
Dreamless is sinds kort beschikbaar op de Xbox. Is dit een game die de horrorliefhebbers moeten omarmen of juist moeten negeren?
Dreamless is een horror-walking simulator/escape room van 17 Studio, een indie-ontwikkelaar uit Kazachstan. Maar is het echt een enge game, of blijft het bij een oppervlakkige horrorervaring? We namen de game onder de loep en kwamen tot een gemengde conclusie.
Verhaal en sfeer
Je speelt als een tiener die, na een misgelopen kampeertrip, door een vriend wordt uitgedaagd om een verlaten huis te bezoeken en daar content te maken met zijn videocamera. Klinkt bekend? Dat komt doordat dit concept al talloze keren is gebruikt in films en games. Toch begint de game veelbelovend met een duistere sfeer en een nachtzichtcamera à la Outlast. Al snel kom je documenten tegen waarin rituelen beschreven staan, zoals het oproepen van geesten met een pentagram en kaarsen. Dit klinkt als een prima opzet voor een spannende ervaring, maar helaas stelt de uitvoering teleur.
Gameplay en opbouw
Dreamless is opgesplitst in korte hoofdstukken, waarvan sommige nauwelijks gameplay bevatten. Het eerste hoofdstuk, bijvoorbeeld, bestaat alleen uit het oppakken van je telefoon en rugtas en het verlaten van je kamer. Gefeliciteerd, je hebt een achievement verdiend!
De rest van de game speelt als een simpele escape room: je zoekt objecten, lost basispuzzels op en probeert verder te komen. Dit concept kan werken als het goed wordt uitgevoerd, zoals bij Puppet House, maar hier voelt het repetitief en voorspelbaar. De spanning wordt snel weggevaagd door een gebrek aan opbouw. Het spel bombardeert je meteen met enge geluiden en paranormale gebeurtenissen, waardoor het mysterie snel verdwijnt.
Presentatie en voice acting
Grafisch ziet de game er redelijk uit, zeker voor een indieproject, maar de voice acting is ronduit dramatisch. De hoofdrolspeler heeft een zwaar Russisch accent en in plaats van als een tiener klinkt hij als een veel oudere man. Ook bijgeluiden zoals een radiogesprek met een zogenaamd 11-jarig meisje klinken amateuristisch met een zwaar Russisch accent en verkeerde uitspraken. Dit haalt je volledig uit de ervaring en zorgt ervoor dat de game nooit echt eng wordt.
Duur en prijs
Dreamless duurt slechts drie kwartier en heeft geen enkele vorm van replay value. Voor achievement hunters is dit misschien een makkelijke score, maar voor de gemiddelde gamer is de prijs van €15 simpelweg te hoog. Dit voelt als een game die voor de helft van dat bedrag nog enigszins te rechtvaardigen is, maar zelfs dan blijft het een zeer korte ervaring.
Besturing en afwerking
Qua besturing voelt Dreamless soms onhandig. Objecten worden bijvoorbeeld opgepakt met de B-knop in plaats van A, wat standaard is in de meeste games. Daarnaast is de interface soms verwarrend, zoals wanneer je op de verkeerde knop drukt en onbedoeld uit een puzzel stapt. Gelukkig bevat de game geen grote bugs of glitches, maar dat is ook het minste wat je mag verwachten.