De beta is in volle gang dus het leek ons wel even tijd om de resultaten tot nu toe met jullie te delen.

Onze grote vrienden bij Digital Foundry zijn experts in het ‘meten’ van games. We delen hun bevindingen even met jullie. Bij het zien van de eerste beelden van de Xbox One versie, waren er veel teleurgestelde geluiden te horen. Het was een aardige downgrade van hetgeen we op de E3 in 2013 hadden gezien. Dat gezegd hebbende kan je niet anders concluderen dan dat men bij Ubisoft een puik stukje werk heeft afgeleverd. We hebben nu eenmaal met de beperkingen van de consoles te maken en dus is het altijd inleveren op de shiny pc versie. Toch laat deze versie van een post-pandemisch New York de beste lighting ooit op een console getoond zien. De sfeer is gewoon geweldig en de rijk besneeuwde straten zijn een showcase voor de nieuwe Snowdrop engine.

Er is diep in zowel de PS4- als de Xbox One-versie gedoken en het verschil zit hem niet in het visuele deel maar in de prestaties. Beide games zijn afgesteld op 30 fps en beide weten ze die framerate goed vast te houden. Op wat kleine dingen na, weet de Xbox One de PS4 bij te houden. Waar regelmatig in andere games de PS4 wat betere resultaten liet zien, bewijst The Division dat dit geen donder met de console te maken heeft. Op het sporadische screen-tearing en een enkele framedrop van paar fps na, is er eigenlijk geen verschil op te merken.

Al met al lijkt het er dus op dat we eindelijk een team hebben gevonden die meer uit de One kan halen dan tot nu toe werd gered. Natuurlijk heeft de cap van 30 fps hier iets mee te maken en weten we niet wat er zou gebeuren als die cap er niet op zat. Maar voor nu levert The Division een solide ervaring en dat allemaal op een volledig 1920×1080 resolutie.

comparison1 comparison2

We hadden al eerder geschreven over de aanpassingen die je zelf kan toepassen in het menu en ook dat kan voordeel opleveren. Visueel gezien kan je beide versies niet echt uit elkaar houden. Voor de mierenneukers onder ons, er is een klein verschil in details te zien rond de base of operations van de game. Maar het zou ons niets verbazen als die met de uiteindelijke versie ook opgepoetst zijn. De weergave van de weersomstandigheden, met name het vallen van de sneeuw, zijn identiek op beide consoles.

Er zal ongetwijfeld nog het één en ander opgepoetst en getweaked gaan worden maar voor nu is het wel duidelijk. De Xbox One doet niet onder voor zijn Japanse tegenstander. Het kan dus wel gewoon.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties