In een interview met The Guardian heeft onze eigen ome Phil Spencer weer wat leuke nieuwtjes gedeeld. Onder andere over de aankomende Game Pass.
Spencer vertelt over de uitdaging die hij nu voor zich heeft. Datgene bieden wat de consumenten zoeken. Men is met de nieuwe Creators Update al een stuk op weg en de online infrastructuur van Xbox Live draait goed.
Nu zijn de ontwikkelaars aan de beurt. Men is al begonnen met het openzetten van de Azure cloud servers voor de kleinere ontwikkelaars zodat zij een service-based game kunnen maken. Iets wat anders niet mogelijk zou zijn vanwege de zeer hoge ontwikkelkosten van het opzetten van een infrastructuur. Microsoft doet nu op kleinere schaal hetzelfde als wat het voor Respawn Entertainment heeft gedaan tijden de ontwikkeling van Titanfall.
Verhalende games met een abonnement?
Hij neemt FIFA Ultimate Team als voorbeeld voor het succes van een service-based game. Hij erkent ook dat niet elke game op die manier zal werken, want het gebruik van microtransacties is bijvoorbeeld geen goed format voor een verhalende single-player game.
“Het publiek voor deze grote exclusieve verhalende games, ik wil niet zeggen dat deze niet zo groot is maar ze zijn niet heel consistent. Je heb games zoals Zelda of Horizon Zero Dawn die het goed doen als ze uitkomen maar ze hebben lang niet meer dezelfde impact als dat ze dat vroeger zouden hebben gehad. De grote service-based games trekken nu ook een veel groter publiek naar zich toe.
Sony’s first-party studios doen veel van dit soort verhalende games en zij zijn daar erg goed in. Maar je merkt dat er steeds minder van dit soort games komen. Zakelijk gezien zijn het lastige beslissingen voor zulke teams, je hebt te maken met meer tegenwind.”
Voorbeelden van succesvolle online ervaringen zijn Forza, Gears of War en Halo die allemaal een zeer goede multiplayer in zich hebben. Zelfs Forza drijft daarop met zijn AI-tegenstanders die gebaseerd zijn op de rijstijl van echte spelers. De komende Sea of Thieves zal ook een open-wereld role-playing game worden die je samen met spelers uit de hele wereld speelt. Dat is wel de toekomst die Spencer ziet op het gebied van games.
Game in stukjes
Hoe dat voor de traditionele single-player games zal gaan uitpakken, dat zal van de industrie afhangen. Het idee van games die je via een abonnement speelt, een beetje wat Telltale doet met zijn games die je in episodes speelt, is iets waar hij al langer mee bezig is. Geen hele game in één keer meer, maar in stukjes.
“Ik heb bijvoorbeeld naar Netflix en HBO gekeken, die geweldige content hebben omdat ze een abonnementsmodel hanteren. Shannon Loftis en ik zijn er vaak over aan het nadenken hoe we verhalende games in het Xbox Game Pass-model kunnen gieten. In de tv-wereld is het verhalen vertellen al een groot iets en ik denk dat dit juist komt door dit model. Ik hoop dat onze industrie hier ook iets mee kan gaan doen. Ik hoop dat er nieuwe verhalende games komen als dit model erop losgelaten wordt en het zorgt voor financiering van het project.”
Spencer geeft ook aan dat het betalen voor third-party exclusives zoals Rise of the Tomb Raider, geen slimme zet is als je naar de lange termijn kijkt. Zijn visie is vaak wel spot on, kijk alleen al naar de Scorpio.
Hoe deze plannen in de werkelijkheid vorm gaan krijgen, is mij nog een beetje een raadsel. Moeten we 10 euro per maand gaan betalen zodat we bepaalde games in delen mogen gaan spelen? Wat gebeurt er als zo’n game niet aanslaat? Stopt het dan na deel 3? Kortom, de vergelijking met tv-series vind ik niet echt opgaan. Dat is toch een hele andere ervaring en die series zijn vaak al in zijn geheel gemaakt. Hoogstens hangt het uitkomen van een volgend seizoen af van het succes. Dat is toch iets anders dan een game.
Stel dat ze geen/weinig singleplayer games gaan maken ga ik er toch echt over twijfelen om een ps4 te kopen naast mijn xbox, voor bv. De geweldige games zoals horizon of/en uncharted 4. Ik wacht maar denk tot e3 en maak dan mijn beslissing, want voor de prijs van scorpio kun je makkelijk een ps4 plus die games kopen, wat denken jullie van zoiets?