Renco deelt zijn hoogtepunten en teleurstellingen van het jaar. Hoe heeft hij het gamejaar 2024 beleefd? Wat vond hij van Xbox dit jaar?
2024 was volgens Renco een topjaar voor gaming. Een van de grote hoogtepunten was de Xbox Showcase, waar aankondigingen zoals Chronos: The New Dawn indruk maakten. Deze game wist te boeien met een Oost-Europese setting, tijdreis-elementen en een duistere sfeer die direct opviel. Ook andere titels zoals Hellblade: Senua’s Saga zetten de toon voor kwaliteit, terwijl Silent Hill 2 en Final Fantasy VII Rebirth bewezen dat remakes een gouden zet kunnen zijn. Silent Hill 2 herleefde de beklemmende sfeer van de originele game met indrukwekkende visuals en subtiele, psychologische horror. Tegelijkertijd bracht Final Fantasy VII Rebirth niet alleen nostalgie, maar ook emotie en vernieuwde gameplay naar de voorgrond.
Een ander hoogtepunt voor Renco was Sonic X Shadow Generations. Wat begon als een standaard Sonic-ervaring, bleek een onverwachte favoriet. De snelle gameplay, uitdagende levels en de introductie van Shadow als hoofdrolspeler zorgden voor uren speelplezier. Tot slot noemde hij de komst van Death Stranding naar Xbox een verrassing, waarmee Kojima’s unieke stijl een nieuw publiek bereikte. Dit voedt de hoop dat ook Death Stranding 2 uiteindelijk op het platform verschijnt.
Teleurstellingen in een verder sterk jaar
Helaas waren niet alle ervaringen in 2024 positief. Pneumata, een indie-horrorproject van een solo-ontwikkelaar, bleek te ambitieus. Hoewel de sfeer veelbelovend was, gooiden bugs en frustrerende gameplay roet in het eten. Een andere grote teleurstelling was Skull and Bones. Na jaren van uitstel leverde Ubisoft een eentonige game die het piratenleven weinig eer aandeed. Renco waardeerde de vastberadenheid van de ontwikkelaars, maar het eindresultaat voelde onaf.
Meer persoonlijk was Renco teleurgesteld in Metaphor: ReFantazio. De makers van Persona leverden technisch een sterke game af, maar de fantasy-setting wist hem niet te grijpen zoals de werelden van Persona dat deden. Dit toont hoe zelfs een goede game soms niet aansluit bij persoonlijke verwachtingen.
Renco’s game van het jaar
Zijn Game of the Year is zonder twijfel Persona 3 Reload. Met meer dan 150 uur speeltijd wist deze remake van een niche JRPG een diepe indruk achter te laten. De combinatie van life simulation, dungeon crawling en turn-based gevechten blijft uniek, maar vooral de manier waarop de personages worden uitgewerkt, maakt deze game speciaal. Hun complexe ontwikkeling en emotionele diepgang zorgen ervoor dat spelers echt met ze meeleven. Voor Renco was dit een van die zeldzame games die hem dwong om alles te verkennen, inclusief alle persona’s en items.
Vooruitkijken naar 2025
Met titels zoals Chronos: The New Dawn, de nieuwe Doom, en mogelijk GTA 6 in het vooruitzicht, belooft 2025 opnieuw een geweldig jaar te worden. Renco kijkt vooral uit naar Death Stranding 2, dat met zijn baanbrekende motion capture en Kojima’s unieke stijl opnieuw hoge ogen lijkt te gooien. Toch hoopt hij ook tijd te vinden om zijn backlog in te halen, want met zoveel sterke releases wordt dat steeds lastiger. Eén ding is zeker: 2025 heeft alle potentie om net zo memorabel te worden als 2024.