Op 15 februari 2024 zond Xbox een ingelaste aflevering van de Official Xbox Podcast uit. De directe aanleiding was de groeiende bezorgdheid over exclusiviteitsafspraken, nadat geruchten opdoken dat grote Xbox-titels mogelijk naar andere platforms zouden komen.
Phil Spencer, Matt Booty en Sarah Bond waren bij de podcast aanwezig. De uitzending vond plaats nadat er al weken onrust heerste binnen de Xbox-community. Er deden geruchten de ronde dat grote first-party games van Xbox op andere platformen zouden verschijnen. De geruchtenmolen draaide op volle toeren en eindigde met claims dat Xbox als platform een toekomst tegemoet zou zien als primair uitgever van videogames. De leiding van Xbox greep in en nodigde zichzelf uit bij de Official Xbox Podcast om tekst en uitleg te geven.
Tijdens deze podcast gaf Phil Spencer aan dat er inderdaad een viertal Xbox-games op andere platformen zouden verschijnen. Games als Starfield en Indiana Jones zouden hier niet bij horen. Welke games het dan wel waren, kon hij op dat moment niet aangeven, maar inmiddels weten we dat het ging om Sea of Thieves, Grounded, Pentiment en Hi-Fi Rush. In hoeverre de release van deze games indruist tegen eerdere uitspraken over exclusiviteit valt te bezien. Wat dat betreft is Phil een echte taal-ninja, waarbij je iedere zin die hij uitspreekt op vijf verschillende manieren kunt interpreteren. Hoe dan ook, er ontstond duidelijkheid, en daar was binnen de Xbox-community behoefte aan. Ook werd de community nog extra gerustgesteld, want spoedig zouden we horen over de nieuwe generatie hardware. Om precies te zijn ‘Holiday 2024’, vrij vertaald: november/december 2024.
‘De grootste technologische stap ooit’
De podcast kwam op een cruciaal moment voor Xbox, aangezien fans zich afvroegen hoe het merk zich wilde positioneren in een steeds competitievere markt. Sarah Bond probeerde het vertrouwen te herstellen door te benadrukken dat Xbox blijft investeren in hardware-innovatie en stelde dat er meerdere nieuwe consoles in ontwikkeling zijn. De hardcore fanbase was gerustgesteld, want ’the box’ blijft voor Microsoft belangrijk. Xbox zou werken aan nieuwe hardware en zich voorbereiden op de ‘grootste technologische sprong ooit’. Tijdens de feestdagen van 2024 zouden we hierover meer horen.
Inmiddels staat kerst voor de deur en van een aankondiging hebben we nog niets voorbij zien komen. Terwijl Sony met de PlayStation Pro de feestdagen in is gegaan en Nintendo op het punt staat om de Nintendo Switch 2 aan te kondigen, lijkt Xbox haar resources vooral in te zetten om cringe AF reclames de wereld in te zenden en de lachers op haar hand te krijgen. De ‘Alles is een Xbox’-campagne die deze maand gestart is, lijkt vooral eerdere geruchten te bevestigen dat Xbox volledig multiplatform gaat en ‘er zijn geen rode lijnen meer’, zoals Phil Spencer recentelijk in een interview met Bloomberg aangaf. Leuk en aardig allemaal, maar waar is die nieuwe Xbox-console die de grootste technologische sprong ooit moet voorstellen? Die is niet aangekondigd. Wederom een belofte die niet nagekomen wordt.
Of die nieuwe Xbox nog zal komen, weet ik niet. Verwacht in ieder geval geen aankondiging in 2024. De eerstvolgende mogelijkheid dat Xbox mogelijk iets kan aankondigen, zou op 7 januari 2025 tijdens CES 2025 in Las Vegas kunnen zijn, waar Jason Ronald (‘Vice President of Next Generation’, Microsoft) bij een Lenovo-handheldpanel zal aanschuiven.
Stuurloos
Terug naar waar het 15 februari dit jaar mee begon. Of games wel of niet multiplatform gaan, maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Met evenveel plezier speel ik op andere platformen. Wat mij echter stoort aan Xbox is het ogenschijnlijke gebrek aan visie en de loze beloftes die steeds gedaan worden. De podcast van eerder dit jaar stond in het teken van transparantie en het vertrouwen van de community behouden, maar met de kennis van nu bekruipt me het gevoel dat het vooral een zoethoudertje was, een wassen neus. Ik snap dat Xbox, in de woorden van Spencer, de strijd om de hardware verloren heeft, maar in de slipstream van dit identiteitdiffuse en lacunaire beleid loopt het bedrijf het risico ook haar hardcore fanbase van zich te vervreemden.