Muziek kan de beleving van een game maken of breken. Het algemene gevoel bij een game en het beïnvloeden van de sfeer zijn heel belangrijk. Want wat is een spannende film zonder spannende muziek?

Ontwikkelaars van games hebben dan ook steeds vaker een afdeling die zich enkel bezighoudt met de muziek. Een studio die dit tot in de puntjes geperfectioneerd heeft is DONTNOD Entertainment. Hoe benaderen zij bijvoorbeeld de rol van muziek in hun Life is Strange franchise?

Afgelopen week hadden we op onze groepspagina van Facebook een post geplaatst over de rol van muziek in video games. Muziek in games wordt steeds professioneler aangepakt. Zo zijn er games met hun eigen radiostations zoals GTA V en konden we vorige week nog lezen dat Cuphead’s soundtrack op nummer 1 stond in de Billboard Jazz Charts.

Redenen genoeg dus om binnen onze community eens te checken van welke games zij de muzikale keuzes waarderen. Games als GTA 5, Cuphead en Life is Strange werden herhaaldelijk genoemd.

Een kijkje in de keuken bij DONTNOD Entertainment

Het lijkt wel of de mannen en vrouwen van DONTNOD Entertainment de communityposts van XBNL in de gaten houden want vandaag publiceerden zij deze video getiteld: ‘Soundtrack Significance in the Life is Strange Games’. In deze video gaan zij in ruim 11 minuten in op de rol van muziek in hun Life is Strange games.

Bij DONTNOD heeft Raoul Barbet (co-creative director) de leiding over de muziek-afdeling binnen hun studio. In de video worden een aantal dingen uitgelegd. Voordat je onderstaande video gaat kijken is het goed om te weten dat er spoilers in zitten van verschillende delen van het verhaal in Life is Strange.

Van script naar het maken van de muziek en weer terug naar script

In de video wordt duidelijk dat voor het maken van de muziek in Life is Strange bands zijn benaderd waarvan de ontwikkelaars vonden dat de muziek die zij maken goed kan aansluiten bij de kern van waar het in hun game over gaat. In de video wordt duidelijk dat de muziek moet passen in de specifieke scenes in de game. Maar dat niet alleen, de muziek moet ook een weerspiegeling zijn van de stemming en persoonlijkheid van de hoofdpersonages.

Zo is er bij Max (Life is Strange 1) voor gekozen om voornamelijk akoestische gitaarmuziek te gebruiken om zodoende haar kwetsbare en eenzame kant beter te kunnen uitdrukken. Diegene die LiS 1 gespeeld hebben zullen zich nog goed de scenes kunnen herinneren van Max die in haar studentenkamer op de bank gitaar aan het spelen is en hoe dit perfect past in de sfeer van de game.

Bij Chloe daarentegen (Life is Strange: Before the Storm) waren er in haar personage meer stemmingswisselingen zichtbaar en is er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van pianomuziek om haar gevoel van eenzaamheid via de muziek terug te laten komen.

Ik denk dat het script van de game, de muziek en teksten die we gingen maken behoorlijk heeft beïnvloed. De songteksten waren geschreven met Chloe in gedachten, alsof we de wereld door haar ogen aan het bekijken waren en onze muziekkeuzes hierop afstemden. Een muzikaal portret als het ware.

Elena Tonra van UK Indy band Daugther, verantwoordelijk voor een deel van de muziek in Life is Strange: Before the Storm

Andere muzikale keuzes in Life is Strange 2

In de video geeft DONTNOD aan dat de wijze waarop zij de muziek in Life is Strange zijn gaan benaderen, aan verandering onderhevig is geweest. Waar het in Life is Strange 1 veel meer de bedoeling was om de sfeer van de game en de omgeving uit te drukken, lag het accent bij Life is Strange: Before the Storm meer op het uitbeelden van de stemming en persoonlijkheid van de hoofdpersonages. In Life ie Strange 2 hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om de muziek een deel van het verhaal te laten vertellen. Een deel dat tot dusver nog niet in woorden was uitgedrukt. Over de roadtrip van Sean en Daniel, hun vlucht en de mensen die zij tijdens hun reis tegenkomen.

Voor de ontwikkelaars van Life is Strange is muziek een essentieel onderdeel van het ontwikkelproces. Muziek versterkt de sfeer van de game, kan uitdrukken wat soms niet in woorden uit te drukken is, kan aanvullend zijn op de verhaalvertelling en vergroot de beleving bij de speler. Als je geïnteresseerd bent in hoe dit werkt bij DONTNOD Entertainment, en daarmee dus mogelijk ook voor andere studio’s, dan is het zeker de moeite waard om de tijd te nemen om bovenstaande korte documentaire te bekijken.

Muziek in games is ondertussen zelf ook erg populair geworden. Zo vind je in veel muziekspeciaalzaken een eigen afdeling voor Game Soundtracks. Maar ook op Spotify kan je veel muziek vinden. Enjoy en check vooral ook even deze Spotify lijst als je de muziek van Life is Strange kunt waarderen!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties