Ancestors: The Humankind Odyssey is een game die vanaf het eerste moment al op mijn vizier staat. Na jaren is de game er eindelijk, maar voldoet het ook aan mijn verwachting?
Ancestors werd op de E3 van 2015 al aangekondigd. De titel van de game staat dus niet alleen symbool voor het thema, maar ook voor hoe ik me na jaren lang wachten voel. Want na de trailer uit juni 2015 bleef het jaren stil rondom de game, totdat deze in de zomer ineens opdoemde, klaar voor de release.
Op de Gamescom mochten we al meer zien van de game en we hebben het geluk gehad om daar met de enthousiaste maker en bedenker van de game, Patrice Désilets, te praten.
De reden dat de game altijd op mijn vizier is blijven staan is het unieke concept van de game. De game gaat namelijk over de evolutie van aap naar mens. Althans, daar ging ik vanuit, want de game gaat eigenlijk van aap tot Homo Erectus, de voorloper van de mens.
En dat is dan ook direct het doel van de game. Je begint 10.000.000 jaar in de geschiedenis als apenstam en evolueert je via nieuwe generaties totdat je in in 1.000.000 BCE aanbelandt. Dan wordt de balans opgemaakt of je je snel genoeg hebt ontwikkeld tot iets wat op een mens begint te lijken.
Makers van Assassin’s Creed
De grote naam achter de game is baas Patrice Désilets, tevens ook baas van de ontwikkel-studio Panache Digital. Je zou hem ook kunnen kennen als de bedenker van Assassin’s Creed, en de vergelijking met Assassin’s Creed is ook gauw gemaakt als we het hebben over het bewegen door de wereld. Zoals het een echte aap betaamt, beweeg je je door de wereld via bomen en takken. Het besturen van zo’n aap is echter niet zo verfijnd als het besturen van een Ezio. De game leunt veel op het verticaal bewegen, op het klimmen en slingeren, maar dit had beter gemaakt kunnen worden. Er zijn te vaak momenten dat de verwachte beweeg-actie niet gemaakt kan worden. Dat het klimmen naar een bepaalde tak bijvoorbeeld niet in 1, 2 of 3 keer lukt.
Hetzelfde geldt voor het beklimmen van een boom vanaf de grond. Vooral als je de amuse van een panter bent, is het nogal irritant dat je niet op precies de goede vakje staat om de boom in te kunnen vluchten en het met de dood moet bekopen. Het laatste is dat het slingeren door de takken in theorie werkt, maar in de praktijk zie je door de bomen het bos niet, spring je te vaak over, voor of naast een tak en levert het een val op waarbij je zwaargewond raakt. De game had er goed aan gedaan om het slingersysteem verder uit te werken waardoor je ook daadwerkelijk het vrije gevoel van een primaat in de bomen kun ervaren.
Niet alleen evolueren, ook overleven
En bewegen door de bomen moet ook wel want het leven op de grond is veel te gevaarlijk voor een harige planteneter. Het stikt namelijk van de roofdieren in de uitgestrekte open-wereld jungle van Ancestors. Om elk hoek kun je een roofdier in de vorm van bijvoorbeeld een panter of python verwachten, maar ook de in eerste instantie ongevaarlijk ogende zwijnen kunnen je een flinke beuk verkopen.
Daarnaast moet je ook op je levensbehoeftes letten. Zorg ervoor dat je uitgerust bent en genoeg hebt gegeten en gedronken. Op den duur is dit geen issue, maar in het begin moet je hier zeker op gaan letten.
Ontdekken en voortplanten
Het leukste in de game, en dit is ook direct de progressie in de game, is het ontdekken. Naarmate je je levensbehoeftes beter op pijl kunt houden kun je steeds meer gaan ontdekken in de jungle. En je begint met nul kennis: takken, stenen en water moet je allemaal gaan ontdekken. Daarna kun je ook ontdekken wat je er mee kunt doen. Door te ontdekken ontgrendel je neuro-energie, het equivalent van XP in de game, die je kunt spenderen om nieuwe skills te ontgrendelen.
En het evolutie-gedeelte zit-em hierin dat je ontgrendelde skills vast kunt zetten voor een volgende generatie en dan een generatie-sprong kunt maken. Het aantal skills wat je vast kunt zetten is gelimiteerd aan het aantal jonge aapjes die bij je in de stam zitten. Naast het ontdekken is het dus ook nog eens zaak om je stam gezond en vruchtbaar te houden om je vaardigheden van generatie op generatie vast te houden.
Daarnaast is het ook mogelijk om een evolutie-sprong te maken. Want naast het opdoen van neuro-energie bij het ontdekken, bestaat er ook een kans dat nieuwgeborenen een random skill gratis krijgen als genetische eigenschap. Om die te ontgrendelen kun je een evolutie-sprong maken waarin je ineens duizenden jaren vooruit gaat. Daar komt bij dat er bonus-jaren worden uitgereikt voor het aantal opgedane ontdekkingen en de gezondheid van je stam. Die bonusjaren worden afgemeten tegen de tijd die de huidige wetenschap in kaart heeft gebracht voor het opdoen van dezelfde motorische en cognitieve eigenschappen.
Voor de leeuwen
De gameplay en de diepgang in de game is erg goed en werkt ontzettend gaaf, maar er is een grote MAAR. Je wordt niet bepaald bij het handje gehouden. Je wordt ook figuurlijk voor de leeuwen gegooid.
De game pretendeert met een soort van tutorial-begingebied en tooltips je geleidelijk aan met de game bekend te laten raken, maar in de praktijk komt het erop neer dat je vanaf de start met alles rekening moet houden en dat je snel onomkeerbare misstappen maakt. De tooltips zijn bij tijde handig, maar ook vaak repetitief en op andere momenten, waar het wel erg handig zou zijn, juist afwezig.
Voor de survival-liefhebbers is het wel leuk om dingen uit te pluizen, maar hou er rekening mee dat je Google binnen handbereik moet hebben. Mocht je de mechanics op een gegeven moment in de vingers beginnen te krijgen dan ontstaat er toch een erg leuke game waarbij je kunt genieten van de diepte in de gameplay en de wereld om te ontdekken. Sommige zaken moet je wel vaak opnieuw doen. Het krijgen van baby’s, het veel overslaan van generaties om skills vast te leggen, bepaalde survival-elementen keer op keer uitvoeren. Je kunt de bijbehorende cutscene’s wel skippen, maar het repetitieve blijft wel een beetje aanwezig in de game.
Mist verfijning
Naast het soms wat clunky bewegen door de game en de redelijk hoge lat om in te stappen zijn er nog wat andere punten die verklappen dat het niet om een AAA game gaat. Aan de graphics bijvoorbeeld kun je niet zien dat deze game uit 2019 komt. Het is niet storend, maar verwacht geen wow-momenten. En ook de laadtijden zijn allesbehalve indrukwekkend. De wereld hoeft maar één keer te worden geladen, daarna zijn er geen laadschermen meer, maar met die eerste laadtijd heb je genoeg tijd om een goede wijn uit te zoeken en een plankje kaas voor te bereiden.
Conclusie
Het laatste waaruit blijkt dat deze game geen AAA is, is de prijs. De game gaat namelijk al voor 40 euro over de toonbank. En in dit licht bekeken houd je een goede game over. Althans, dan moet je wel een paar drempels over. Het thema moet je trekken, dat is het hart van de game. je moet kunnen leven met af en toe wat irritaties in het bewegen door de wereld en je moet niet vies zijn om af en toe wat via Google of Reddit uit te zoeken.
Kun je je hier overheen zetten, dan hou je een game over met veel diepgang, een interessant survival-mechanisme en een grote jungle om te ontdekken. Soms ietwat repetitief, maar het is een bijzondere game en niet te vergelijken met een andere game op dit moment. Alleen dat is al prijzenswaardig voor de ontwikkelaar. Proficiat!