Het merk Xbox is opgenomen in de BrandZ top 100. Een prestigeuze ranglijst voor meest waardevolle merken wereldwijd. Xbox is de enige gaming console die opgenomen is in de lijst. Waar gaat deze ranglijst precies over?
De BrandZ top 100 wordt jaarlijks gepubliceerd en wordt sinds 2006 samengesteld door de wetenschappelijke tak van Kantar. BrandZ berekent de meerwaarde van de merken door het combineren van financiële en markt data met de data van vragenlijsten van bijna 4 miljoen consumenten in 51 landen waarin zij aangeven wat ze van de merken vinden. De lijst werd altijd gedomineerd door met name bedrijven uit de VS, waaronder Apple, Google, Facebook en Microsoft. De laatste jaren zijn ook Chinese bedrijven een stevige positie aan het innemen op de lijst.
Playstation en Nintendo nergens te vinden
Een aantal merken zijn nieuw in de BrandZ top 100 ranglijst, waaronder Xbox op plek 87. En dat is uniek, want Xbox is het enige gaming console merk in de lijst. Nintendo en Playstation zijn nergens te bekennen.
Het merk Xbox is één van de 9 nieuwkomers in de lijst. We zien dat Xbox door de combinatie van eerder genoemde data op een waarde van 16,690 miljoen dollar komt te staan.
Voor diegene die de financiële rapporten van Microsoft volgen en de visie en koers die Xbox als onderdeel van Microsoft sinds 2017 heeft ingezet, zal deze plaatsing op de ranglijst wellicht niet als verassing komen. Zo laat de Xbox afdeling van Microsoft de afgelopen jaren een duidelijk stijgende lijn zien, blijkt de afdeling financieel zeer gezond en heb je hier kunnen lezen over het jaarrapport. Ook werd vorige week gepubliceerd dat de aandelen van Microsoft een all-time hoogtepunt bereikt hebben, waarbij uit analyses geconcludeerd werd dat het vertrouwen in het merk Xbox als belangrijkste reden gezien werd voor de stijging van Microsoft’s aandelen in zijn totaal.
Mogelijke verklaringen voor het vertrouwen in het merk Xbox
Er zijn meerdere redenen te bedenken voor het groeiende vertrouwen in het merk Xbox. De visie en koers die de Xbox afdeling onder leiding van Phil Spencer voert lijkt hierin leidend. Onze hoofdredacteur Rob heeft hierover recent nog een uitvoerig artikel geschreven naar aanleiding van een interview dat gepubliceerd is in The Verge.
Een belangrijk onderdeel van de gewijzigde koers is een verschuiving in accent naar een abonnementsmodel als basis van inkomsten. Met tientallen miljoenen gebruikers van Xbox Live, Game Pass en de recente Game Pass Ultimate heeft Xbox enorme stappen gezet.
Een andere belangrijke ontwikkeling is ingezet rondom cloud gaming, oftewel Project xCloud. Vanaf oktober 2019 zal het voor mensen met een Xbox account mogelijk gaan zijn om hun games vanuit hun eigen Xbox of vanuit de Cloud te gaan streamen naar mobiele devices. Microsoft heeft met Azure technologie ontwikkeld waardoor dit mogelijk is, waarmee zij zelfs de PS5 gamers zullen gaan bedienen.
Naast de subscripties en de cloud gaming heeft Microsoft tevens flink geïnvesteerd in het aankopen van studios, waarmee het doel natuurlijk is om zelf games te ontwikkelen. Dit is nodig om in beiden services te voorzien. De diverse ontwikkelingen die de Xbox afdeling binnen Microsoft maakt zorgen wereldwijd voor veel vertrouwen onder gamers in de toekomst van Xbox. En dat wordt teruggezien in de objectieve waarde van het merk Xbox met een 87e plek in de BrandZ top 100.
Goh. En hebben Nintendo en PlayStation ook niet in eerdere edities van deze lijst gestaan?