Al sinds de originele Xbox probeert Microsoft in Japan te groeien. Dat heeft ons fantastische games opgeleverd zoals Lost Odyssey. In het land van de rijzende zon heeft het echter nooit zijn vruchten afgeworpen. Tot nu?
Inmiddels zijn er van de Xbox Series S en X samen ruim 100.000 stuks verkocht. Is het omdat Japan een beetje een pervers land is? Als je S & X zo naast elkaar zet dan kan je een ander woord lezen. Nee, ik denk niet dat mijn argument ook in het Japans stand houdt. De reden voor het succes zijn de ‘lessons learned’ van de Xbox en Xbox 360 generatie. Ik verwacht dat Microsoft stappen heeft gezet met haar netwerk en de lokalisatie van haar producten en diensten in Japan.
Een nog beter argument is het huidige aanbod door Microsoft. Game Pass heeft in april haar intrede gedaan in Japan, en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Ook zijn de Series S en X vrij scherp geprijsd. Daarnaast lijkt het er op dat de Japanners nu anders tegen westerse games aan kijken dan twintig jaar geleden. Ik begrijp dat het destijds rondging als: yougee wa kusogee (洋ゲーはクソゲー). Dat staat voor ”westerse games zijn schijtgames”. Ik heb het niet zelf verzonnen, dat heb ik van Kotaku.
Tenslotte flirt Microsoft ook wel een beetje met de Japanners. Zo liet Todd Howard onlangs weten dat al het dialoog in Starfield ook naar het Japans vertaald wordt. Twee derde van de 100.000 stuks bestaat uit Series X consoles. De Series S is dus goed voor een derde daarvan. Analist Benji-Sales merkt op dat het Microsoft met de Xbox One vier jaar kostte om zulke verkoopaantallen te bereiken.
Goed nieuws voor team Xbox dus. En uiteindelijk ook voor Xbox fans in andere delen van de wereld. Want daarmee neemt de kans op meer Japanse games op ons platform toe. Denk aan Otogi van 2003 of de vele shoot-em-ups van de 360 generatie.