Microsoft heeft op een privé-bijeenkomst laten zien wat het verschil is tussen de Xbox One en de Scorpio, ook op 1080p. Wij hebben hier de screenshots zodat jullie het zelf kunnen zien.
Op een evenement waar slechts een aantal partners waren uitgenodigd heeft Microsoft laten zien hoe de 4K verbeteringen er uit zien, maar ook de supersampling op 1080p HD-schermen. Daarnaast biedt de GPU van de Scorpio nog ruimte voor nog mooiere plaatjes met meer details.
De eerste demonstratie laat een dame in een gedetailleerde steampunk laboratorium zien. Wat voor game is dit? Helaas is dit slechts een tech-demo en komt deze game niet echt uit. Jammer, want het ziet er wel erg vet uit!
1080p vs. 4K
Laten we eens kijken naar de verschillen tussen 1080p en 4K hieronder. Microsoft gebruikt deze screenshots om een game op de Xbox One te vergelijken met de versie op Project Scorpio die volledig op 4K draait. Let vooral op de detail in het gezicht, het haar en op de achtergrond. En natuurlijk valt op dat Scorpio-versie een stuk scherper is.
Hou er wel rekening mee dat al de Scorpio-screenshots zijn teruggedraaid naar 1080p om ze te kunnen vergelijken. Het bewegend beeld op een 4k-scherm zal er veel indrukwekkender uitzien.
Xbox One @ 1080p (links) | Project Scorpio @ 4K (rechts)
1080p Xbox One vs. 1080p Scorpio
Nu is er nog een zelfde soort vergelijking, maar nu met de Scorpio op een 1080p HD-scherm. Je ziet wederom de toename in detail, zelfs op een 1080p-scherm.
Xbox One @ 1080p (links) | Project Scorpio @ 4K op 1080p (rechts)
Hier nog een vergelijking met alle drie de beelden:
Xbox One @ 1080p (links) | Project Scorpio @ 4K op 1080p (midden) | Project Scorpio @ 4K native (rechts)
En nog meer verbeteringen
De plaatjes hierboven zijn slechts om het verschil tussen de verschillende resoluties aan te geven. Maar ontwikkelaars kunnen hun games er nog beter uit laten zien dankzij de krachtige 6 teraflops van de Scorpio. We zullen waarschijnlijk meer details en betere textures in de games terug gaan zien. Microsoft laat een voorbeeld zien met de vergelijking van een geel lieveheersbeestje.
Project Scorpio @ 4K (links) | Project Scorpio @ 4K met verbeteringen (rechts)
Het linkerplaatje laat een lieveheersbeestje zien die is gerendered op 4K met “oude” Xbox One-technieken op de Scorpio. Het ziet er prima uit, maar als je inzoomt dan zien de textures er een beetje detailloos uit. Het rechterplaatje heeft veel betere textures waardoor het er bijna foto-realistisch uitziet, ook de achtergrond. Ook zijn er extra 3D-effecten toegevoegd waardoor het insect ook haartjes heeft gekregen op de poten.
Wat betekent dit nu allemaal
Hoewel je met een 4K-scherm het beste haalt uit Project Scorpio zie je duidelijk dat er veel verbeteringen zijn voor als je het nog draait op een HD-scherm. Alleen door middel van de resolutie opschroeven zullen (bestaande) games op de Scorpio er een stuk beter uitzien. Wanneer ontwikkelaars de resterende kracht van de GPU gebruiken voor verdere verbeteringen, wordt de afstand tussen de One en de Scorpio alleen maar groter.
Ik kijk echt uit naar de Scorpio. Wat denken jullie van bovenstaande beelden?
Zelfs op een 1080P ziet het er geweldig uit.