De wonderen zijn de wereld nog niet uit, Watch Dogs 2 maakt geen gebruik van de bekende torentjes om nieuwe delen van de map vrij te spelen.
Toen ik dit las ging gelijk de slogan van Philips door mijn hoofd, innovation and you. Een Ubisoft game zonder de bekende (en voor sommige ellendige) torentjes die je moet beklimmen om delen van de map vrij te spelen? Hoe komen ze erop zeg… (pun intended) Voor Ubisoft is dit een hele nieuwe manier van open wereld-games maken volgens mij. Er zijn zoveel Ubi games die gebruik maken van de torentjestechniek om delen te unlocken dat het bijna lijkt alsof de studio’s een gedeelde Dropbox hebben.
In een interview dat Eurogamer had met creative director Jonathan Morin werd er iets meer duidelijk over hoe de voortgang in Watch Dogs 2 gaat verlopen. Volgens Morin is het geen game waarin de map gelijk helemaal open is. Er zijn geen torens maar je moet de wereld zelf ontdekken. Je speelt stukken van de kaart vrij door meer volgers te krijgen op je social media account. Hoe meer volgers je hebt, hoe meer delen van de map je krijgt. Het aantal volgers op je account kun je vergelijken met het traditionele XP verzamelen. Alles wat je (goed) doet in de game levert je volgers op.
Spelers beginnen met een paar volgers op de DedSec groep, maar al snel merk je dat je veel meer volgers nodig hebt om grotere missies te kunnen doen. Zodoende begin je vanzelf met free-roamen. Telkens als je nieuwe volgers krijgt unlock je nieuwe kennis, nieuwe missies en nieuwe co-op missies. Op die ‘organische’ manier krijgt je vanzelf de end-game doelen voor elkaar.
– Jonathan Morin, creative director Watch Dogs 2
Dat klinkt allemaal best mooi, elke keer torentjes unlocken zoals in Assassin’s Creed, Watch Dogs 1, The Division enzovoort begon mij behoorlijk dwars te zitten. Morin vervolgt:
Je hoeft het verhaal amper aan te raken. Je hebt heel veel andere ‘operations’ waarmee je volgers kunt krijgen. Binnen de story mode zijn er 3 ‘milestones’ die je kunt halen die het verhaal afsluiten. Maar theoretisch gezien kun je alles al unlocken met free-roamen of door co-op te spelen.
Het co-op gedeelte is nieuw in Watch Dogs 2, in deze modus kun je in de open wereld samen side-missions doen maar geen echt story missies. Voor de echte solo speler of voor de mensen zonder vrienden, je hoeft niet co-op te spelen. Volgens Morin kun je zelfs de co-op missies solo proberen, al is dit wel erg moeilijk. De wereld en alles daarbinnen schaalt mee met de levels van de spelers. Zodoende blijft het spelen een uitdagende factor hebben, ook als je co-op speelt met een hogere level speler.