Door de acties van Machinima is Microsoft in verlegenheid gebracht. YouTube videomakers betalen om de Xbox One te promoten en dat niet vertellen, dat is niet de bedoeling.
De US trade commission, zeg maar de handelswaakhond van de VS, heeft een schikking aangeboden aan Machinima wat betreft de aantijgingen dat dit gaming netwerk zijn klanten heeft bedrogen in een misleidende promotie.
In 2013 sloot Machinima een contract met de Starcom MediaVest Group die op zijn beurt weer was ingehuurd door Microsoft, om een advertentiecampagne over de Xbox One en drie games te starten. Machinima betaalde daarop $30.000 aan de YouTubers die content voor Machinima maakten waarbij zij moesten beloven dat ze gebruik zouden maken van de Xbox One beelden in hun video’s.
De YouTubers kregen van Machinima een contractueel verbod wat betreft het uitbrengen van negatief of kleinerend nieuws over Machinima, de Xbox One of één van de Xbox exclusives. Ook mochten zij geen details over deze deal openbaar maken. Juist dat laatste is in strijd met de regels van de FTC.
De ‘promotiecampagne’ van de Xbox One ging in 2 fases.
- Fase 1:
De YouTubers moesten twee video’s maken waarin ze een montage gebruikten van Xbox 360 games, twee à drie dingen beschreven over de verwachtingen van de Xbox One en Microsoft producten en het spel Ryse positief in de verf zetten. Hoeveel YouTubers aan deze fase hebben deelgenomen is niet bekend, maar het staat wel vast dat Adam “SkyVSGaming” Dahlberg en Tom “TheSyndicateProject” Cassell (zie bovenstaand plaatje) respectievelijk $15.000 en $30.000 betaald kregen voor hun video’s. De video’s wekken de impressie dat zij onafhankelijk gemaakt werden en dat het de persoonlijke meningen van de makers waren. - Fase 2:
In fase twee kregen deelnemers $1 per 1.000 views van hun video, met een maximum van  $25.000. In die video moest de Xbox One en zijn exclusives gepromoot worden. Tussen 22 november en 31 december 2013 werden meer dan 300 video’s geüpload als onderdeel van deze campagne.
De FTC heeft ondertussen laten weten dat zij en Machinima een schikking hebben afgesproken waarbij Machinima de belofte heeft moeten doen dat zij dit soort misleidende gedrag in de toekomst zullen laten. Zij moeten er zeker van zijn dat de ‘beïnvloeders’ bekend maken dat zij voor hun ‘reclame’ betaald worden. Machinima moet 90 dagen na het uploaden van de video controleren of dit daadwerkelijk gedaan is.
Microsoft en Starcom zijn ook benaderd door de FTC maar er is geen actie tegen hen ondernomen omdat zij al snel na het ontdekken van deze constructie van Machinima eisten dat zij deze situatie zouden oplossen.