Stel je voor, je zit comfortabel op je bank met een Xbox-controller in je handen, klaar om Azeroth te betreden. Klinkt goed toch? Nou, het zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden. Met bijna twee decennia op de teller (ouch, ik word oud) is de vraag of World of Warcraft (WoW) ooit naar de console zou komen vaak gesteld. Die vraag is nooit bevredigend beantwoord. Tot nu.

Op BlizzCon 2023 vroeg een Josh West van Gamerant aan Holly Longdale, de vicepresident en executive producer van WoW, of Blizzard Entertainment het idee van een consoleversie interessant vindt. Haar antwoord? “Natuurlijk! Ja, we praten er constant over.” En met de recente overname van Blizzard door Microsoft Gaming, lijkt wat ooit een droom was, nu binnen handbereik.

In 2004, toen WoW net uitkwam, was het ondenkbaar dat het spel geschikt zou zijn voor de consoles van die tijd. Maar vandaag de dag, met de kracht van de Xbox Series X en de muren die cross-platform play belemmerden die zijn neergehaald, is de situatie anders. Longdale is zelfs van mening dat technische logistiek of complexiteiten geen struikelblok hoeven te zijn. “Ik denk dat we vrij goed gepositioneerd zijn, en dat is ook waarom we het erover hebben.”

Instappen in het WoW verhaal

Met de Worldsoul Saga op de horizon en de toenemende vragen over een Xbox-release, lijkt de uitdaging om WoW-uitbreidingen leuk te maken voor zowel oude, terugkerende als nieuwe spelers relevanter dan ooit. “Het is een ingewikkelde vraag. Voor een consolepubliek zal de toegankelijkheid waarschijnlijk anders zijn,” geeft Longdale toe.

“We zijn nu gericht op de Worldsoul Saga. Maar als dat ter sprake komt, zullen we de zaken opnieuw bekijken, maar man, we hebben al genoeg aan ons hoofd,” lacht ze. “We hebben deze drie uitbreidingen en we zijn er zo enthousiast over. Maar ja, natuurlijk praten we erover,” voegt ze lachend toe, “We horen nu bij Microsoft.”

Hoewel de Warcraft-teams sinds de afronding van de overname op 13 oktober slechts beperkt contact hebben gehad met Xbox Game Studios, is het duidelijk dat Longdale oprecht enthousiast is over de mogelijkheden voor de toekomst. “Zou dat niet cool zijn,” zegt ze, terwijl ze de vooruitzichten bespreken van WoW die zich opent voor nieuwe publieken in de schaduw van zijn 20-jarig jubileum.

Moet het dezelfde game blijven?

Dat WoW technisch kan draaien op de Series consoles, dat geloof ik allemaal wel. De grote vraag is natuurlijk hoe je al die controls kan vertalen naar een controller. Ik zie daar niet echt een oplossing in omdat de combat nogal hoog tempo is. Je zou het misschien het beste kunnen vergelijken met Diablo 4, maar die game is echt voor console gebouwd met de actieknoppen en talent trees waar de skills uit komen. Bij WoW bestaat je actiebalk uit 1 tot en met 0 en zelfs dan kan je nog andere toetsen van je toetsenbord toewijzen aan skills of items. Dat zie ik met een controller niet gebeuren.

Als je dan de sprong zou maken naar console, dan zou ik eerlijk gezegd ook die hele engine veranderen. De art direction en stijl van WoW is prachtig, maar ook erg outdated. Dus echt een WoW voor de consoles zie ik wel zitten, maar dat zou de community breken in pc en consoles. Gooi daar nog het action bar dilemma bij en volgens mij heb je dan iets onoverkomelijk. Mensen op de pc zouden veel sneller en beter kunnen reageren dan spelers op de console. Misschien, als je LT en RT vastkoppelt aan skill wheels, zou je nog het tempo er in kunnen houden.

Mijn punt voor de graphics van World of Warcraft geldt trouwens ook voor de pc variant. Het voordeel van de outdated graphics is dat veel mensen zonder krachtige pc’s ook kunnen spelen, maar het nadeel is dat de game niet echt met z’n tijd mee kan gaan. Wellicht pakken ze dat ook aan als ze over de console edities gaan denken.

Wat denk jij? World of Warcraft op de pc laten of ben je wel geïnteresseerd in een console versie?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties