Er is na jaren en jaren eindelijk wat meer duidelijkheid over het mysterie rondom het vervolg van deze geliefde game (of niet, Rik?). In een recente YouTube-video van MinnMax onthullen ontwikkelaars wat er gebeurd is met ‘The Simpsons: Hit & Run 2’. Het verhaal is bijna net zo boeiend als de game zelf had kunnen zijn.
Na het succes van The Simpsons: Hit & Run, leek een vervolg een logische stap. De ontwikkelaars van Radical Entertainment hadden al wilde ideeën: luchtschepen, vliegtuigen, en zelfs een middeleeuwse setting voor een aparte Simpsons-game (en die zagen we toen wel half in The Simpsons Game met een parodie op Zelda). De creativiteit spatte ervan af en de plannen voor een franchise leken onvermijdelijk. Maar toen kwam de verrassing: Vivendi, de uitgever, besloot de licentie van ‘The Simpsons’ niet te verlengen, ondanks een aantrekkelijk aanbod van vijf games voor een schappelijke prijs.
De reden achter deze beslissing blijft een raadsel. De ontwikkelaars, die al druk bezig waren met het ontwerpen van de sequel, waren verbijsterd. Ze hadden zelfs al een ontwerpdocument klaar en een prototype van een luchtschip in beweging. Het leek een no-brainer: natuurlijk zou er een vervolg komen. Maar nee, het project werd abrupt stopgezet.
Maar waarom?!
De teleurstelling was groot, zowel bij het team als bij de fans. Het leek erop dat alles perfect op zijn plaats viel voor een succesvolle sequel, maar het mocht niet zo zijn. De licentie ging uiteindelijk naar EA, die 80 miljoen betaalde om hun eigen games in elk level te promoten. Een bizarre wending in de gamegeschiedenis.
Wat had ‘The Simpsons: Hit & Run 2’ kunnen zijn? Met de originele ideeën en het enthousiasme van het team had het een waardige opvolger kunnen worden. Maar zoals zo vaak in de game-industrie, zijn het de onverwachte beslissingen die het lot van een game bepalen (of niet, Konami?). Voor nu blijft ‘The Simpsons: Hit & Run 2’ een droom, een ‘wat als’-scenario in de harten van de fans. Op YouTube is nog een soort remake te vinden, maar we willen natuurlijk iets officieel hebben! Of richt lekker een studio op en maak een Kickstarter aan (zoals met System Shock).
Bij deze heb ik Vivendi bovenaan mijn persoonlijke lijst met ‘Staatsvijanden van Rik’ gezet.