Game nummero zoveel kondigt aan dat de Xbox One versie niet op 1080p zal gaan draaien. Hoe kan dit toch?
We worden er zo langzamerhand simpel van. Er kan geen game uitkomen of de resolutie ervan is groot nieuws. Hoeveel nieuws ik de afgelopen weken al niet heb zien langs komen waarin het hoofdonderwerp de hoeveelheid pixel was, is onderhand niet meer te tellen. En ondergetekende zal het eerlijk gezegd een zorg zijn. Als de game maar lekker loopt. En eerlijk gezegd zie ik het verschil ook niet heel ernstig. Wat mij betreft mogen die berichten lekker in de la blijven liggen. Ik zie het wel.
Maar dat schijnt niet voor iedereen te gelden. De magische 1080p is een grens waar menig gamer spontaan een erotisch ‘hoogtepunt’ van krijgt. Helaas zien we telkens weer dat onze concullega’s van Sony ons hierop verslaan.
Project CARS
Vandaag kwam ook vanuit Project CARS het bericht dat, vanwege de te handhaven framerate, de 1080p voor de Xbox One niet gehaald gaat worden. Ze hadden er op ingezet en ons in november nog belooft dat het doel deze magische 1080p zou zijn. De berichten waren positief. Beide consoles zouden gelijkwaardige games krijgen. Maar jammer dus, want het gaat niet gebeuren. Daar waar de PS4 gewoon de 1080p op 60fps gaat halen, moet de Xbox One het met 180p minder doen en zal het stoppen bij 900p. Ik begrijp dat in shooters en racegames een constante hoge framerate een prioriteit heeft op al het andere. Maar waarom is het zo verdomd ingewikkeld voor de Xbox om dat te halen? Is het de Kinect die parten speelt? Of krijgen we straks met Direct X12 die verbetering die nodig is? Iets wat ik zelf betwijfel trouwens.
Even als troost, de pc-versie zal zowel PS4 als Xbox One de loef afsteken. De game zal een mega-scherpe resolutie van 12K resolutie ondersteunen.