Vanuit mijn werk in het speciaal onderwijs is er altijd een overmatige interesse in alles wat met gamen en het hebben van een beperking te maken heeft. De inzet die Microsoft richting deze groep laat zien is voor hen van groot belang.

Het is misschien iets waar je eigenlijk nooit bij stil staat. Hoe vaak kom je met jongeren in aanraking die een bepaalde beperking hebben? En als je dat al doet, dan besef je je vaak niet dat zij bepaalde dingen niet kunnen die voor ons zo gewoon zijn. Gamen bijvoorbeeld. Net zoals jongeren zonder beperking is het gevoel mee te kunnen en mogen doen met dit soort voor ons zo gewone zaken soms het verschil tussen er zijn en echt leven.

Tara Voelker van Microsoft die de gaming and disability community leidt, zegt er het volgende over:

Games zijn meer dan alleen vermaak. Ze vormen een deel van onze cultuur, een manier waarop we socializen en zelfs een manier om even uit de dagelijkse sleur te stappen. Games kunnen ook therapeutisch werken en helpt het soms als pijnverlichter. Dit betekent dat gamen voor iemand met een beperking soms het verschil kan zijn tussen gewoon maar bestaan en echt aan de wereld deelnemen.

Voelker geeft aan dat ze sinds het uitbrengen van de Adaptive Controller veel positieve feedback hebben gehad. Maar ook het brengen van Avatars, die nu ook mensen met een beperking kunnen weergeven, heeft bijgedragen aan het gevoel als volwaardig gamer gezien te worden door deze groep.

Games moeten ook beter bereikbaar worden zoals toewijsbare controls of goede ondertitels.

Games moeten toegankelijker worden en zullen bepaald functies in zich moeten hebben. Het zou geweldig zijn als ontwikkelaars direct feedback zouden krijgen van gamers met een beperking en hen ook in het testen zouden betrekken

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties