Het zal waarschijnlijk altijd wel een dingetje blijven tussen fanboys. Elkaar om de oren slaan met verkoopcijfers van hun favoriete console. Zeker met de feestdagen weer achter de rug komt er weer een hoop van dat soort info naar buiten.
Ik heb het zelf nooit begrepen. Waarom iemand afkraken om de console die hij of zij gekocht heeft? Tuurlijk, om elkaar wat te sarren allicht. Doe ik met mijn vrienden ook (lezen jullie mee Simon en Eelke-Jan?) Maar complete oorlogen worden er online om ontketend. Wees blij met goede verkoopcijfers. Meer consoles is minder risico voor gamebakkers en dus meer games. Enfin, Microsoft maakt de verkoopcijfers al niet meer officieel bekend. Toch hebben we weer wat cijfertjes voor jullie.
Verkoopcijfers
Het onderzoeksbedrijf SuperData beweert dat sinds de Xbox One in november 2013 gereleased werd, de console wereldwijd 26 miljoen keer verkocht is. Dat is een serieuze hoeveelheid consoles. Echter schijnt de Playstation 4 het nog veel beter te doen. Sony liet onlangs weten dat er wereldwijd 53,4 miljoen PS4’s verkocht zijn. Voer voor fanboys dus.
Happy gamers
Microsoft gooit het echter over een totaal andere boeg. In plaats van zich te focussen op verkoopcijfers van de console, richten zij zich liever op het aantal actieve Xbox Live gebruikers. Elke maand bekijken zij hoeveel mensen zich ingelogd hebben met hun account. Volgens de laatste telling waren dit er 47 miljoen.
Xbox opperhoofd Phil Spencer liet weten dat deze cijfers veel interessanter en riskanter zijn om naar buiten te brengen dan het aantal verkochte consoles. Dit omdat dit cijfer elke maand omhoog, maar ook omlaag kan gaan, terwijl de verkoopcijfers alleen maar omhoog kunnen.
Een console die 2 jaar geleden is verkocht maar nu stof ligt te verzamelen ergens in een kast, is niet goed voor de gamer, niet voor de ontwikkelaar en niet voor Microsoft. Het mooie van verkoopcijfers is dat je ziet dat je console installed base omhoog gaat. Het geeft echter niet weer hoe gezond je ecosysteem is. Wij focussen ons op onze maandelijkse, actieve user base, omdat dit mensen zijn die bewust voor onze content, games, platform en service hebben gekozen. Wij willen ons succes peilen aan hun blijdschap en toewijding. Wij moeten zorgen dat zij blij en tevreden blijven.
Goeie tekst van Phil. Nu heb je weer wat munitie in de oorlog tegen Sony fanboys. Of hebben jullie dat helemaal niet nodig en zijn jullie, net als ik, gewoon hartstikke blij met je Xbox?