We vinden het zelf ook niet leuk om elke keer negatieve berichten te plaatsen over Ubisoft, maar het blijft zich opstapelen bij het bedrijf. Dit keer is XDefiant de klos.
Ubisoft heeft aangekondigd dat de game in juni 2025 wordt stopgezet. Seizoen 3 is het laatste volledige seizoen, daarna neemt een klein team het stokje over tot de definitieve sluiting. De beslissing komt na tegenvallende spelersaantallen en lage inkomsten. Ubisoft Studios in San Francisco en Osaka sluiten ook hun deuren, waarbij 277 medewerkers hun baan verliezen! Spelers die geld uitgaven aan cosmetische items kunnen binnenkort informatie verwachten over mogelijke restituties.
Hoge verwachtingen, lage lnkomsten, toxic studio cultuur
XDefiant begon hoopvol, maar verloor snel zijn spelers. Hoewel de basis van de game sterk leek, kreeg het al vroeg te maken met interne problemen. Het gebrek aan spelersuitgaven dwong het team kosten te besparen, wat de kwaliteit en toekomst van het project aantastte. Volgens bronnen binnen de studio lag de schuld bij een falend leiderschap dat structurele problemen niet wist aan te pakken.
De problemen binnen Ubisoft gingen verder dan alleen XDefiant. In maart 2024 werd al melding gemaakt van een toxic werkcultuur binnen de studio. Hoewel er later een intern onderzoek volgde, bleven veel medewerkers gefrustreerd omdat er weinig verbeteringen doorgevoerd werden. Dit gebrek aan verandering lijkt nu ook een rol te hebben gespeeld in het mislukken van XDefiant.
Is dit echt de reden?
Ik vraag mij heel erg af of dit het ook echt is. XDefiant is niet bepaald de enige game bij Ubisoft die er aan moet geloven of die wordt gecanceld. Steeds vaker zien we een soort neerwaartse spiraal waarbij uitblijvend geld zorgt voor minder content wat weer minder spelers oplevert en dan dus weer minder geld. Dat kan natuurlijk bij elk bedrijf gebeuren, maar het valt bij Ubisoft wel erg op.
Mark Rubin, die betrokken was bij het project, heeft het nieuws inmiddels bevestigd op Twitter. Het nieuws roept niet alleen vragen op over de toekomst van Ubisoft, maar ook over hoe het bedrijf zijn studio’s beter kan ondersteunen. Denk jij dat XDefiant een kans had met beter management, of was dit einde onvermijdelijk?
Game was leuk voor een x aantal uurtjes maar het was gewoon zwaar ongebalanceerd. Snipers die al bunnyhoppend je van 100km afstand neerschoten