XBNL REVIEW

9

The First Berserker: Khazan is geen revolutionaire Soulslike, maar wat het doet, doet het goed. De actie is soepel, de uitdagingen zijn pittig en de progressie voelt constant belonend. De game pakt je bij je kraag en laat je niet meer los, zeker niet als je van bossfights en build-tinkering houdt. Met een speelduur van 30 tot 40 uur en genoeg redenen om missies opnieuw te spelen, krijg je waar voor je geld.

Plus
+ Fantastische cel-shaded graphics en vloeiende combat
+ Flexibel systeem voor builds en wapens
+ Sterke soundtrack die sfeer perfect neerzet
+ Mogelijkheid om bazen opnieuw te verslaan en te farmen
+ Geen grindverplichting dankzij lacrima-systeem

Min
– Geen minimap, zelfs niet in de hubwereld
– Sommige systemen worden slecht of helemaal niet uitgelegd

The First Berserker: Khazan – Soulslike om van te smullen

De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
De week met XBNL: Xbox en games in Nederland
The First Berserker: Khazan - Soulslike om van te smullen
Aan het laden
/

Deze Soulslike action-RPG The First Berserker: Khazan is een spin-off van het immens populaire Aziatische Dungeon Fighter Online, een franchise met meer dan 850 miljoen spelers wereldwijd. Ondanks die gigantische populariteit, zegt het veel westerse gamers niets. Maar goed nieuws: deze game heeft geen voorkennis nodig, alleen stalen zenuwen en een tikje masochisme.

De inhoud

Je speelt als Khazan, een krijger die verraden wordt door zijn keizer na een oorlog tegen draakachtige wezens. Na een val in een ravijn sluit je een pact met een Blade Phantom — een geest uit de onderwereld — om wraak te nemen. Het verhaal is rechttoe rechtaan, een klassiek wraakverhaal, maar de kracht zit hem in de gameplay. Khazan is duidelijk geïnspireerd door Soulslikes, maar geeft er een frisse draai aan. Je verzamelt “lacrima”, een soort XP, waarmee je levels en gear kunt upgraden. De combat is uitdagend, met soepele animaties, strakke controls en een arsenaal aan wapens die je zelf kunt craften of verbeteren. Je kunt elk moment terug naar de hubwereld via de zogenaamde Blade Nexus om daar je uitrusting aan te passen, waarna je gewoon weer terug kunt keren naar het punt waar je was. Handig, vooral bij lastige baasgevechten. Een unieke toevoeging zijn de “Revenants of Adversity”, geesten die je kunt farmen en inzetten als sidekick tijdens gevechten. Daarnaast kun je elk level en elke baas opnieuw spelen om gear en materialen te verzamelen, zonder dat je een New Game+ hoeft te starten. Dit moedigt strategisch grinden aan, zonder dat het saai wordt.

Nieuwe toevoegingen en sfeer

Grafisch is deze game een feestje. De cel-shaded anime-stijl knalt van je scherm af en zorgt ervoor dat elk gevecht eruitziet als een brute anime film. Alles draait soepel, ook in quality mode, zonder performance issues. De muziek is bombastisch en passend: epische tracks tijdens bazen, sfeervolle ambient soundscapes in steden en grotten. Elk gebied heeft zijn eigen karakter, versterkt door de soundtrack. Wat deze game ook uniek maakt binnen het genre, is de flexibiliteit. Je kunt op elk moment je build wijzigen — van speer naar greatsword, van strength naar magic — zonder kosten. Dat maakt experimenteren laagdrempelig en de gameplay fris.

Conclusie

The First Berserker: Khazan is geen revolutionaire Soulslike, maar wat het doet, doet het goed. De actie is soepel, de uitdagingen zijn pittig en de progressie voelt constant belonend. De game pakt je bij je kraag en laat je niet meer los, zeker niet als je van bossfights en build-tinkering houdt. Met een speelduur van 30 tot 40 uur en genoeg redenen om missies opnieuw te spelen, krijg je waar voor je geld.

Recent articles

DM4S
DM4S
DM4S zijn voorkeuren gaan uit naar metroidvania’s, soulslikes of welk spel dan ook dat enige mate van zelfkastijding vereist. Hoe moeilijker en meedogenlozer het spel is, hoe meer plezier hij eruit haalt. Naast zijn werk als gastreviewer bij XBNL, kun je hem ook vinden op Retrolike.net, waar hij dagelijkse zijn avonturen uit retroland deelt.