Wat heeft Xbox gebracht in 2024 volgens Rik? Is dat positief of bespeuren we hier toch een overheersende kritische noot?
Het jaar 2024 bracht een overvloed aan toffe games, maar ook twijfels over de toekomst van Xbox. Rik kijkt terug op een periode waarin titels zoals Prince of Persia: The Lost Crown en Elden Ring: Shadow of the Erdtree uitblonken met innovatieve gameplay en indrukwekkende wereldbouw. Vooral Elden Ring’s DLC, die hij bestempelt als “bijna een volledige sequel,” wist hem zeker te overtuigen. Toch voelde hij tijd te kort om alles te spelen, wat volgens hem aantoont hoe sterk de kwaliteit dit jaar was.
Tegelijkertijd heeft Rik kritische noten over Xbox. Hij merkt dat het merk, ooit zijn vaste keuze, steeds verder afdrijft van wat het voor gamers aantrekkelijk maakt. Studio’s werden gesloten, communicatie over exclusieve titels bleef vaag en fysieke releases, zoals bij Hellblade 2, ontbraken. Volgens Rik lijkt Xbox meer op een uitgever dan een platform gericht op spelers. Dit jaar bracht hij dan ook opvallend veel tijd door op de PlayStation, wat zijn groeiende twijfels over Xbox onderstreept.
Hoop voor 2025
Ondanks zijn kritiek blijft Rik hoopvol. Hij ziet ruimte voor Xbox om weer dichter bij zijn community te komen, al hangt dat volgens hem af van hoe Microsoft in 2025 zijn strategie invult. Rik blijft loyaal aan gaming en het sociale aspect dat platforms zoals Xbox en Sea of Thieves bieden, maar hij vraagt zich wel af hoe lang spelers het merk nog trouw blijven als de huidige koers wordt voortgezet.