DirectX 12, een term die Microsoft veel gebruikt de laatste tijd. Wat is DirectX 12 eigenlijk, wat doet het exact? In een recent interview van GameZone met een ontwikkelaar van Caffeine komen we wat meer te weten.
DirectX 12 is een verzameling API’s (Application Programming Interface) zoals Direct3D of DirectMusic. Direct3D is hier voor ons gamers vooral van belang, deze API wordt gebruikt voor games en andere grafische ervaringen op de pc, Xbox 360 en Xbox One. Allemaal leuk en aardig, maar wat doet zo’n API dan?
Goeie vraag, heel simpel gezegd is een DirectX API een taal die verschillende hardware componenten met elkaar laat praten. De CPU (processor), GPU (grafische processor) en je RAM (geheugen) moeten elkaar kunnen vinden en met elkaar communiceren over wie wat moet gaan doen. Hoe sneller en vloeiender dit communiceren gebeurt, hoe beter de prestaties op het scherm zijn. DirectX 12 is een verbetering op het gebied van de vorige taal die er gesproken werd tussen de hardware componenten, DirectX 11.
DirectX 12 op oude en nieuwe hardware
Er werd eerder aangenomen dat oudere hardware er niet heel erg veel op vooruit gaat met de nieuwe Direct X. DirectX 12 is ontwikkeld voor nieuwe hardware, waar multicore’s voorop staan. Op dit moment hebben gamers niets aan meer dan 4 cores in een CPU. (Hyperthreading niet meegerekend) DirectX 11 heeft niet de mogelijkheid om meer dan 4 cores te laten samenwerken met de GPU. Leuk dat je een nieuwe dikke I7-5960X 8 core CPU hebt in je monster-rig, maar je hebt er geen ‘kudt’ aan als gamer. Om zo’n soort CPU tot zijn recht te laten komen heb je DirectX 12 nodig, welke alle 8 CPU cores kan laten communiceren met de GPU. In het geval van dit soort monster CPU’s is de prestatieboost direct te merken. Maar hoe zit het met bestaande oudere hardware? De CPU die in de Xbox One zit is van AMD, welke ook een 8 cores heeft zonder hyperthreading. Er is voor een 8 core gekozen omdat de Xbox One op de achtergrond ook nog andere functies laat draaien terwijl je aan het gamen bent. Er draaien altijd 3 besturingsprogramma’s op je Xbox One, welke allemaal gebruik maken van je CPU. Hoe meer cores er beschikbaar zijn, hoe beter dus. Hoe DirectX 12 precies met deze 8 cores omgaat is niet bekend. Wat in het interview met Dylan Browne naar voren is gekomen, is dat de developer toch een zeer significante prestatie boost heeft weten te krijgen uit de 8 core CPU van de Xbox One. Meer dan 20% zelfs, wat in framerate (FPS) en kwaliteit van de textures te zien is.
“I’ve been in the DirectX 12 developer program for a while. So, I’ve been playing around with a lot of those builds of Unreal Engine and seeing how they play out. Usually you’re seeing a 20-ish% performance increase in most cases. So it definitely boosts the FPS which would allow to increase, especially on Xbox, which is a little more underpowered obviously than you’re PS4. On Xbox, it might allow me to do things like have the soft chatters that I have on PC which I didn’t originally enable when I started to port to Xbox mainly because it was cut out due to performance, but it performs pretty well. I could actually probably enable them on the current build but when I get a Direct X12 build I’ll be looking into more ways to up the resolution and things like that”.
– Dylan Browne, Incandescent Imaging
Volgens Dylan gaat de Xbox One er dus meer dan 20% op vooruit met DirectX 12. Let wel, dit cijfer geldt voor de game waar hij op dit moment aan werkt. De game Caffeine is ontwikkeld met en voor DirectX 12 en door iemand die vanaf dag 1 betrokken is geweest bij de creatie van DX 12. Een game die oorspronkelijk is gemaakt met DirectX 11 krijgt dus niet deze 20% prestatie boost. Enkel games die vanaf dag 1 op DX 12 zijn gemaakt kunnen de volledige prestatiekracht van DX 12 benutten. We zullen dus pas echt iets gaan merken van de nieuwe DX 12 functionaliteit in 2017 of later. Games waarvan de productie in 2013 of begin 2014 begonnen is en die niet een first party Microsoft Studio zijn, zullen zeer waarschijnlijk voor DX 11 gemaakt zijn. Via DX 12 wordt dit wel wat verbeterd, maar verwacht niet een 20% verbetering. Dit zal eerder tussen de 7 en 15% liggen, wat niet slecht is maar niet het maximale uit de Xbox One halen. Even geduld nog dus voordat we kunnen zeggen dat de Xbox One snoeihard beter is dan de Playstation 4.
20% meer kracht was vermeld voor pc’s.
X-one krijgt meer dan de genoemde 20% vanwege dedicated hardware, zie artikel:
Klopt, heb ik ook vermeld in het artikel: “Volgens Dylan gaat de Xbox One er dus meer dan 20% op vooruit met DirectX 12”