hiervoor gearresteerd, maar gaat 5 jaar later jacht maken op de moordenaar van zijn broer door, middels de FBI, te infiltreren in diezelfde bende die zijn broer de dood betekende. Dit keer dus niet zo Fast & Furious begeleidt door chicks en macho’s bling bling, maar serious business in de klopjacht naar de moordenaar van zijn broer. De cut-scenes proberen dit goed neer te zetten. Het voelt hierdoor fris aan en niet zozeer “been there, done that.

    Je gaat na enkele story missies ook de sleutelfiguren van de bende ontmoeten, en uiteraard tegen ze racen. Dit om zo dichter bij de moordenaar te komen, je territorium te vergroten en uiteraard de nodige upgrades te unlocken.

    Tijdens deze ultieme roadtrip komen diverse characters in je crew en deze kun je perks toewijzen. Perks staan je toe om met korting onderdelen voor je auto te kopen, een andere perk geeft je meer reputatiepunten als je races wint, en weer een andere perk verlaagt je status bij de politie als je achtervolgt wordt. Dit kan je over jezelf (Alex) als de leden in je Crew toewijzen om je eigen mix te vinden van de diverse perks. Dat je bij elke missie wel iets leuks krijgt of dat een missie iets makkelijker wordt. Je werkt je dus zelf met je crew hogerop totdat je de moordenaar van je broer hebt gevonden. Deze weg biedt (letterlijk) veel variatie en de wereld is zoals gezegd groot. Ubisoft heeft gekozen voor US als land, onderverdeeld in diverse staten. Californië, New York, Detroit en nog meer bekende staten kun je vinden. Je kan trouwens ook je vrienden of andere spelers toevoegen aan je Crew zodat je samen missies kan doen, om je eigen upgrades te halen of om je crewleden te helpen aan een upgrade. Aanklooien is dus niet aan te raden en gaat snel vervelen, het is gelukkig geen Battlefield.

    Scheuren

    Na een aantal dagen met The Crew bezig te zijn heb ik in een aantal wagens rond gescheurd zoals een Ford GT en een Dirt getunede Porsche en ze voelen erg verschillend maar wel goed. Je moet wel wat geduld hebben om een wagenpark te creëren, maar dan heb je ook wat. De wagens kan je voorzien van diverse spec’s, voor de street races, off-road races, high performance races, voor echt alle typen terrein en het betere bochtenwerk. De laatste spec is Circuit wat eigenlijk is wat het zegt, bedoeld voor de circuit races of checkpoint races.

    Het leuke van deze Spec’s zijn dat je er on the fly mee kan switchen. Het is dus niet zoals bij een traditionele MMO dat je bij een stijl moet blijven. The Crew stelt je in staat om te switchen. Hoe meer je dus de wereld verkent hebt, hoe meer je weet waar te switchen van off-road Spec naar Street Spec.

    Je kan je ook voorstellen dat je hiermee je Crew echt goed kan afstemmen op elkaar. Een missie door de straten van L.A. om een geldwagen te beroven kan je dus strategisch maken door ieder in je Crew een andere Spec te geven en dus een andere rol in ’t hele verloop van de missie. Ik heb dit tot nu toe een paar keer gedaan en vond ’t super cool om racend met elkaar samen te werken. Ook dit gedeelte van de MMO is solide neergezet en biedt leuke gameplay.

    Foutjes

    Ondanks dat alles in de game next-gen aanvoelt, heeft The Crew toch wel hier en daar last van pop-ups en dan met name op hoge snelheid. Meer dan eens werd er een auto pal voor mij gezet als tegenligger en crashte ik meteen. niet meer van deze tijd. Misschien had Ubisoft moeten kiezen voor een iets minder levendige stad (kijk naar Midnight Club L.A.) zodat er rekenkracht overbleef. De graphics zien er goed uit op de Xbox One. Nergens blinkt het uit of geef mij dat WOW gevoel, maar het is gewoon goed in wat het neerzet. De gameplay overstijgt de graphics en ik vind dit meer dan prima.

    Ook storend vond ik het spontaan wegvallen van de verbinding met de servers van The Crew. En dit zelfs tijdens een race waarin ik eerste lag! Verbinding had ik wel met Xbox Live en een andere online game werkte perfect. Ubisoft kan hier dus echt iets leren. Pop-ups neem ik nog meer voor lief dan dit, echt super slecht opgezet!

    Verder was het heel apart dat niet-getunede auto’s mij bijhielden tijdens de achtervolgingsmissies. Deze zijn eigenlijk het moeilijkste. Niet vanwege je skills, maar dat ze je heel makkelijk klemrijden en je niet zoals bij bijvoorbeeld Need for Speed snel naar achteren kan scheuren en weg rijden. Nee, met een fractie van een milliseconde is je missie gefaald. Dit had beter uitgewerkt moeten zijn. Politieauto’s die je bijhouden oké, maar inhalen alsof het niets is…. nee de geloofwaardigheid is gelijk weg.

    Ook is het jammer dat de mogelijkheid om elke missie vlug met een andere speler te doen (quick co-op) vaak genoeg niet lukt omdat er niemand is om dit te doen, iedereen is immers met zijn eigen story bezig. Vorm dus zo gauw mogelijk een eigen Crew zodat je toch samen kan racen. Alhoewel er wel gezegd moet worden dat dit natuurlijk kan veranderen naarmate de game langer uit is.

    Oordeel

    The Crew is een leuke game als je van racen houdt, het Amerika hebben ze goed neergezet al zijn de staten eigenlijk niet op ware grootte (gelukkig) en er ontbreken wat landmarks. Toch zet Ivory Tower een goede MMO racinggame neer die vermakelijk is om te spelen. Het is leuk om samen te werken met brute supersnelle bolides. De missies zijn gevarieerd genoeg. Het territorium veroveren speelt niet zo’n essentiële rol als in Watch_dogs, Far Cry en Assassins Creed. De auto’s voelen goed en zien er voor next-gen goed uit, het upgraden is gedetailleerd uitgewerkt onder 3 categorieën. De steden zijn levendig met als kanttekening de pop-ups en de uit het niets verschijnen van passanten. De verbindingsproblemen moet Ubisoft echter wel aanpakken, want The Crew kan niet offline gespeeld worden! Hou hier dus rekening mee mocht je een niet al te snelle verbinding hebben.

    Voor mij is The Crew met al zijn pro’s en con’s een geslaagde poging om een racing MMO neer te zetten, wat boeiend blijft om te spelen en ook genoeg variatie biedt met en zonder Crew.

     

    Recent articles

    Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!
    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex