De Wastelanders update voor Fallout 76 is een weekje vertraagd. Misschien reden voor jou om al te twijfelen aan de kwaliteit ervan, als de recente uitingen van de studio daarvoor al niet genoeg aanleiding gaven. Geen zorgen, de reden achter de vertraging is Corona. Wastelanders? Dat lijkt helemaal de shit te gaan worden.

Gamingbolt is gek op lijstjes, en wie eigenlijk ook niet? Hun meest recente lijstje omvat dertien redenen waarom de Wastelanders update voor Fallout 76, die 14 april verschijnt, jou weer aan het spelen krijgt. En dat wil wat zeggen. Zelfs onze Niels gaf verleden week toe met een schuin oog naar de update te kijken. Sterker nog, hij heeft eigenlijk al besloten om Bethesda’s geplaagde kindje een nieuwe kans te willen geven. Het kindje dat maar niet stopt met schreeuwen en tegen schenen schoppen.

Wat zijn de belangrijkste redenen dat de spelers zo enthousiast raken?

NPC’s

De belangrijkste wijziging, tevens verreweg de grootste wens van de Fallout 76 spelersgroep, is de komst van NPC’s. De NPC’s die het slachtoffer zijn geworden van Bethesda’s visie voor 76, dat de spelers hun eigen verhalen wel zouden verzinnen. Een grote speeltuin. Nu zijn de NPC’s terug, en mijn inziens zijn dat toch ook de smaakmakers uit Fallout 1 tot en met 4. Vanaf 14 april wordt de spelwereld gevuld met allerlei, eh, wastelanders en zonderlinge figuren waar je mee kunt babbelen en onderhandelen.

Je dialogen in Fallout 76 hebben straks veel weg van de dialogen uit Fallout 3. Een gesprek kan verschillende kanten op gaan, en op elk woord van een NPC zijn meerdere weerwoorden mogelijk. De keuzes die je kunt maken verschijnen netjes uitgeschreven in beeld, in tegenstelling tot het systeem waar Bethesda met Fallout 4 voor heeft gekozen. De keuzes die je maakt hebben impact op de spelwereld, en dat levert de ontwikkelaar met een online wereld altijd wat uitdagingen op.

In Wastelanders heeft Bethesda daarom gekozen om de uitwerking van jouw keuzes gewoon onderdeel van jouw spelwereld te laten zijn door te werken met instances, zones die variëren van speler tot speler, en misschien zelfs helemaal afgeschermd zijn van andere spelers.

Settlers en Raiders

In Wastelanders staan twee facties lijnrecht tegenover elkaar. De Settlers en de Raiders. En met beide facties zit het hem eigenlijk al in de naam. De Settlers werken zich in het zweet om Appalachia te herbouwen. Foundation, uit het bovenstaande screenshot, is hun uitvalsbasis. Ze staan onder leiding van Paige. Ook de Raiders worden geleid door een vrouw, Meg. Ze heeft voor een meer gewelddadige aanpak gekozen. Haar thuis is Crater, wat om een oud, neergestort ruimtestation is opgebouwd. Het feit dat mensen langzaamaan het land herbevolken en stekjes zoeken op haar turf zint Meg niet. De Raiders doen er dan ook alles aan om daar een stokje voor te steken.

Waar twee facties tegenover elkaar staan kun je als speler doorgaans een keuze maken. En dat is ook hier het geval. Volgens Bethesda zit je dan in een moreel grijs gebied, de keuzes die je maakt zijn niet per se zwart of wit. Je kunt je bij een van de facties voegen, maar Bethesda laat weten dat dit een beste opgave is. Als je dat echt wil moet je er voor werken. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld dailies voltooid waarmee je geleidelijk aan je reputatie verbeterd. Je reputatie wordt uitgedrukt in verschillende niveaus, en met elk niveau worden nieuwe spullen aangeboden door de bij de factie betrokken handelaar. Overigens zijn er meerdere facties op komst!

Relaties en Romantiek

Je kunt in de Wastelanders update ook relaties aangaan met karakters. Sterker nog, er hangt romantiek in de lucht. In elke factie hangt wel iemand uit waar je mee op kunt trekken. Als je hun quest voltooid en je weet ze met de juiste woordkeuzes een beetje te paaien, dan heb je kans dat ze zich bij je voegen. Om vervolgens op een vertieft berenvelletje in elkaar op te gaan (vraagteken). Zodra je een band met hen schept ontvang je dagelijks nieuwe opdrachten waar je ervaringspunten en spulletjes mee kunt verdienen. Als je je bondgenoten genoeg helpt heb je ook kans dat ze je nieuwe spullen voor je basis..CAMP cadeau doen.

Als voorbeeld wordt Becketts Bar genoemd, waar de gelijknamige Beckett je versnaperingen serveert. En daar houdt het niet op voor Beckett, want wordt je CAMP aangevallen dan doet hij zijn best het te verdedigen, en zo zijn er meer bondgenoten die voor jou willen vechten. Als je maar in ze investeert.

Nieuwe quests en locaties

Fallout 76 spelers hebben de grootste dreiging, in de vorm van de Scorchbeasts, inmiddels wel het hoofd geboden. Tijd voor wat nieuws. Wastelanders voegt een nieuwe reeks opdrachten toe waar je meteen als je Vault 76 verlaat aan kunt beginnen. Bovendien is beloofd dat ook de bestaande main quest wordt herzien. Met de komst van NPC’s kon dat natuurlijk ook niet anders.

Naast Foundation en Crater krijgen spelers de kans om andere nieuwe locaties te verkennen, zoals Watoga Underground. Watoga staat bekend als de stad van de toekomst. Zoals je op het bovenstaande shot kunt zien heeft het veel weg van een parkeergarage. Het lijkt er op dat de eerder genoemde Raiders hier hun intrek hebben genomen.

Reken verder op een zooi nieuwe wapens zoals een Gauss variant van een pistool, jachtgeweer en een minigun. Voor de variatie zijn ook een handschoen met zaagblad en een nieuwe compound boog toegevoegd. Die spullen heb je nodig om allerlei nieuw gespuis te lijf te gaan. De zogenaamde Wendigo Colossus en Floaters in drie varianten.

Wat denk jij, geef je de game nog een kans? Waar kijk jij het meeste naar uit?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties