Xbox gaat vanaf nu de logo’s van PlayStation en Nintendo tonen in hun showcases. Dit is volgens Phil Spencer een stap richting meer transparantie over waar hun games beschikbaar zijn. Maar wat betekent dit precies voor gamers?
In een recent interview liet Phil Spencer weten dat Xbox meer openheid wil creëren over waar hun games te spelen zijn. “Ik wil transparant zijn met mensen – of het nu gaat om games die op Nintendo, PlayStation of Steam verschijnen… Mensen moeten weten waar ze onze games kunnen kopen,” aldus Spencer. Dit betekent dat we in toekomstige Xbox-showcases naast het Xbox-logo ook de logo’s van concurrenten als PlayStation en Nintendo voorbij zullen zien komen.
Het tonen van de logo’s van concurrenten is een opvallende zet in een industrie waar platform-exclusiviteit vaak centraal staat. Xbox lijkt hiermee wederom een signaal af te geven: het draait om de game-ervaring, ongeacht op welk platform je speelt. Maar je kunt je ook afvragen of dit niet gewoon slimme marketing is. Door deze transparantie positioneert Xbox zichzelf als een speler die de gamer centraal stelt, wat het merk sympathieker kan maken in de ogen van het publiek. Zeker nu Xbox steeds meer inzet op ecosystemen zoals Game Pass en cloud gaming, lijkt deze stap aan te sluiten bij hun bredere strategie.
Wat betekent dit voor exclusives?
Het is interessant om te zien hoe dit invloed heeft op de discussie rondom exclusives. Terwijl PlayStation en Nintendo vooral inzetten op exclusieve titels om hun platformen aantrekkelijk te maken, lijkt Xbox een andere route in te slaan. Natuurlijk blijven er nog steeds exclusieve games binnen het Xbox-ecosysteem, maar het benadrukken van cross-platformbeschikbaarheid kan de perceptie van Xbox als “open” platform versterken. Misschien is dit een manier om de focus te verleggen van exclusiviteit naar toegankelijkheid. Of het werkt, zal de tijd leren.
Wat vind jij van deze move van Xbox? Is dit een stap vooruit in de gamingwereld? Laat het weten in de comments!