
Afgelopen week is vriend van de redactie Hans aka Hertog in CarGo! gedoken. In deze review lees en hoor je over zijn bevindingen met de vermakelijke maar ook erg korte game.
CarGo! is een hectische arcadegame waarin spelers de rol aannemen van bezorgers die goederen moeten ophalen en afleveren in drukke, chaotische levels. De levels bestaan uit kleurrijke, cartoony steden die je bekijkt vanuit een isometrisch perspectief. Je kunt de game solo spelen, maar deze redacteur gaf dat al na twee levels op en huurde een bijrijder in.
Het spel doet sterk denken aan titels zoals Overcooked en Moving Out, waarbij teamwork en communicatie cruciaal is om de levels te halen met de maximale 3 sterren. De uitdaging in CarGo! zit niet alleen in het navigeren door drukke straten (de medeweggebruikers zijn een grote hindernis), maar ook in het omgaan met onverwachte obstakels zoals openstaande bruggen, wegversperringen en zelfs police chases! De verschillende levels dwingen je in verschillende voertuigen te rijden, zoals een busje, een raceauto of zelfs een monstertruck, die allen hun eigen snelheid en handling hebben. In onderstaande video review en podcast worden de indrukken met CarGo! besproken!
Heerlijk chaotisch
In bovenstaande video review van de game CarGo! bespreken Hans en Rik een vrolijke en chaotische couch co-op ervaring die vooral tot zijn recht komt wanneer je samen speelt. Hans beschrijft de game als een luchtige variant van titels als Overcooked en Unrailed, waarbij het draait om het bezorgen van goederen binnen een tijdslimiet. Hoewel de game ook solo te spelen is, benadrukt hij dat het plezier vooral voortkomt uit samenwerking met vrienden of familie. De kleurrijke en dynamische spelwereld doet denken aan een druk stadsverkeer vol obstakels en interactieve elementen zoals bruggen en treinen.
Qua gameplay biedt CarGo! twintig levels met oplopende moeilijkheid, waarin strategie en taakverdeling essentieel worden om het maximale aantal sterren per level te behalen. De structuur blijft overzichtelijk: verzamel grondstoffen, lever ze af op de juiste locaties en probeer zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Hoewel er geen echt verhaal of cinematics aan te pas komen, houdt het spel spelers scherp door bonusdoelen en nieuwe obstakels in latere levels. De besturing is eenvoudig en intuïtief, en volgens Hans technisch gezien solide – zonder bugs of prestatieproblemen.
Toch heeft de game ook zijn beperkingen. De speelduur is relatief kort; in zo’n tweeënhalf uur hadden Hans en zijn vriendin Leonie de hele game uitgespeeld én alle levels op drie sterren voltooid. Daardoor ontbreekt volgens hen de herhaalwaarde, tenzij je het spel wekelijks met jonge kinderen speelt. Voor de prijs van 13 euro voelt dat wat mager, al zou een korting in een sale de aankoop aantrekkelijker maken. Hans waardeert de game met een 6, vooral vanwege de beperkte content, maar prijst de degelijke afwerking en het plezier dat CarGo! kan opleveren als luchtige tussendoortitel.
Conclusie
CarGo! biedt een chaotische en vermakelijke ervaring die vooral tot zijn recht komt in lokale co-op. De charmante graphics en toegankelijke gameplay maken het een ideale keuze voor casual gamers of families die een avondje samen willen spelen. Helaas is de hoeveelheid spelplezier met maar 20 levels erg beperkt, en zit er relatief weinig replay value in. Voor een aanschafprijs van €12,99 is de netto speelduur van 2,5 uur om alle sterren te halen wel echt te weinig. Je kunt de speelduur verlengen door alle achievements te willen halen, maar dat vereist regelmatige herhaling van dezelfde levels zonder enige voortgang te voelen buiten de achievements.