Hoewel de kleinere console een lichte performance boost heeft gekregen zullen de games er identiek uitzien, zegt Microsoft.
De Xbox One S, vervanger van het lelijke bakbeest van een Xbox One, is een waar esthetisch meesterwerk. Hij is een stuk kleiner en een stuk efficiënter, allemaal dankzij nieuwe hardware.
Gears of War 4-ontwikkelaar Rod Fergusson gaf aan dat hun nieuwe game beter zou draaien op de kleine One S dan op de originele One, allemaal dankzij de nieuwere hardware. De game maakt namelijk gebruik van een dynamische resolutie zodat altijd een bepaalde framerate gegarandeerd kan worden. Volgens Gergusson zou de de game met een betere behoud van de resolutie op de One S draaien.
Microsoft ontkent dat de games er op de verschillende consoles verschillend uit zien. Xbox-man Albert Penello gaf op de E3 aan dat de extra kracht voor HDR is en het geen impact heeft op de performance van de games.
“Toen we de aanpassingen maakten voor 4K hebben we een beetje meer verwerkingskracht beschikbaar gemaakt om HDR in te schakelen. Dat is het. Het is exact dezelfde architectuur als de bestaande.
Om HDR te ondersteunen geven we mensen toegang tot een klein beetje meer CPU en GPU. Het is zo insignificant dat het verbijsterend is dat het wordt opgepikt.”
Ook Phil Spencer is er duidelijk over:
“Het is ontworpen om de Xbox One games precies op dezelfde manier af te spelen als op je bestaande Xbox One. De enige feature wat verschilt is HDR. Met de toegenomen HDMI mogelijkheden heeft het de mogelijk om high dynamic range te ondersteunen.”
Hij geeft verder aan dat, zelfs met de huidige Xbox One, er verschillende hardware-iteraties zijn geweest. Dat is of om kosten te drukken, of omdat er een andere leverancier is, wat kan resulteren in net andere performance. Het is nooit exact hetzelfde, gaf de baas van Xbox aan.
Phil benadrukt dat dat je deze console niet moet kopen als je denk dat het je games beter afspeelt want daarvoor is het niet ontworpen. Het is ontworpen om dezelfde games exact hetzelfde af te spelen.