Nog maar een paar weken en hij is er, de Xbox One X. De verschillen met de PS4 Pro beginnen nu steeds duidelijker te worden. Deze week liet één van de meeste gerenommeerde testsites Digital Foundry zijn experts erop los.
De mannen en/of vrouwen van Digital Foundry namen deze week te tijd om Shadow of War los te laten op zowel de Xbox One X en de PS4 Pro. Het verschil in power werd redelijk snel duidelijk.
Doordat Shadow of War een game vol met details is, is het bij uitstek zeer geschikt om zo’n vergelijking mee te doen. Men zag op twee gebieden een behoorlijk verschil. De PS4 Pro doet het helemaal niet slecht en haalt rond de 1620p met verbeterde visuele settings in de gehele game. De dynamische resolutie laat ook veranderingen maar ook problemen zien met het laden van de juiste textures. De hoofdoorzaak hiervan is het gebrek aan geheugen. Op dit punt slaat de winst van een Xbox One X in want die heeft hier 12GB aan GDDR5 geheugen voor gereserveerd. Deze console heeft dan ook geen problemen met het laden van de 4K texture packs.
Visual Quality settings
De resolutie maakt het gat alleen maar groter en de Xbox One X heeft bepaalde daarvoor zeer interessante configuraties toegepast. In tegenstelling tot de PS4 Pro kan je in de X de dynamic resolution scaling uitzetten en dat zorgt ervoor dat Shadow of War de native 4K resolutie haalt (2160p). Vanaf dat punt zijn er meer instellingen te veranderen waarmee je kan aangeven of je prioriteit geeft aan deze resolutie of aan iets wat men Visual Quality settings noemt. Deze laatste heeft de voorkeur van DF. Het is zelfs zo dat Shadow of War zoveel extra visuele opties heeft en dat deze allemaal volledig worden gebruikt in deze laatste settings.