In een artikel van gamesindustry.biz geeft Ubisoft aan meer bezig te willen zijn met haar community. Na de toch wel teleurstellende games van 2014 zoals Assassin’s Creed Unity, Watch Dogs en The Crew wil het Franse bedrijf een andere weg inslaan. Ze hebben gekozen voor het oprichten van een “Consumer Relationship Centre” in Newcastle.

Het nieuwe hoofdkwartier van alle consumer relations, bemand door ongeveer 75 man, spreekt bij elkaar 11 talen. Ubisoft geeft hiermee aan iedereen in Europa, het Midden Oosten en de rest van Azië te kunnen ondersteunen. Volgens Ubisoft is het bedrijf in Engeland gevestigd doordat dit ook de grootste Europese afzetmarkt voor de games van de uitgever blijkt te zijn. Ubisoft wil dat de mensen die in het bedrijf werken ook meer met de consument in contact komen.

“We want to make our interaction with gamers more integrated. By that I mean that the people at Ubisoft who engage with gamers have to be very connected to the whole company.”

Dit zou dus misschien ook kunnen betekenen dat je straks zomaar met één van de developers van de game aan het praten bent over een issue. Natuurlijk wordt dit niet geheel bevestigd maar dit valt er wel van af te leiden.

Ubisoft zegt ook dat ze al een tijdje naar deze stap aan het toewerken zijn. De developers wilden steeds meer en sneller toegang krijgen tot de mening en de kritieken van de consumenten. Denk hierbij aan het rating-systeem van de missies in Assassin’s Creed Unity. Wanneer iedereen de missies een cijfer geeft met misschien wel een beschrijving hier en daar kunnen developers extra rekening houden met het ontwikkelen van DLC en eventuele vervolgen van series. Het is misschien wel vervelend om na iedere missie een rating te geven, maar aan de andere kant helpt het de gasten die onze entertainment produceren alleen maar met vettere content maken.

heres-how-assassins-creed-unity-dead-kings-lamp-item-works-1421137405603

Daarbij wil Ubisoft ook aangeven dat ze voor de release van games ook meer aandacht aan de mening van de consument wil geven. Dit kan door middel van early beta’s maar ook op de beursvloer tijdens events.

“Generally speaking the industry as a whole is moving from games to services, and Ubisoft is meeting that challenge. What it means in terms of consumer interaction is that our games have much longer activity windows.”

Dat gezegd hebbend betekent het wel dat de mening van de consument pas na de launch van de games zal worden toegepast. Ubisoft zal heel erg haar best doen om de game zoveel mogelijk naar wens te krijgen maar kan niet altijd garanderen dat alle op- en aanmerkingen van de community in de game verwerkt zitten op het moment van de release. Ik denk dat dit een aardige compromis is tussen de consument en de uitgever.

Ubisoft gaat games veel meer als services zien. Hierdoor zit er in het nieuwe consumers relations gebouw ook een aparte afdeling voor helpdesks. Ubisoft zegt zich ook te realiseren dat services alleen met een ijzersterke community een succes kan worden.

assassin's creed unity

Het is natuurlijk allemaal heel mooi dat Ubisoft dit gebouw in Newcastle heeft neergezet als een gebaar naar de community, maar ik vraag me af hoeveel dit nou echt gaat helpen. De meestverdienende games zoals GTA en World of Warcraft lijken niet op een geavanceerde helpdesk of community managers gebaseerd te zijn. Deze games zijn gebaseerd op de verwachtingen die de developers bij de consumenten waar kunnen maken. Ik heb me anderhalf jaar op GTA 5 verheugd en na een maand was ik nog even tevreden (afgezien van GTA Online dan) als voor de release. Dit kan je vandaag de dag niet meer van de Assassin’s Creed-serie zeggen. Ubisoft heeft de wereld laten zien dat ieder jaar een Assassin’s Creed uitbrengen teveel gevraagd is. De eerste 3-4 Assassin’s Creed games waren geweldig maar daarna hebben ze naar mijn mening dit niveau niet meer weten te bereiken. Ik denk dat Ubisoft dit geld en deze mankracht in de kwaliteit van de games had moeten steken en niet in het onderhouden van de contacten met de consument. Die contacten hoef je namelijk helemaal niet te onderhouden als je een dijk van een game aflevert.

Gaan jullie ook de helpdesk in Newcastle raadplegen? Of misschien ook eens met de developers in contact proberen te komen? Laat het weten in de comments!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties